ارائه مدل نقش رسانه جمعی بر فرهنگ ورزشی زنان ورزشکار لیگ فوتسال کشور
محورهای موضوعی : مدیریت در ورزشعلیرضا زند 1 , غلامرضا فرجی 2 , محمد ملا اسماعیلی 3
1 - گروه تربیت بدنی - دانشکده علوم انسانی .دانشگاه آزاد اسلامی شهرقدس -تهران -ایران
2 - گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، عضو هیات علمی
3 - گروه تربیت بدنی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس
کلید واژه: "رسانه", "فرهنگ", " زنان", "ورزشی",
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدل بین نقش رسانه جمعی با فرهنگ ورزشی زنان ورزشکار لیگ فوتسال کشور بود. روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری، براساس زمان حال نگر، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ جمع آوری اطلاعات میدانی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام زنان ورزشکار لیگ فوتسال کشور بود که شامل 11 تیم بودند و در هر تیم 18 بازیکن وجود داشت. مجموعا 198 ورزشکار در لیگ فوتسال بانوان شرکت داشتند. برای انتخاب نمونه های تحقیق تعداد 125 نفر بر اساس جدول تصادفی مورگان به صورت تصادفی انتخاب شدند. از تعداد 125 پرسشنامه توزیع شده در بین نمونه های تحقیق تعداد 120 پرسشنامه قابل بررسی تکمیل و برگشت داده شد. ابزار اندازهگیری این پژوهش دو پرسشنامه نقش رسانه جمعی 25 سوالی حمید پور و شتاب بوشهری (1394) و فرهنگ ورزشی زنان 19 سوالی دارابی، گائینی و مومیوند (1388) استفاده شد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که اثر نقش رسانه جمعی بر فرهنگ ورزش زنان (296/2t= و 488/0= ß) مثبت و معنادار است. بنابراین نقش رسانه جمعی بر فرهنگ ورزش زنان ورزشکار لیگ فوتسال کشور تاثیر دارد. همچنین از منظر اهمیت، نقش رسانه جمعی با مقدار 695/0 و از منظر عملکرد با مقدار 134/76 نقش خود را بر فرهنگ ورزشی زنان نشان داده است. بنابراین فدراسیون فوتسال باید تلاش کند به نقش رسانه جمعی در لیگ فوتسال زنان دقت کند و از فرهنگ ورزش زنان در رسانههای ورزشی استفاده کند.
The purpose of this study was to present a model between the role of mass media and the sports culture of women athletes in the Futsal League. The research method is structural correlation equations, based on the present, in terms of applied purpose and in terms of collecting field information. The statistical population of this study included all women athletes in the national futsal league, . A total of 198 athletes participated in the Women's Futsal League. To select the research samples, 125 people were randomly selected based on Morgan's random table, 120 questionable questionnaires were completed and returned. The measurement tools of this study were two questionnaires: the role of mass media, 25 questions by Hamidpour and Shetab Bushehri (2015) and women's sports culture, 19 questions by Darabi, Gaini and Momivand (2009). The results of structural equations showed that the effect of the role of mass media on women's sports culture (t = 2.296 and = 0.488) is positive and significant. Therefore, the role of mass media has an impact on the sports culture of women athletes in the country's futsal league. Also, in terms of importance, the role of mass media with a value of 0.695 and in terms of performance with a value of 76.134 has shown its role on women's sports culture. Therefore, the Futsal Federation should try to pay attention to the role of mass media in the Women's Futsal League and use the culture of women's sports in sports media.
ایرج پور، علیرضا؛ مجرد، ناهید؛ دباغ رضاییه، فرامرز. (1395). بررسی نقش رسانه های جمعی در توسعۀ فرهنگی ورزش همگانی و حرفه ای کشور. مدیریت توسعه در ورزش، 5 (2)، 52-36.
پورگچی، سمیه؛ حیدری نژاد، صدیقه، شتاب بوشهری، ناهید و خطیبی، امین. (1396). شناسایی موانع ارتقای ورزشی زنان ورزشکار لیگ برتر استان خوزستان. مطالعات مدیریت ورزشی، 42، 162-137.
دادگران، محمد. (1387). مبانی ارتباطات جمعی. تهران، انتشارات فیروزه.
جوانی، وجیهه؛ عالمی، مینا و اقاجانی، فرشته. (1401). تآثیر رسانه ها بر کلیشه های جنسیتی در ورزش زنان. فصلنامه علمی زن در فرهنگ هنر، 14 (1)، 72-57.
حمید پور، هاله؛ شتاب بوشهری، ناهید. (1394). نقش رسانه های جمعی در توسعه ورزش قهرمانی بانوان از دیدگاه اداره کل ورزش وجوانان استان خوزستان. مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، 8، 60-48.
