حکمرانی دانشگاههای تراز جهانی؛ ضرورت یا نیاز
محورهای موضوعی : آینده پژوهینادر قلی قورچیان 1 , حسین احمدی رضایی 2
1 - استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم تحقیقات تهران
2 - دانشجوی دوره دکتری مدیریت آموزش عالی واحد علوم تحقیقات تهران
کلید واژه: دانشگاه, تراز جهانی, نظام آموزش عالی و حکمرانی,
چکیده مقاله :
دانشگاه تراز جهانی از موضاعاتی است که تعاریف و ویژگیهای متعددی برای آن ارائه شده است. اگرچه تعدادی از کشورها در پی ایجاد و یا تأسیس این نوع دانشگاهها هستند، ولیکن بسیاری از صاحبنظران برداشتهای مختلفی از این نوع دانشگاه دارند. آلباخ (2003) معتقد است که دانشگاه تراز جهانی به آن دسته از دانشگاهها اطلاق میشود که در رتبهبندی جهانی از استانداردهای ممتازی برخوردار باشد و پیوستن به این دانشگاه از طریق خود اظهاری انجام نمیپذیرد، بلکه شرایط ممتازی در دنیای بیرون و بر اساس شناخت بینالمللی حاصل میشود و عدهای هم معتقدند آنچه باعث شده برخی از دانشگاهها تراز جهانی شوند، اعتبار و شهرت آنها است و چندان بین عملکرد این دانشگاهها با نام شان وجود ندارد. برخی دیگر هم معتقدند داشتن حداقل یک دانشگاه تراز جهانی برای رشد و توسعه کشورها بسیار مفید است؛ این در حالی است که عدهای دیگر نیز معیارهای پیوستن به دانشگاههای تراز جهانی را زیر سؤال میبرند. در این مقاله که به صورت توصیفی کتابخانهای و با استفاده از مقالات، گزارش های دولتی و گزارشهای بانک جهانی و وبسایتهای دانشگاههای تراز جهانی مطالعه شده است به ویژگیهای این دانشگاهها؛ تمرکز بر روی استعدادها، منابع فراوان و حکمرانی خوب پرداخته میشود. همچنین ضمن بررسی ویژگیهای دانشگاههای تراز جهانی، پژوهشگر راههای پیوستن به این دانشگاهها را از طریق ارتقاء دانشگاههای فعلی، ادغام چند دانشگاه با یکدیگر و تأسیس دانشگاه تراز جهانی جدید و همچنین با ایجاد دانشگاههای پژوهشی بررسی می نماید. در خاتمه نویسنده به کاربستها و فواید آن در نظام آموزش عالی ایران میپردازد.
World-class university is from the issues in which many scholars have presented various definitions and characteristics for it. Although many countries attempt to build up this kind of university; In fact, many scientists have had different interpretations from it. Altbach (2003) argues that World-Class university refers to those institutions which meets excellency standards in global ranking. Becoming a member of the exclusive group of World-Class universities is not achieved by self-declaration; rather elite status is conferred by the outside world on the basis of international recognition. Others argue that what makes a university World-Class one is related to prestige and there would be no consistency between the performance of this kind of university and its name. Some others suggest that having at least one World-Class university is helpful for growth and development of countries; While some opponents question joining to the standards of World- Class universities. This article is a descriptive research which aims to study the characteristics of World-class universities; Concentrating on talents, abundant resources and good governance, Using library research, reading academic articles, white papers, reports of international organizations such as World Bank, OCED, UNESCO, and Websites of World-Class universities. Meanwhile considering World-Class university's characteristics, the researcher consider the different approaches of becoming a member of this kind of university as well as its advantages and drawbacks, by upgrading existing institutions, merging existing institutions, and creating new institutions and through creating research universities as well. In the end, he addresses the implications of World-Class universities for Iranian Higher Education System.