تحلیل تاثیر تبلیغات اینترنتی بر بازار صنعتی در ایران با رویکرد سیستمی و تکنیک دیماتل فازی
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابی
1 - مسول توسعه و تبلیغات بانک قرض الحسنه رسالت-استان تهران
2 - مدیرگروه مدیریت تکنولوژی دانشگاه علوم و تحقیقات
کلید واژه: بازار صنعتی, رویکرد مدلسازی پویایی سیستم, تبلیغات اینترنتی, دیماتل فازی, تبلیغات,
چکیده مقاله :
امروزه تبلیغ، جزئی جدانشدنی اززندگی بشراست. باتوجه به این اصل که تا زمانی که نیاز باشد،تبلیغ هم هست؛یک جامعه صنعتی و متمدن و به تعبیر بهتری جامعه امروزی نمی تواند بدون تبلیغ کالاها و خدمات، به حیات منطقی خود ادامه دهد. به منظور شناخت متغیر های تاثیر گذار در عرصه نقش تبلیغات اینترنتی بر بازار صنعتی و درک دینامیزم های موجود در ارتباط با آن، از روش دلفی و ادبیات موضوع بهره گرفته شد و یک مدل پیشنهادی اولیه با استفاده از رویکرد مدلسازی پویایی سیستم و ترسیم نمودار های علی حلقوی(CLD) طراحی شد که نشان دهنده متغیرها و دینامیزم های موجود در این عرصه می باشد. برای بررسی تاثیر متغیرها و دستیابی به مدل نهایی، تکنیک دیماتل فازی مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس مدل ارائه شده، عوامل توسعه بازار صنعتی، سطح توسعه پایگاه اینترنتیِ تبلیغات آن لاین، سود و مشارکت کاربران، دارای بیشترین تاثیرگذاری می باشند. نتایج نشان دهنده رابطه دو سویه و قوی تبلیغات اینترنتی و سطح توسعه بازار صنعتی می باشد که این فرآیند می تواند به صورت یک چرخه پویا در طول زمان تقویت شود.
Nowadays, advertising has become an inseparable part of human life. Considering the principal that says ‘as long as there is a need the advertising exists’, an industrial and civilized, or in other words, today’s society, cannot sustain without advertising goods and services. In order to recognize the affecting variables In the area of internet advertising on industrial market, and to understand its relating dynamisms, Delphi method and literature of the subject is used, and a primary model using System Dynamics Modeling approach and drawings of Casual Loop Diagram were suggested, which illustrate variables and dynamisms in this field. To study the effect of variables and obtaining the final model, fuzzy DEMATEL technic is used. Based on the proposed model, Industrial market development, website development, online advertising, profits and user engagement, has the greatest influence.The results show a strong mutual relationship between advertisement and the level of industrial market development, and this procedure can improve in a dynamic cycle through the time.
_||_