دارابی، مهری؛ گائینی، عباسعلی؛ مومیوند، پروانه. (1388). بررسی عوامل فرهنگی موثر بر گرایش به فعالیت های ورزشی در زنان 25 تا 40 سال شهر تهران. 24، 88-77.
خالدیان، محمد؛ مصطفایی، فردین؛ صمدی، مهران و کیا، فرخ. (1392). نقش رسانه های جمعی در توسعه ورزش. مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، 1 (2)، 45-52.
خواجه، صالحانی؛ قاسمی؛ درودیان، علی اصغر و خجسته باقرزاده، حسن و آزادفدا، شیوا. (1400). تدوین چارچوب توسعۀ ورزش دانشجویی از طریق رسانه، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 31، 116-103.
گل نبی، مونا؛ حسینی، معصومه و رضائی صوفی، مرتضی. (1396). مقایسه دیدگاه مسئولان ورزش با مسئولان رسانه های جمعی درخصوص پوشش رسانه ای ورزش بانوان. مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، 15، 63-53 .
میرموسوی، سید جلیل. (1398). نقش رسانه های جمعی در توسعۀ فرهنگ اجتماعی ورزش قهرمانی. مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، 25، 107-95.
میریوسفی، میرجلیل. (1398). نقش رسانه های جمعی در توسعه فرهنگ اجتماعی ورزش قهرمانی. مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، 7 (25)، 109-97.
هنری، جبیب؛ احمدی، عبدالحمید و مرادی، مهدی. (1391). بررسی عوامل مؤثر نقش های اطلاع رسانی، مشارکت اجتماعی، اجتماعی، آموزش و فرهنگ سازی رسانه های ورزشی در توسعة ورزش قهرمانی. مدیریت ورزشی، 12، 147-125.
Adá Lameiras, A., & Rodríguez-Castro, Y. (2021). The presence of female athletes and non-athletes on sports media Twitter. Feminist Media Studies, 21(6), 941-958.
Ballard, M., Gray, M., Reilly, J., & Noggle, M. (2009). Correlates of video game screen time among males: body mass, physical activity, and other media use. Eating behaviors, 10(3), 161-167.
Buysse, J. A., & Wolter, S. (2013). Gender Representation in 2010 NCAA Division I Media Guides: The Battle for Equity was only Temporarily Won. Journal of Issues in Intercollegiate Athletics, 6, 1-21.
Cooky, C., Messner, M. A., & Musto, M. (2015). It’s Dude Time: A Quarter Century of Excluding Womens Sports in Televised News and Highlight Shows. Communication & Sport, 3 (3), 261-287.
Filo, K., Lock, D., & Karg, A. (2015). Sport and social media research: A review. Sport management review, 18(2), 166-181.
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39-50.
Horne, J. (2005). Sport and the mass media in Japan. Sociology of sport journal, 22(4), 415-432.
Kim, N. K., & Park, S. P. (2017). The relationship between media sports involvement experiences and sports values and sports participation. International Journal of Applied Engineering Research, 12(20), 9768-9773.
MacPherson, E., & Kerr, G. (2021). Sport fans’ responses on social media to professional athletes’ norm violations. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 19(1), 102-119.
Packer,C, Geh, D.J., Goulden, O.W., Jordan,A.M., Withers,G.K., Wagstaff,A.J. ,Bellwood,R.A., Binmore,C.L., & Webster, C.L.(2015). No lasting legacy: no change in reporting of women's sports in the British print media with the London 2012 Olympics and Paralympics. Journal of Public Health, 37 (1),50–56
Pilar, P. M., Rafael, M. C., Félix, Z. O., & Gabriel, G. V. (2019). Impact of sports mass media on the behavior and health of society. A systematic review. International journal of environmental research and public health, 16(3), 486. doi: 10.3390/ijerph16030486
Taylor, P., Davies, L., Wells, P., Gilbertson, J., & Tayleur, W. (2015). A review of the social impacts of culture and sport. Department for Culture Media and Sport, London.
Thorpe, H. (2017). Action sports, social media, and new technologies: Towards a research agenda. Communication & sport, 5(5), 554-578.
Vale, L., & Fernandes, T. (2018). Social media and sports: driving fan engagement with football clubs on Facebook. Journal of strategic marketing, 26(1), 37-55.
_||_
ایرج پور، علیرضا؛ مجرد، ناهید؛ دباغ رضاییه، فرامرز. (1395). بررسی نقش رسانه های جمعی در توسعۀ فرهنگی ورزش همگانی و حرفه ای کشور. مدیریت توسعه در ورزش، 5 (2)، 52-36.
پورگچی، سمیه؛ حیدری نژاد، صدیقه، شتاب بوشهری، ناهید و خطیبی، امین. (1396). شناسایی موانع ارتقای ورزشی زنان ورزشکار لیگ برتر استان خوزستان. مطالعات مدیریت ورزشی، 42، 162-137.
