ارتباط بین استفاده از تکنیک های یادگیری با انگیزه ی فراگیری و تفکر انتقادی در بین فراگیران زبان انگلیسی در رشته بهداشت و تکنولوژی مواد غذایی
محورهای موضوعی : مطالعات تجربیFariba Rahimi 1 , مریم آغایلی 2 , Esmail Hosseini 3
1 - Department of English, Shahrekord branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
2 - دانشگاه آزاد شهرکرد
3 - Department of English, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
کلید واژه: دوره ESP, تکنیکهای یادگیری زبان, تفکر انتقادی , انگیزه,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف کشف نوع تکنیکهای یادگیری زبان آموزی مورد استفاده دانشجویان ایرانی در رشته بهداشت و تکنولوژی مواد غذایی و همچنین یافتن رابطه بین استفاده از تکنیکهای یادگیری زبان با تفکر انتقادی و سطح انگیزش این زبان آموزان انجام شد. بدین منظور 60 شرکت کننده به صورت تصادفی از بین دانشجویان کارشناسی در رشته بهداشت وتکنولوژی مواد غذایی انتخاب شدند. دانشجویان نامبرده که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در حال تحصیل بودند از نظر تسلط بر زبان انگلیسی از طریق آزمون تعیین سطح سریع آکسفورد (OQPT) همگن شدند. سپس، یک فهرست 50 موردی استراتژی یادگیری زبان برای شرکتکنندگان اجرا شد تا انواع تکنیکهای یادگیری مورد استفاده توسط آنها در طول دوره زبان آموزی خود را کشف کنند. سپس توانایی تفکر انتقادی و انگیزه شرکت کنندگان از طریق پرسشنامه های مربوطه تعیین شد. نتایج بهدستآمده نشان داد که اکثر این دانشجویان استفاده از تکنیکهای شناختی را ترجیح میدهند. همچنین، نتایج به رابطه معنادار بین استفاده از تکنیکهای یادگیری زبان و پتانسیل تفکر انتقادی این دانشجویان و عدم وجود رابطه معنا داربین استفاده از تکنیکهای یادگیری زبان و انگیزه دانشجویان نامبرده اشاره کرد. نتایج همچنین کاربرد این یافته ها را برای دوره های فراگیری زبان برای اهداف ویژه ESP)) را ارائه می دهد.
This research aimed to unravel the type of language learning strategies used by Iranian ESP students, to uncover the relationship between the use of language learning strategies and ESP learners’reflective thinking and motivational level. For this purpose, 60 participants were selected randomly from among electrical engineering B.S. ESP students studying at Islamic Azad University, Isfahan Branch, and were made homogeneous in terms of their English proficiency through Oxford Quick Placement Test (OQPT). Then, a 50-item Strategy Inventory for Language Learning was administered to the participants to discover the types of learning strategies utilized by them during their ESP course. Then, the participants’ reflective thinking ability and motivation were determined through relevant questionnaires. The obtained results indicated the majority of the ESP students preferred to use cognitive strategy. Moreover, the results pointed to a significant relationship between the use of language learning strategies and the reflective thinking potential of Iranian ESP students and lack of relationship between the use of language learning strategies and motivation of ESP students. The results also provide theoretical and pedagogical implications of the findings for ESP courses.
Ary, D., Jacobs, L., Razavieh, A., & Sorensen, C. (2010). Introduction to research in education 8th ed. Belmont, CA: Wadsworth.
Benson, P. (2001). Teaching and researching autonomy in language learning. Harlow. England: Pearson Education.
Bialystok, E. (1981). The role of conscious strategies in second language proficiency. The modern language journal, 65(1), 24-35.
Chamot, A. U., & O'malley, J. M. (2009). The CALLA handbook: Implementing the cognitive academic language learning approach: Addison-Wesley Publishing Company Reading, MA.
Cheng, J., Sagaya Raj, G., & Tan Tjin Ai, J. (2018). The relationship among learning strategy, autonomy and language proficiency of Chinese EFL learners. International Journal of Foreign Language Teaching and Research, 6(23), 23-34.
Cohen, A. D. (2011). Second language learner strategies. In Handbook of research in second language teaching and learning (pp. 681-698): Routledge. Crookes, G., & Schmidt, R. W. (1991). Motivation: Reopening the research agenda. Language learning, 41(4), 469-512.
Dehghan, F. (2002). Effects of foreign language learning beliefs and proficiencylevel on the use of language strategies by Iranian female EFL learners. MA thesis. Shiraz University, Iran, (In Persian),
Dornyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. New Jersey: Mahwah. Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation: Arnold. Ghanizadeh, A., & Jahedizadeh, S. (2017). Validating the Persian Version of Reflective Thinking Questionnaire and Probing Iranian University Students' Reflective Thinking and Academic Achievement. International Journal of Instruction, 10(3), 209-226. 132 Green, J. M., & Oxford, R. (1995). A closer look at learning strategies, L2 proficiency, and gender. TESOL quarterly, 29(2), 261-297.