ارائه مدل مؤلفههای آمادگی آموزش مجازی و آنلاین رشته¬های مختلف ورزشی
محورهای موضوعی : مدیریت در ورزشالمیرا زمزم 1 , لیلا جمشیدیان 2 , احمد ترکفر 3 , مهرزاد مقدسی 4
1 - گروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی،واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی،شیراز،ایران
2 - گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
3 - دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی ، شیراز، ایران
4 - استادیارگروه تربیت بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
کلید واژه: ورزش, آمادگی الکترونیکی, سلامتی, آموزش مجازی. ,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق ارائه مدل مؤلفههای آمادگی آموزش مجازی و آنلاین رشته¬های مختلف ورزشی با رویکرد گراندد تئوری بود. این پژوهش به شیوه کیفی و با روش گراندد تئوری انجام شده است. روش گردآوری داده¬ها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبه¬های عمیق و باز با 17 نفر از متخصصان و صاحبنظران حوزه آموزش مجازی شامل اساتید مدیریت ورزشی و مربیان برجسته با سابقه تدریس آنلاین و نیز اساتید حوزه IT بود که بهصورت هدفمند انتخاب شدند و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری انجام گردید. روایی این پژوهش، توسط مصاحبه ¬شوندگان و سپس اساتید متخصص بررسی و تأیید شد. پایایی آن نیز با استفاده از روش مطالعه¬ حسابرسی فرایند تأیید شد. برای تحلیل داده¬ها از روش مقایسه مداوم طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم¬افزار مکس¬کیودی¬ای نسخه پرو انجام گردید. تجزیهوتحلیل داده¬ها نشان داد که 56 کد مفهومی و 15 مقوله اصلی (آموزش مجازی و آنلاین و آمادگی الکترونیکی بهعنوان پدیده اصلی، سلامت جسمی–روانی، نیروی انسانی درگیر در آموزش و قابلیتهای ورزش در شرایط علی، فرهنگ آموزش مجازی و زیرساختهای اطلاعات و ارتباطات در شرایط زمینهای، عوامل مربوط به آموزش آنلاین، وضعیت اقتصادی، قوانین و سیاستها در شرایط مداخلهگر، راهبردهای آموزشی و برنامهریزی- مالی بهعنوان راهبردهای پیشنهادی و پیامدهای ورزشی، اقتصادی و سلامت عمومی) حاصل شد. محتوای آموزشی متنوع و با کیفیت، مربیان با انگیزه، مجرب و آشنا با فناوری روز، فعالیت در چارچوب تفکر استراتژیک و تأمین منابع مالی، توسعه آموزش مجازی در رشتههای ورزشی را بههمراه دارد.
The purpose of this research was to provide a model of preparation components for virtual and online training of various sports disciplines with a grounded theory approach. This research was conducted qualitatively and with the grounded theory method. The method of data collection was the study of theoretical foundations and in-depth and open interviews with 17 experts and experts in the field of virtual education, including sports management professors and prominent trainers with online teaching experience, as well as IT professors who were selected purposefully and the interviews It was done until theoretical saturation was reached. The validity of this research was checked and confirmed by the interviewees and then expert professors. Its reliability was also confirmed using the study-audit process method. For data analysis, continuous comparison method was used in three stages of open, central and selective coding using MaxQD Pro version software. Data analysis showed that 56 conceptual codes and 15 main categories (virtual and online education and electronic preparation as the main phenomenon, physical-psychological health, human resources involved in training and sports capabilities in causal conditions, virtual education culture and information infrastructures and Communication in contextual conditions, factors related to online education, economic situation, laws and policies in intervening conditions, educational strategies and financial planning as suggested strategies and sports, economic and public health consequences) were obtained. Varied and high-quality educational content, motivated, experienced trainers familiar with modern technology, activity in the framework of strategic thinking and financial resources, the development of virtual education in sports.
