تعیین و رتبهبندی مؤلفههای مدیریت و آموزش منابع انسانی بالقوه غیر شاغل(مطالعه موردی جمعیت هلالاحمر استان بوشهر)
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیمریم آلبوغبیش 1 , غلامحسین برکت 2 , محمد حسین پور 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3 - دانشیار مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
کلید واژه: مدیریت و آموزش منابع انسانی, داوطلبان هلالاحمر, OPA,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش تعیین و رتبهبندی مؤلفههای مدیریت و آموزش منابع انسانی بالقوه غیر شاغل جمعیت هلالاحمر استان بوشهر بود. روش پژوهش حاضر کمی و پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان و داوطلبان هلالاحمر استان بوشهر بودند. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده و تعداد 108 نفر کارکنان و داوطلبان هلالاحمر استان بوشهر تعداد 302 نفر بهعنوان حجم نمونه آماری انتخاب گردید. شیوه نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده بود. برای اعتباربخشی الگوی پژوهش از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. برای تحلیل اطلاعات از روش OPA استفاده شد و مضامین حاصلشده اولویتبندی با نرمافزار لینگو شدند. یافتهها نشان داد که بهمنظور اولویتبندی مؤلفههای الگوی مدیریت و آموزش منابع انسانی با استفاده از تکنیک OPA و نرمافزار لینگو، مؤلفههای ساختار آموزش محور (246/0)، تعیین نیازهای آموزشی ( 215/0 )،برنامهریزی برنامههای آموزشی ( 164/0)، تعهد مدیریت ارشد ( 087/0)، ارکان آموزش ( 083/0)، اجرای دقیق برنامههای آموزشی ( 075/0)، راهبردهای ارتقای آموزش (061/0)، ارزیابی نتایج آموزش ( 032/0)،داوطلب محوری (022/0) و جذب داوطلبان بالقوه ( 014/0) به ترتیب رتبههای یک تا ده را به خود اختصاص دادند. در پایان، نتایج تجزیهوتحلیل اهمیت – عملکرد نشان داد که شاخصهای راهبردهای ارتقای آموزش، ساختار آموزش محور، ارکان آموزش و ارزیابی نتایج برنامههای آموزشی در ناحیه " اینجا تمرکز کنید " قرار گرفتهاند. به عبارتی این مؤلفهها از دید اعضای نمونه آماری دارای اهمیت بالایی است اما عملکرد سازمان، در آن پائین است؛ لذا برنامه ریزان نظام اموزشی و مدیریتی باید به این ناحیه توجه بیشتر کرد.
The main purpose of this research was to determine and rank the management and training components of potential non-working human resources of the Red Crescent population of Bushehr province. The method of the current research was quantitative and survey and practical in terms of purpose. The statistical population of this research was all employees and volunteers of the Red Crescent of Bushehr province. To determine the sample size, Morgan's table was used and the number of 108 employees and volunteers of the Red Crescent of Bushehr province, 302 people, was selected as the statistical sample size. The random sampling method was simple. A researcher-made questionnaire tool was used to validate the research model. The OPA method was used for data analysis and the obtained themes were prioritized with Lingo software. The findings showed that in order to prioritize the components of the human resource management and training model using the OPA technique and Lingo software, the components of the training-oriented structure (0.246), determining training needs (0.215), planning training programs (0.164), Commitment of senior management (0.087), pillars of education (0.083), strict implementation of educational programs (0.075), strategies to improve education (0.061), evaluation of education results (0.032), volunteer-oriented (0.022) 0) and attracting potential volunteers (0.014) were ranked from one to ten respectively. In the end, the results of the importance-performance analysis showed that the indicators of education promotion strategies, education-oriented structure, education pillars and evaluation of the results of education programs are located in the "focus here" area. In other words, these components are highly important from the point of view of the members of the statistical sample, but the performance of the organization is low; Therefore, more attention should be paid to this area.
_||_