ارائه مدل کسب و کار فنبازارها در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر
محورهای موضوعی : آینده پژوهیشهرزاد هوشمندی نیا 1 , کریم حمدی 2 , سراج الدین محبی 3 , افسانه زمانی مقدم 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
4 - گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: فن بازار, انرژی های تجدیدپذیر, مدل کسب و کار,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر عبارت بود از ارائه مدلی به منظور ارائه مدل کسب و کار فنبازارها در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر. روش پژوهش عبارت بود از روش ترکیبی کیفی به روش تئوری زمینه ای و مدل معادلات ساختاری به روش کمی. تعداد نمونه در بخش کیفی که به صورت هدفمند انتخاب شد، 20 نفر از کلیه مدیران ارشد و صاحب نظران، خبرگان، مدیران صنایع هایتک ایران در بخشهای مختلف شامل: تکنولوژی، اطلاعات، نانو، بایو، ژنتیک و غیره؛ در بخش کمی، با استفاده از فرمول کوکران 337 نفر از انتخاب شدند. ابزار تحقیق عبارت بود مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، در بخش کیفی به روش دلفی و از طریق کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) با استفاده از نرم افزار MAXQDA و در بخش کمی به دو روش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. نتایج نشان داد چهارده مولفه در تبیین مدل ارائه مدل کسب و کار فنبازارها در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر نقش دارند که عبارتند از؛ شرکای کلیدی، فعالیت های کلیدی، جریان درآمد، منابع کلیدی - فیزیکی، منابع کلیدی- فکری، منابع کلیدی- منابع انسانی، ارزش- نام تجاری، ارزش- حرکت در لبه علم و فناوری، ارزش- قیمت، ارزش- تحویل به موقع و دسترسی آسان، روابط با مشتری، بخش مشتری، کانال های توزیع، و در نهایت هزینه ها و ساختار آن. جهت بررسی برازش مدل، به بررسی X2، R و RS؛ پرداخته شد که وجود X2 پایین و نسبت کای دو به درجه آزادی کمتر از سه، و همچنین ضریب تعینن و ضریب تعیین تعدیل شده محاسبه شده؛ نشاندهنده برازش مناسب مدل بود.
مدلهای کسب و کار، ساختارهای اساسی نحوه ایجاد، عرضه و توسعه و نفوذ شرکتها، به عنوان موتور اقتصاد هر کشور هستند. آنها سرعت رشد اقتصادی و میزان مصرف منابع را تعیین میکنند. مدلهای کسب و کار علاوه بر تعداد و نوع مشاغل موجود، کیفیت و قیمت در بازار، کیفیت جوامع و زندگی را نیز تعیین میکنند. (Lindsay Clinton, Ryan Whisnant، 2018)تحقیقات نشان میدهد که شیوههای جستجو بخش مهمی از فرایند نوآوری است. از تئوری دانش مبتنی بر نوآوری و تکنیکهای آماری پیشرفته (کوپولا با استنتاج بیزی)، نشان می دهد که شرکتهای در حال تأسیس بطور عمده در هنگام معرفی مدلهای جدید کسب و کار، هنگام نوآوری محصولات و فرآیندها به چندین منبع خارجی با جستجوی عمیق وگسترده متکی هستند. این جستجوی عمیق وگسترده خارجی برای نوآوری مدلهای کسب و کار (BMI) مهم است زیرا در هنگام معرفی مدلهای جدید تجاری که بیشتر به جای دانش فنی یا ضمنی در تجارت تکیه دارند، این مدل به دنبال کشف دانش در زمینه فعالیت شرکتهاست. (Yuliya Snihur, Jonas Wiklund، 2019 )
_||_
طراحی مدل کسب و کار فنبازار (مطالعه موردی: انرژیهای تجدیدپذیر در ایران)
مدلهای کسب و کار، ساختارهای اساسی نحوه ایجاد، عرضه و توسعه و نفوذ شرکتها، به عنوان موتور اقتصاد هر کشور هستند. آنها سرعت رشد اقتصادی و میزان مصرف منابع را تعیین میكنند. مدلهای کسب و کار علاوه بر تعداد و نوع مشاغل موجود، کیفیت و قیمت در بازار، کیفیت جوامع و زندگی را نیز تعیین میکنند. (Lindsay Clinton, Ryan Whisnant، 12018)
