تأثیر ویژگیهای شرکتهای کوچکومتوسط بر رشد عملکرد مالی با اثر میانجی هوش بازاریابی آینده نگر و انعطافپذیری استراتژیک
محورهای موضوعی : آینده پژوهیرسول مهدیخانی 1 , چنگیز والمحمدی 2
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت تکنولوژی تهران جنوب
کلید واژه: هوش بازاریابی آینده نگر, ویژگی شرکتهای کوچکومتوسط, رشد عملکرد مالی, انعطافپذیری استراتژیک,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای شرکتهای کوچکومتوسط بر رشد عملکرد مالی با اثر میانجی هوش بازاریابی آیندهنگر و انعطافپذیری استراتژیک بود. زمینه: شرکتهای کوچک و متوسط دارویی به بازیگر اصلی در زنجیره تأمین و شرکای ارجحی برای شرکتهای بزرگتر در تولید و عرضه دارو تبدیل شدهاند، انطباق با چنین تغییراتی در سناریوی کسبوکار به توانایی بهکارگیری هوش بازاریابی آیندهنگر و انعطافپذیری استراتژیک بستگی دارد. روش: جامعه آماری در این پژوهش مدیران 175 شرکت کوچکومتوسط دارویی است. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه و ارسال ایمیل به مدیران شرکت کوچکومتوسط دارویی جمعآوری شد، روایی و پایایی پرسشنامه قبل از توزیع مورد تائید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی ال اس انجام شده است. یافتهها: ویژگیهای شرکت تأثیر مثبتی بر هوش بازاریابی آیندهنگر دارد، هوش بازاریابی آیندهنگر تأثیر مثبتی بر انعطافپذیری استراتژیک و رشد عملکرد مالی دارد، انعطافپذیری استراتژیک نیز تأثیر مثبتی بر رشد عملکرد مالی دارد. ویژگیهای شرکت تأثیری بر رشد عملکرد ندارد. ویژگیهای شرکت از طریق هوش بازاریابی آیندهنگر بر رشد عملکرد مالی تأثیر مثبتی دارد. هوش بازاریابی آینده از طریق انعطافپذیری استراتژیک بر رشد عملکرد مالی تأثیر مثبتی دارد. نتیجهگیری: مدیران آموزش های بهکارگیری هوش بازاریابی را طی نمایند تا بتوانند منابع اطلاعاتی استراتژیک را شناسایی و اطلاعات را استخراج کنند و مطابق با تغییرات محیطی استراتژیهای کسبوکار را تغییر دهند. همچنین با بهکارگیری هوش بازاریابی در شبکههای اجتماعی اطلاعات موردنیاز در زمینه مشتریان، رقبا، محصولات و بازارها را سریعتر و ارزانتر جمعآوری کنند.
Aim: The purpose of this study is to analyze SMEs Characteristics on Financial Performance Growth via the Mediating Effect of Prospective Marketing Intelligence and Strategic Flexibility. Background: SMEs pharmaceutical as the main actors of the supply chain have become superior partners for larger companies, adopted with changing business scenario depends on Prospective Marketing Intelligence and Strategic Flexibility. Method: Data implemented with a sample mass of 175 SMEs managements. The research data were collected by questionnaire by email to the managers of SMEs. The validity and reliability of the questionnaire were confirmed before distribution. Data Analysis was conducted by SEM (Smart-PLS). Findings: SMEs characteristics have positive impacts on prospective marketing intelligence, prospective marketing intelligence has a positive impact on strategic flexibility and financial performance growth, and strategic flexibility has a positive impact on financial performance growth. SMEs characteristics don’t have meaningful impacts on performance growth. SMEs characteristics through prospective marketing intelligence have a positive effect on financial performance growth. Prospective marketing intelligence through strategic flexibility has a positive impact on financial performance growth. Conclusion: Managers use training about marketing intelligence to identify and extract strategic information sources and modify business strategies in line with environmental changes. Also, by utilizing marketing intelligence in social networks, they can gather information related to customers, competitors, products and markets faster and cheaper.
_||_