بررسی تاثیر ادراکات محیط خرید بر هیجانات مصرفی، ارزش درک شده و تمایلات رفتاری گردشگران
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیکامبیز حیدرزاده 1 , آرزو جوان بخت 2 *
1 - دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
2 - دانشگاه علوم و تحقیقات قزوین
کلید واژه: ارزش خرید لذت جویانه-سودگرایانه, رضایت مشتری, تمایلات رفتاری, واژگان کلیدی: محیط خرید گردشگری, لذت-انگیختگی,
چکیده مقاله :
چکیده این مطالعه به دنبال بررسی رابطه میان ادراکات محیطی، هیجانات مصرفی و ارزشهای درک شده مشتریان در صنعت گردشگری می-باشد تا از این طریق بتواند راهکارهایی را در جهت ایجاد رضایتمندی بیشتر در گردشگران و جذب آنها به مناطق تفریحی ارائه نماید. داده های مورد استفاده در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای از میان 410 گردشگرِ شهر توریستی سرعین به دست آمده است. برای آزمون روابط فرضیه سازی شده میان سازههای مورد استفاده در این مطالعه، مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل به کار گرفته شده است. نتایج پژوهش رابطه معنیداری از تاثیر ادراکات محیطی گردشگران بر تمایلات رفتاری نشان نداد ولی تاثیر مثبت و معنیدار ادراکات محیط خرید بر روی لذت و انگیختگی تایید شد و همانگونه که پیشبینی شده بود تاثیر لذت و انگیختگی بر روی ارزشهای درک شده گردشگران (لذتی و سودگرایانه) مثبت و معنیدار بود. همچنین نتایج تحقیق آشکار ساخت که ارزشهای درک شده گردشگران بر روی رضایتمندی آنها تاثیر مثبتی دارد. در نهایت رابطه مثبت و معنیدار رضایت با تمایلات رفتاری تایید شد. بنابراین پیشنهاد میشود که مدیران و ارائه کنندگان خدمات بایستی با تمرکز بر روی عناصر محیطی، هیجانات مثبت مشتریان را تحریک کرده تا از این طریق بتوانند ارزش درک شده و تمایلات رفتاری مثبت را در آنها تقویت نمایند.
Abstract The main objective of this study is develop and test a comprehensive model that investigate effect of shopping environment on consumption emotion, perceived value and behavioral intentions in tourism setting. In fact, the proposed model specifies the effect of environment perceptions on consumption emotions (pleasure and arousal), hedonic and utilitarian value, which in turn emotions and values affect tourist’s satisfaction and behavioral intentions. Data were collected through tourists that visit from tourist city by using cluster random sampling method. A total of 410 questionnaires were used for data analysis. Structural equations modeling (SEM) by using LISREL was performed to empirically test the relationships between the constructs of this research. Results show that environment has a positive and significant influence on pleasure and arousal. However, effect of environment perceptions on behavioral intentions was not significant. Also, results indicate that pleasure and arousal have a positive and significant effect on tourist’s values. Findings revealed that hedonic and utilitarian values had direct effect on customer satisfaction and also, effect of satisfaction on behavioral intention was positive and significant. Finally, it suggests that service providers should focus on components of environment in a way that contributes positively in creating positive emotions in customers, which in turn consumption emotions enhance perceived value and positive behavioral intentions.
_||_