تحقیقات نشان میدهد که شیوههای جستجو بخش مهمی از فرایند نوآوری است. از تئوری دانش مبتنی بر نوآوری و تکنیکهای آماری پیشرفته (کوپولا با استنتاج بیزی)، نشان می دهد که شرکتهای در حال تأسیس بطور عمده در هنگام معرفی مدلهای جدید کسب و کار، هنگام نوآوری محصولات و فرآیندها به چندین منبع خارجی با جستجوی عمیق وگسترده متکی هستند. این جستجوی عمیق وگسترده خارجی برای نوآوری مدلهای کسب و کار (BMI) مهم است زیرا در هنگام معرفی مدلهای جدید تجاری که بیشتر به جای دانش فنی یا ضمنی در تجارت تکیه دارند، این مدل به دنبال کشف دانش در زمینه فعالیت شرکتهاست. (Yuliya Snihur, Jonas Wiklund، 20192)
نوآوری مدل پایدار کسب و کار را در جذب مشتری برتر و ارتقای ارزش شرکت با پرداختن به نیازهای اجتماعی و زیست محیطی از طریق روش انجام کسب و کار تعیین میکند. برای درک و بهبود این موارد و ایجاد تأثیر مثبت بر محیط، جامعه، اقتصاد و سایر ذینفعان اصلی، تحقیقات کمی در رابطه با «بومشناسی» مدلهای مختلف کسب و کار انجام شده است. این چارچوب مبتنی بر شناخت سه موضوع اصلی است که هنوز به اندازه کافی در ادبیات مربوط به مدلهای کسب و کار پایدار دیده نشدهاند: وضوح ایجاد و طراحی مدل کسب و کار، تعیین حد و مرز مدل کسب و کار و عدم اطمینان در مورد نتایج مدل کسب و کار. با ارتقای زیرساختهای نهادی مطلوب برای مدلهای پایدار کسب و کار، میتوان با رویکرد بالقوه به «طراحی مجدد اکولوژی مدل کسب و کار»، به تحقیق در مورد: نوآوری، طراحی و آزمایش مدل پایدار کسب و کار کمک کرد. (NancyBocken, FrankBoons, BrianBaldassarre، 20193)
بررسی پیامدهای ایجاد ارزش زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی از روشهای مختلف، باعث شد که بسیاری از افراد و شرکت های متعهد و معتبر، مدلهای کسب و کار فعلی خود را برای پیوستن به اقتصاد مشترک در دنیا، تغییر دهند. یکی از انواع مدل های کسب و کار، مدل کسب و کار نوآورانه برای تحقق اقتصاد مشترک، می باشد که بر مبنای مدلهای کسب و کار پایدار طراحی میشود. این نوع مدل کسب و کار با توسعه پیامدها، سیاست های را مورد بحث قرار می دهد. (Francesca Ciulli, Ans Kolk4، 2019)
یکی از انواع اقتصاد مشترک در دنیا، اقتصاد دایرهای است. برای دستیابی به منافع مثبت اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی، بسیاری از شرکتهای تولیدکننده فعلی سعی در اعمال اصول اقتصاد دایرهای در رویههای تجاری خود دارند. این بنگاهها اغلب تلاش میکنند تا مدل های کسب و کار خطی موجود خود را به مدل های کسب و کار دایره ای تغییر میدهند، زیرا از مراحل مورد نیاز برای تحقق موفقیتآمیزاهداف اقتصادی خود هنوز درک درستی ندارند. این نوع مدل کسب و کار (دایرهای)، یک فرآیند گام به گام برای فعال کردن انتقال دایرهای فراهم می کند و این امکان را به شرکتها می دهد تا اهداف زیست محیطی، اجتماعی و مالی را برآورده کنند و به صورت پایدار به فعالیت بپردازند. (Johan Frishammar, Vinit Parida، 20185)
بوم مدل Triple Layered Business ابزاری برای کاوش در نوآوری مدل کسب و کار محور پایداری است. این بوم مدل اصلی کسب و کار را با اضافه کردن دو لایه گسترش میدهد: یک لایه محیطی مبتنی بر چشم انداز چرخه عمر و یک لایه اجتماعی مبتنی بر دیدگاه ذینفعان. لایههای مدل کسب و کار به طور صریح نشان میدهد که چگونه یک سازمان انواع مختلفی از ارزش را ایجاد می کند و چه پیامدهای اقتصادی، زیستمحیطی و اجتماعی را به دنیال دارد. یک مدل کسب و کار از طریق این ابزار بوم، از توسعه و برقراری ارتباط جامعتر و یکپارچهتر از یک مدل کسب و کار پشتیبانی می کند. همچنین از نوآوری خلاقانه نسبت به مدلهای کسب و کار پایدارتر پشتیبانی میکند. همچنین، دو پویایی جدید برای تجزیه و تحلیل ایجاد می کند: انسجام افقی و انسجام عمودی. (Alexandre Joyce, Raymond L.Paquin، 20166).