دادگران، محمد. (1387). مبانی ارتباطات جمعی. تهران، انتشارات فیروزه.
جوانی، وجیهه؛ عالمی، مینا و اقاجانی، فرشته. (1401). تآثیر رسانه ها بر کلیشه های جنسیتی در ورزش زنان. فصلنامه علمی زن در فرهنگ هنر، 14 (1)، 72-57.
حمید پور، هاله؛ شتاب بوشهری، ناهید. (1394). نقش رسانه های جمعی در توسعه ورزش قهرمانی بانوان از دیدگاه اداره کل ورزش وجوانان استان خوزستان. مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، 8، 60-48.
دارابی، مهری؛ گائینی، عباسعلی؛ مومیوند، پروانه. (1388). بررسی عوامل فرهنگی موثر بر گرایش به فعالیت های ورزشی در زنان 25 تا 40 سال شهر تهران. 24، 88-77.
خالدیان، محمد؛ مصطفایی، فردین؛ صمدی، مهران و کیا، فرخ. (1392). نقش رسانه های جمعی در توسعه ورزش. مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، 1 (2)، 45-52.
خواجه، صالحانی؛ قاسمی؛ درودیان، علی اصغر و خجسته باقرزاده، حسن و آزادفدا، شیوا. (1400). تدوین چارچوب توسعۀ ورزش دانشجویی از طریق رسانه، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 31، 116-103.
گل نبی، مونا؛ حسینی، معصومه و رضائی صوفی، مرتضی. (1396). مقایسه دیدگاه مسئولان ورزش با مسئولان رسانه های جمعی درخصوص پوشش رسانه ای ورزش بانوان. مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، 15، 63-53 .
میرموسوی، سید جلیل. (1398). نقش رسانه های جمعی در توسعۀ فرهنگ اجتماعی ورزش قهرمانی. مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، 25، 107-95.
میریوسفی، میرجلیل. (1398). نقش رسانه های جمعی در توسعه فرهنگ اجتماعی ورزش قهرمانی. مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، 7 (25)، 109-97.
هنری، جبیب؛ احمدی، عبدالحمید و مرادی، مهدی. (1391). بررسی عوامل مؤثر نقش های اطلاع رسانی، مشارکت اجتماعی، اجتماعی، آموزش و فرهنگ سازی رسانه های ورزشی در توسعة ورزش قهرمانی. مدیریت ورزشی، 12، 147-125.
Adá Lameiras, A., & Rodríguez-Castro, Y. (2021). The presence of female athletes and non-athletes on sports media Twitter. Feminist Media Studies, 21(6), 941-958.
Ballard, M., Gray, M., Reilly, J., & Noggle, M. (2009). Correlates of video game screen time among males: body mass, physical activity, and other media use. Eating behaviors, 10(3), 161-167.
Buysse, J. A., & Wolter, S. (2013). Gender Representation in 2010 NCAA Division I Media Guides: The Battle for Equity was only Temporarily Won. Journal of Issues in Intercollegiate Athletics, 6, 1-21.
Cooky, C., Messner, M. A., & Musto, M. (2015). It’s Dude Time: A Quarter Century of Excluding Womens Sports in Televised News and Highlight Shows. Communication & Sport, 3 (3), 261-287.
Filo, K., Lock, D., & Karg, A. (2015). Sport and social media research: A review. Sport management review, 18(2), 166-181.
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39-50.
Horne, J. (2005). Sport and the mass media in Japan. Sociology of sport journal, 22(4), 415-432.
Kim, N. K., & Park, S. P. (2017). The relationship between media sports involvement experiences and sports values and sports participation. International Journal of Applied Engineering Research, 12(20), 9768-9773.
MacPherson, E., & Kerr, G. (2021). Sport fans’ responses on social media to professional athletes’ norm violations. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 19(1), 102-119.
Packer,C, Geh, D.J., Goulden, O.W., Jordan,A.M., Withers,G.K., Wagstaff,A.J. ,Bellwood,R.A., Binmore,C.L., & Webster, C.L.(2015). No lasting legacy: no change in reporting of women's sports in the British print media with the London 2012 Olympics and Paralympics. Journal of Public Health, 37 (1),50–56
Pilar, P. M., Rafael, M. C., Félix, Z. O., & Gabriel, G. V. (2019). Impact of sports mass media on the behavior and health of society. A systematic review. International journal of environmental research and public health, 16(3), 486. doi: 10.3390/ijerph16030486
Taylor, P., Davies, L., Wells, P., Gilbertson, J., & Tayleur, W. (2015). A review of the social impacts of culture and sport. Department for Culture Media and Sport, London.
Thorpe, H. (2017). Action sports, social media, and new technologies: Towards a research agenda. Communication & sport, 5(5), 554-578.
Vale, L., & Fernandes, T. (2018). Social media and sports: driving fan engagement with football clubs on Facebook. Journal of strategic marketing, 26(1), 37-55.