تحلیل نقش واسطهای رضایت شغلی و تعهد سازمانی در رابطه بین بازاریابی داخلی و مشتری گرایی کارکنان (مطالعه موردی: شرکتهای پخش دارویی و غذایی)
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیپیمان اکبری 1 , رضا رستمی 2 , اکبر ویسمرادی 3 , عبدالمجید محمدی نجف آبادی 4
1 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و عضو هیات علمی گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت مالی و عضو هیات علمی گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - کارشناس ارشد مدیریت مالی و عضو هیات علمی گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - کارشناس ارشد مدیریت مالی و عضو هیات علمی گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: رضایت شغلی, مشتریگرایی.شرکتهای پخش دارویی و غذایی, بازاریابی درونی, تعهد سازمانی,
چکیده مقاله :
امروزه شرکتهای پیشرو سعی مینمایند که از طریق ارضا کردن عوامل با اهمیت برای مشتریان به بهترین نحوه ممکن سودآوری خود را افزایش دهند. این نکته، کلیدیترین پایه موفقیت آنها و بر پایه استراتژی مشتریمداری است. اما بسیاری از این شرکتها در ارضای کارکنان خود به عنوان مشتریان داخلی غافل ماندهاند، چرا که امروزه با مطرح شدن ایده و مفهوم بازاریابی درونی، اهمیت و نقش تعیین کننده مشتریان درونی سازمانها (کارکنان) در موفقیت برنامههای بازاریابی بیرونی بیش از پیش روشنتر شده است. لذا هدف از این تحقیق تحلیل نقش میانجیگری رضایت شغلی و تعهد سازمانی در رابطه بین بازاریابی درونی و مشتریگرایی در شرکتهای پخش دارویی و غذایی در غرب کشور میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل 1100 نفر از بازاریابان و سرپرستان بازاریابی شرکتهای پخش دارویی و غذایی است که از بین آنها 285 نفر به صورت تصادفی ساده و با استفاده فرمول کوکران برای نیمه اول سال 1392 انتخاب شدند. لذا این تحقیق توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است. جهت جمعآوری دادهها، از پرسشنامه استفاده شده است. روایی (محتوا، همگرا، واگرا) و پایایی (بار عاملی، ضریب پایایی مرکب، ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامه ها حاکی از آن هستند که ابزارهای اندازه گیری از روایی و پایایی خوبی برخوردار هستند. نتایج حاصل از آزمون فرضیات توسط نرم افزار SMART-PLS و با استفاده از آماره آزمون t و ضرایب مسیر (β)، نشان داد که بازاریابی درونی بر رضایت شغلی تاثیر قوی، مستقیم و معنادار اما بر تعهد سازمانی و مشتریگرایی تاثیری متوسط، مستقیم، غیرمستقیم و معنادار دارد؛ در ادامه نتایج حاکی از آن است که رضایت شغلی بر تعهد سازمانی تاثیر متوسط، مستقیم و معنادار اما بر مشتریگرایی تاثیری متوسط، مستقیم، غیرمستقیم و معنادار دارد، در نهایت تعهــد سازمــــانی بر مشتریگرایی تاثیر متوسط، مستقیم و معنادار دارد؛ در نتیجه نقش میانجی گری رضایت شغلی و تعهد سازمانی در رابطه بازاریابی درونی و مشتریگرایی مورد حمایت قرار گرفت.
Nowadays try to take leading companies, that increase their profitability through the satisfy important factors for customers in the best way possible. This point, the most key base of success them is on base customer orientation strategy. But many of these companies are Neglect In satisfaction of their employees as internal customers. Because today with the introducing the internal marketing concept, Importance of an organization's internal customers (stuff) is brighter than before in success of marketing programs external. The main purpose of this study is Analysis Moderating Role of Job Satisfaction and Organizational Commitment in Relation between Internal marketing and Customer Orientation in Pharmaceutical and Food Distribution Co. of west Country. The statistical population of this study is 1100 Marketers and marketing managers in the food and pharmaceutical distribution companies. In order to determine sample size of Cochran formula used and 285 People selected by random sampling method for the first half of 2013. This study is descriptive – survey and correlation in term of methodology. The three questionnaires Was used for data collection. Validity (content, convergent, divergent) and reliability (factor loading, composite reliability, cronbach's alpha) of questionnaire indicate that measuring instruments have good reliability and validity.The results of test hypotheses by SMART-PLS and using t-test statistics and path coefficients (β) indicate that Internal marketing have strong influence, direct and significant on Job Satisfaction, but Internal marketing have average influence, direct, indirect and significant on Organizational Commitment and Customer Orientation; the continued results indicate that Job Satisfaction have average influence, direct and significant on Organizational Commitment, but Job Satisfaction have average influence, direct, indirect and significant on Customer Orientation; Ultimately Organizational Commitment have average influence, direct and significant on Customer Orientation; As a result, Job Satisfaction and Organizational Commitment can as a moderator role, between Internal marketing and Customer Orientation.
_||_