راهبرد مشارکت برند با توجه به نگرش مشتری؛ محصولات لپ تاپ، گوشی همراه و خودرو
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیاسماعیل شاه طهماسبی 1 , خبات نسائی 2
1 - دکتری مدیریت بازاریابی بین الملل، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
2 - دکتری مدیریت بازاریابی بین الملل، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
کلید واژه: مشارکت برند, برند اصلی و همکار, تئوری سیگنال, قیمت گذاری, مسئولیت,
چکیده مقاله :
مشارکت در برند می تواند علامت خاصی برای مشتریان باشد که در تحقیقات کنونی و به خصوص محصولات راهبردی چون خوردرو کمتر به آن توجه شده است. این تحقیق با هدف تحلیل نگرش و انتظارات مشتری از مشارکت برند در ابعاد مهمی چون قیمت گذاری، مسئولیت، شهرت و انتخاب برند انجام گردیده است. در این تحقیق از روش توصیفی تحلیلی و ابزار پرسشنامه ای استفاده شد. جامعه آماری تحقیق دانشجویان مدیریت و صنایع دانشگاه های سراسری تهران بوده اند که تعداد نمونه 370 نفر می باشد. نوآوری خاص تحقیق نیز در بررسی نحوه نام گذاری برند برای محصولات با برند مشترک بوده است. روایی محتوای پرسشنامه به صورت صوری بررسی شد و ضریب آلفا کرونباخ برای پایایی 0.822 بوده است. به عنوان نتیجه می توان گفت یکی از روش های تقویت برند در میان مشتریان برای برندهای همکار و برای به نمایش گذاشتن قدرت کارکردی و کیفیتی تولیدات برای برندهای اصلی، استفاده از محصولات با برند مشترک می باشد. در حال حاضر مشارکت در محصول گوشی همراه از بعد تناسب، تکمیل کنندگی و عقلایی بودن بسیار مناسب است. همچنین شهرت بیشتر مهم ترین دلیل برای انتخاب برند به عنوان برند اصلی است. از سوی دیگر، در برندگذاری توجه به مشخص بودن شرکت های مشارکت کننده در نام محصول مشترک، به شدت تاکید می گردد.
Co- brand can be a special symptom for customers that current studies pay less attention to it, especially in strategic industry same as automobile. This study was conducted to studying the Customers' attitudes and expectations about co brand in some important aspect such as pricing, responsibility, reputation and brand choice. In this study, the descriptive- analytical method and questionnaire was used. The study population was 370 numbers of management and industrial engineering students of Tehran's universities. The special innovation of the research has been examining the brand naming for co-brand products. The validity of questionnaire was formal validity and reliability was examined by Cranach's alphawhich was 0.822. As a result, using the products with co-brand is a good way for strengthening the brand among customers for brands partners and also for showing the functional and quality power of main brand's products. Partnership in cell phone is convenient in some aspects such as fitness, completeness and rationalities now. Moreover, more reputation is the most important factor for selecting the main brand. On the other hand, in branding is strongly emphasized to focus on identifying the partner companies in the naming of co-brand's product.