شناسایی و اولوی تبندی بازارهای هدف صادراتی محصول پل یاتیلن سنگین ایران
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیعلی حاجیها 1 , مهدی حقیقی کفاش 2 , مونا مانیان 3
1 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
2 - استادیار، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بی نالملل)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
کلید واژه: پلی اتیلن سنگین, بازار هدف, بازارشناسی, محصولات پتروشیمی,
چکیده مقاله :
شناخت و اولویت بندی بازارهای هدف محصولات، از ضروریات تدوین استراتژی بازاریابی کارآمداست. این امر از یک سو از اتلاف هزین ههای آن دسته از صادرکنندگانی که قصد حضور مستمر در بازار رادارند، جلوگیری می کند و از سوی دیگر، در ارتباط با برنامه ریزان صادراتی با ارایه جنبه واقع گرایانهمی تواند نقش ارزند های در کمک به مسئولین اجرایی در تدوین استراتژی بازرگانی و انجام مذاکرات تجاری دوجانبه داشته باشد. در تحقیق حاضر اقدام به شناسایی و اولویت بندی بازارها از طریق تعیین جذابیت آنها براساسمناسب ترین شاخ صهای در دسترس از نظر خبرگان شده است. این کار با در نظر گرفتن قابلیت ها، منابعو از همه مهم تر، اهداف مورد نظر شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران انجام شده است. در واقع هدف نهایی از انجام این تحقیق را می توان کمک در پاسخ به سوال چگونگی حرکت مناسب محصول پل یاتیلن سنگین در بین بازارهای هدف صادراتی با توجه به اهداف، منابع و قابلی تهای سازمان دانست. برای انجام این کار پس از گردآوری اطلاعات و آمار مستند، مناس بترین بازارهای صادراتی شناسایی و با استفاده از شاخص های پتانسیل وارداتی و تکنیک های آماری غربال شده اند. سپس با جمع آوری نظر کارشناسان فعال در صنعت، اقدام به شناسایی مهم ترین شاخ صهای جاذبه بازار و ضرایب اهمیت آنها به منظور اولویت بندی بازارهای هدف محصول مورد نظر شده است. در نهایت با استفاده از شاخص های جاذبه بازار و به کارگیری ترکیبی از روش های تاکسونومی عددی و تحلیل عاملی و بر اساس آمار و اطلاعات ارایه شده توسط مرکز تجارت بین الملل، به اولویت بندی بازارهای هدف صادراتی محصول پلی اتیلن سنگین پرداخته شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که بازارهای دارای اولویت بالاتر برای صادرات محصولپلی اتیلن سنگین ایران بر اساس شاخص های به کار گرفته شده بعد از کشورهای چین و هنگ کنگ کهبازارهای هدف بدیهی برای صادرات این محصول هستند به ترتیب عبارتند از اکراین، ترکیه، اسپانیا،مالزی، یونان، امریکا، پاکستان، اندونزی و لهستان.
Recognition and prioritization the target markets for special goods is must to establish the efficient marketing strategy. This will save investments of exporters who want to make a continued presence in markets. On the other hand in export programming field it can play a valuable leading rule for authorities to establish trade strategies and dual trade negotiations. This research as its title says “Identification and prioritizing of exporting target markets for high density polyethylene (HDPE)” have decided to prioritize the markets by their attractiveness via suitable indexes which are available and contains the expert’s view, resource demand, capabilities and objectives of Iranian petrochemical commercial company. In reality final destination of this research is that it maps correct movement of HDPE in target markets by observing objectives, resources and organization capabilities. The method used is that we gather the information statistics at the first, and then refine them by using import potential indexes and statistical techniques. we start up to recognize the most important indexes for evaluating market attractiveness by gathering the related industry expert view to prioritize target markets. Finally by using of this indexes and techniques of numerical taxonomy and factor analyzing and relying on given statistics and informations by international trade center, we prioritize the target markets of HDPE. The result of this research shows that the markets which are better for exporting Iran HDPE after china and Hong Kong that are two evident markets for this product are Ukraine, Turkey, Spain, Malaysia, Greece, USA, Pakistan, Indonesia and Poland.