الگوی مناسب ایجاد دانشگاه کارآفرین
محورهای موضوعی : آینده پژوهیعلی تقی پور ظهیر 1 , نرگس حسن مرادی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: کار آفرینی, سازمان کارآفرین, دانشگاه کارآفرین, دانشگاه نوآور,
چکیده مقاله :
مفهوم دانشگاه کارآفرین در دو دهه اخیر به طور جدی مورد توجه صاحبنظران و نظریه پردازان حوزه آموزش عالی قرار داشته است.کارآفرینی در دانشگاهها) از سوی وزارت علوم، تحقیقات و ) کاراد توجه به مفهوم کارآفرینی در دانشگاههای کشور نیز با ابلاغ طرحفناوری به دانشگاهها از اواخر سال 1379 آغاز گردید. تاکنون 29 دانشگاه در کشور به این طرح پیوسته و مراکز کارآفرینی را راه اندازیو فعال نموده اند. مطالب فوق محقق را بر آن داشت تا به منظور دستیابی به اهداف ذیل تحقیقی را در این زمینه انجام دهد:• شناخت مؤلفه های اصلی و فرعی دانشگاه کارآفرین• تدوین الگوی دانشگاه کارآفرین• شناخت الزامات اجرایی و مراحل ایجاد دانشگاه کارآفرینبا مراجعه به پژوهش های انجام شده، و مطالعه کتابخانه ای و اسنادی و بررسی شبکه های اطلاعاتی داخلی و خارجی مؤلفه های اصلیدانشگاه کارآفرین شناسایی و پیش نویس الگوی آن تدوین گردید. سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته نظرات و پیشنهاداتکارشناسان و متخصصان در زمینه کارآفرینی در دانشگاه هایی که به صورت نمونه گیری خوش های گزینش شده بودند جمع آوری و اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون آماری تحلیل عاملی در نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد. سرانجام الگوی نهایی دانشگاه کارآفرین با 9 مؤلفه اصلی و 37 مولفه فرعی با 83/2 در صد مورد تأئید قرار گرفت
Nowadays, universities and institutions of higher education around the world, specially in developingcountries, facing with many economical, social and technological challenges. Leaders and Policy makers andstrategic managers of higher education is finding out that traditional approaches would not work in solvingthis complex and multidimensional problems.Leading universities toward entrepreneurial Higher Education has become a necessity during last threedecades.The purpose of this study was to develop a model for entrepreneurial university in Iran. Thus a model wasdeveloped by reviewing the relevant literature and comparative study. A researcher–made questionnaire wasused for data gathering.One hundred and five questionnaires were sent to experts of which 80 questionnaire were filed out andreturned by respondents.Data was analyzed by statistical methods such as, One samples T Test , paired samples T Test , ANOVA andFactor Analysis , using spss software. The overall findings of the study revealed a high level of consensus(%83/2) toward the necessity of creating and developing entrepreneurial university. Respondents agreed thatthe model of entrepreneurial university contains 9 components: cultural, economical, social and scientificinfrastructures, Theoretical foundation, philosophy and goals, context, Inputs, processes, outputs, evaluationand improvement and outcomes.At the end of report, some applied recommendations were presented to enable educational leaders and otherpolicy makers of Higher Education to lead the universities toward Entrepreneurship.