زنان کارآفرین (مطالعه موردی و مقایسه در دو استان تهران و سمنان)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیافسانه وارسته فر 1 , مهناز وکیلی فرد 2
1 - استادیار، عضو هیأت علمی واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات زنان، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران )نویسنده مسئول(
کلید واژه: زنان, عناصر, موانع, کارآفرینی, توسعه,
چکیده مقاله :
کارآفرین شخصی است که خطرهای مالی را به منظور ورود به کسب و کار میپذیرد و با خلاقیت و نوآوری محصولات جدید را ایجاد و گسترش دهد و بر رقبا غلبه کند کارآفرینی زنان نقش برجستهای در اقتصاد ملتها دارند و اقتصاددانان کارآفرینان را موتور رشد و توسعه اقتصاد در جامعه میدانند. با توجه به شرایط فعلی و بزرگ بودن بوروکراتیک دولتی، دولت با بحران بیکاری جوانان و زنان مواجه است و برای حل این معضل به شناخت عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان و موانع موجود پرداخته تا با تنوع و فرهنگی آنها و یافتن منابع جدید در جمعیت کارآفرینی زنان افزوده و توسعه کارآفرینی را فراهم سازیم. برای این منظور از روش تحقیق کیفی و مطالعه نظری، کتابخانهای، مصاحبه در حوزه میدانی، استفاده شده است. از جامعه آماری 130نفر کارآفرینان استان تهران 4 نفر ونیز ازجامعه آماری 77 نفر استان سمنان 4 نفر به روش تصادفی هدفمند،مصاحبه باز و بدون ساختار انجام شده، و از مجموعه مصاحبههای انجام شده عناصر و موانع استخراج گردیده است که نتایج حاصل حاکی از آنست که موانع محیطی اثر بیشتری بر کارآفرینی زنان دارد و حمایت دولت را در جهت توسعه کارآفرینی میطلبد.
Entrepreneur is someone who accepts financial risks to enter into business to develop and expand new products through creativity and innovation and to overcome rivals. Women entrepreneurial has a prominent role in the economy, economists, know entrepreneurs as economic growth and development in the community .Given the current situation, and large bureaucratic state, the government is facing with youth and women unemployment and to solve this problem is to identify the factors influencing women entrepreneurship and barriers to provide entrepreneurship development by cultural diversity and finding new sources of women's entrepreneurship. For this purpose, qualitative research and theoretical study, library, interviews in field offices method are used. Of the population among entrepreneurs 130 people in Tehran 4 people, 77 people Semnan, 4 people, were opened interviewed randomly targeted and unstructured and elements and obstacles have been extracted among interviews, results indicate that environmental barriers have greater effect on women's entrepreneurship that needs government's support for entrepreneurship development.