بیرمی پور، علی؛ اچرش، شیدا. (1400). سنتزپژوهی چالشهای انتقال از آموزش حضوری به آموزش مجازی در آموزش عالی با توجه به دنیاگیری كووید- 19، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 9(18)، 176-131
پاکنژاد، حسین؛ اسماعیلی، بهمن؛ نریمانی، محمد. (1402). چالشهای آموزش حضوری در دوران پس از كرونا از دیدگاه دبیران. تدریس پژوهی، 11 (2)، 215-233
حاجیزاده، انور؛ عزیزی، قادر؛ کیهان، جواد (1400) تحلیل فرصتها و چالشهای آموزش مجازی در دوران کرونا: رهیافت توسعه آموزش مجازی در پسا کرونا، تدریس پژوهی، 9(1)، 174-204
حمیدی، محسن؛ نجفی جویباری، لیلا (1399) الگوی توسعه ورزش تربیتی در آموزش و پرورش در زمان بروز بحرانهای بهداشتی: مطالعه موردی پاندمی کووید ۱۹، پژوهش در ورزش تربیتی، دوره 8، شماره 20، ص 17-32
دلیرثانی، زهره؛ سرآبادانی، جواد؛ احراری، فرزانه (1402). مقایسه سطح دانش و رضایتمندی دانشجویان از آموزش حضوری به شیوه سنتی و مبتنی بر وسایل كمک آموزشی در واحد درسی كاربردهای بالینی لیزر در دندانپزشکی. مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، 48 (1)، 514-524
شهسواری، حسین؛ روشنیان رامین؛ محسن اللهی، ذبیح الله. (1401). انگیزش پیشرفت و رضایت تحصیلی دانش آموزان هنرستانی در آموزش حضوری، مجازی و تلفیقی. فناوریهای آموزشی در یادگیری، 5 (18)، 55-70
طوطیان اصفهانی، صدیقه؛ رجبی فرجاد، حاجیه ؛ سرابی، مهدی. (1400). بررسی عوامل موثر بر نتایج یادگیری الکترونیکی با رویکرد مدل یکپارچگی و مدل موفقیت سازمان، سومین همایش ملی مدیریت دانش و کسب وکارهای الکترونیکی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، مشهد
عبدالهی، محمدحسن؛ غلامی ترکسلویه، سجاد؛ عباسیان، مهدی (1400) تدوین مدل عوامل موثر در اثربخشی آموزش مجازی درس تربیت بدنی عمومی در شرایط همه گیری کرونا، پژوهش در ورزش تربیتی، دوره 9، ش 25، ص 89-110
عسکری، زهرا؛ زارع، پریسا؛ خداوندی، فاطمه (1401) بررسی تاثیر آموزش مجازی بر یادگیری دانش آموزان ابتدایی، هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، مازندران
قاسمی، سید علیرضا؛ كدخدا، مرتضی. (1402). واكاوی تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی از علل افت تحصیلی دانش آموزان در آموزش مجازی دوران همه گیری كووید- 19، رویکردی نو بر آموزش كودكان و مدارس، 5(1) 59-70
کیا، علی اصغر (1394) رسانههای نوین، انتشارات: علم
نظری دولت آباد، روی و افشون، صدیقه. (1400). تأثیر فناوری اطلاعات بر کیفیت آموزش در بین معلمان مقطع دبیرستان های دخترانه شهر یاسوج، چهارمین همایش بین المللی دانش و فناوری هزاره سوم اقتصاد، مدیریت و حسابداری ایران، تهران
نصرتی، مهدی؛ سلیمانی شیرنگی، طیبه؛ سلیمانی شیرنگی، اعظم (1403) بررسی و مطالعه آموزش از مسیر مجازی با نگاه تحلیلی، همایش پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران، مجموعه مقالات هفدهمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران، ص1400-1406
وحدانی، محسن؛ رضاسلطانی، نجمه؛ جعفری، محمد (1400) طراحی الگوی پداگوژیکی برای پیادهسازی اهداف برنامه درس تربیتبدنی مدارس در دوران شیوع کوئید 19، پژوهش در ورزش تربیتی، دوره 9، ش 22، ص 11-46
یاراحمدی، مهیار؛ هنری، حبیب؛ شعبانی نیا، میثم (1403) فرآیند یادگیری درس تربیت بدنی در آموزش و پرورش از طریق آموزش مجازی، مدیریت و چشم انداز آموزش تابستان 1403 - شماره 20، ص 118-139
Alqahtani, N., Innab, A., & Bahari, G. (2021). Virtual education during COVID-19: Exploring factors associated with e-learning satisfaction among Saudi nursing students. Nurse educator, 46(2), E18-E22.
