بررسی عوامل موثر بر نوآوری و اعتماد مبتنی بر دانش در پذیرش بانکداری موبایلی
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیفریده حق شناس کاشانی 1 , افشین رهنما 2 , علی درستی 3
1 - استادیارگروه مدیریت بازرگانی،دانشگاه ازاد اسلامی،واحد تهران مرکزریالتهران،ایران.
2 - دانشجو
3 - دانشجو
کلید واژه: قصد رفتاری, اعتماد مبتنی بر دانش, نگرش به پذیرش, نوآوری, بانکداری موبایل,
چکیده مقاله :
بانک داری موبایلی یکی از فن آوریهای جدید در صنعت بانکداری است که می تواند منافع زیادی هم برای صنعت بانکداری و هم برای مشتریان داشته باشد. با توجه به ویژگیهای خاص این فنآوری و ریسکهایی که مشتریان ممکن است در استفاده از آن ادراک کنند، مسئله پذیرش و استفاده از این فنآوری برای مدیریت بانک مطرح میشود. بنابریان هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری و اعتماد مبتنی بر دانش، در پذیرش بانکداری موبایلی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها جزو پژوهشهای توصیفی-همبستگی میباشد. به منظور جمع آوری دادههای مورد نیاز پژوهش، از پرسشنامه استفاده شد. نمونه مورد نیاز این پژوهش از میان مشتریان مراجعه کننده به شعبات مختلف بانک ملت شهرستان اردبیل انتخاب گردید. به منظور تحلیل دادهها و آزمون فرضیات از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مزیت نسبی درک شده، سهولت درک شده، سازگاری درک شده، صلاحیت درک شده و تمامیت درک شده بر نگرش نسبت به پذیرش بانکداری موبایلی تأثیر مثبت دارند. از طرفی تأثیر خیرخواهی درک شده بر نگرش نسبت به پذیرش بانکداری موبایلی مورد تأیید قرار نگرفت. همچنین تأثیر نگرش نسبت به پذیرش استفاده از بانکداری موبایلی بر قصد رفتاری در خصوص استفاده از بانکداری موبایلی تأثیر مثبت و معنیدار داشت.
Mobile banking is a new technology in banking industry which has many benefits both for banking industry and its customers. Considering special features of this technology and risks customers may perceive when using this technology, acceptance and use of this technology is an important issue for bank management. The present research aims to investigate factors which affect innovation and knowledge-based trust in acceptance of mobile banking. In terms of objective, this is an applied research and in terms of data collection, it is considered as a descriptive correlation study. Questionnaire was used for data collection. Research sample was selected out of customers who referred to different branches of Mellat Bank in Ardebil City, Iran. Structural equations modeling method was used for data analysis. Results showed that perceived relative advantage, perceived convenience, perceived compatibility, perceived competency and perceived integrity have positive influences on attitude towards acceptance of mobile banking. On the other hand, impact of perceived good-will on attitude towards mobile banking was not supported. Further, attitude towards acceptance of use of mobile banking has a positive and significant impact on behavioral intention to use mobile banking.
_||_