Choi,D.H., Kim,J. and Kim, S.H.(2107). "ERP training with a web-based electronic learning system:Th flow theory perspective,"Int.J.Human-Computer Stuudies 65, pp.223-243
Çınar, M., Ekici, M., & Demir, Ö. (2021). A snapshot of the readiness for e-learning among in-service teachers prior to the pandemic-related transition to e-learning in Turkey. Teaching and Teacher Education, 107, 103478.
Finlay, M. J., Tinnion, D. J., & Simpson, T. (2022). A virtual versus blended learning approach to higher education during the COVID-19 pandemic: The experiences of a sport and exercise science student cohort. Journal of hospitality, leisure, sport & tourism education, 30, 100363. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2021.100363
Hanifah, H., Ito, Y., Yao, D. P. G., Suyama, N., & Inoue, K. (2022). Promoting Sports Engagement during the COVID-19 Pandemic via Virtual Reality Games. Occupational Therapy International,
Hughes, D., Saw, R., Perera, N. K. P., Mooney, M., Wallett, A., Cooke, J & Broderick, C. (2020). The Australian Institute of Sport framework for rebooting sport in a COVID-19 environment. Journal of Science and Medicine in Sport.
Junus, K., Santoso, H. B., Putra, P. O. H., Gandhi, A., & Siswantining, T. (2021). Lecturer readiness for online classes during the pandemic: A survey research. Education sciences, 11(3), 139.
Köyağasıoğlu, O., & Özgürbüz, C. (2022). The Effects of Virtual Reality Nonphysical Mental Training on Coordination and Skill Transfer in Healthy Adults. Journal of Sport Rehabilitation, 1(aop), 1-10.
Luu, T. M. V. (2022). Readiness for Online Learning: Learners’ Comfort and Self-Directed Learning Ability. Luu, TMV (2022). Readiness for Online Learning: Learners’ Comfort and Self-Directed Learning Ability. International Journal of TESOL & Education, 2(1), 213-224.
Moustakas, L., & Robrade, D. (2022). The Challenges and Realities of E-Learning during COVID-19: The Case of University Sport and Physical Education. Challenges. 13(1), 9; https://doi.org/10.3390/challe13010009
O’Brien, W., Adamakis, M., O’Brien, N., Onofre, M., Martins, J., Dania, A & Costa, J. (2020). Implications for European physical education teacher education during the COVID-19 pandemic: a cross-institutional SWOT analysis. European Journal of Teacher Education, 43(4): 503-522.
Oproescu, M., Iana, G., Jianu, E., & Anghel, M. R. (2019). E-learning in Computer-Assisted Training, Advantages Disadvantages and Future Trends. In 2019 11th International Conference on Electronics, Computers and Artificial Intelligence (ECAI) pp. 1-6
Rahayu, N. I., Damayanti, I., Ruhayati, Y., & Awaliyah, S. S. R. (2022). The Development of Strength Training Instruction Video for Virtual Community of Students in Pandemic Era of Covid19. Journal of Engineering Science and Technology, 17(1), 0127-0137.
Ruth, J., Willwacher, S., & Korn, O. (2022). Acceptance of Digital Sports: A Study Showing the Rising Acceptance of Digital Health Activities Due to the SARS-CoV-19 Pandemic. International journal of environmental research and public health, 19(1), 596.
Wei, T. (2022, March). Application of Computer Virtual Technology in Physical Training Video. In The International Conference on Cyber Security Intelligence and Analytics (pp. 1011-1018). Springer, Cham.
Yu, J., & Jee, Y. (2021). Analysis of Online Classes in Physical Education during the COVID-19 Pandemic. Education Sciences, 11(1): 3.