ظهور فناوري ارتباطات، مدل کسب وکار را به منزله واحد تجزيه و تحليل جايگزين صنعت کرد تا شرکت ها بتوانند با ارزيابي مداوم نيازهاي بازار و فناوري، مدل کسب و کار مناسب تري را انتخاب کنند. لذا شناسايي روش هاي طراحي مدل کسب و کار و ارائه چارچوب پيشنهادي کسب و کارها براي پياده سازي طرح ها و ايده هاي تازه وارد به بازار يا حفظ و ارتقاي موقعيت آنها در بازار هاي داخلي و جهاني موضوع مورد بحث است. براي دست يابي به اين هدف، می توان از روش هاي مختلف طراحي مدل کسب و کار (MAPIT، IDEA، VISOR،FBBM و پويا) استفاده کرد. عناصر سازماندهي، فناوري، منابع مالي و هزينه ها، خدمات/کالاها، بازار و مشتريان و فازهاي شناسايي، طراحي، ارزيابي و تجميع در طراحي مدل کسب وکار، اهميت زيادي دارند. (رنجبر و همکاران، 1392)
شکی نیست که امروزه فناوری به عنوان یکی از مهم ترین عوامل توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها مطرح میباشد. در مناطق مختلف جهان، روش های گوناگونی در راستای تسهیل انتقال و مبادله فناوری در سطوح محلی، ملی، منطقهای و بینالمللی بکار میرود. ایجاد فنبازار به عنوان مرکز و مرجع مبادلات فناوری یکی از سازوکارهای پیشرفته و نوپا در جهت دستیابی به هدف فوقالذکر محسوب میشود. در ایران مبادله و انتقال فناوری از نظام و ساختار منسجم و هدفمندی برخوردار نیست و این مساله باعث بروز مشکلات بسیاری برای عرضه کنندگان فناوری (شامل نخبگان، دانشگاهها، مراکز تحقیق، توسعه و ...) و متقاضیان فناوری (مانند دولت، صنایع مختلف به ویژه صنایع کوچک و متوسط، سرمایهگذاران و ... ) شده است. (سهرابی، 1395)
با توجه به مباحث فوق، محقق به دنبال طراحی و ارائه مدل کسب و کار فنبازارها در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر، میباشد.
پیشینه داخلی تحقیق در حوزه «مدل کسب و کار»
ردیف | نویسندگان | عنوان تحقیق | محل انتشار | نتایج و چکیده تحقیق |
1 | نيرومند پوراندخت، رنجبر محبوبه، اعرابي سيدمحمد، حاج صادقي بهناز | ارائه چارچوبي براي طراحي مدل کسب و کار | عنوان نشریه: مديريت فناوري اطلاعات: زمستان 1392، دوره 5، شماره 4 ; از صفحه 267 تا صفحه 284 . | نویسندگان کار پژوهشی خود و نتایج حاصل از آن را چنین تبیین کردند: ظهور فناوري ارتباطات، مدل کسب وکار را به منزله واحد تجزيه و تحليل جايگزين صنعت کرد تا شرکت ها بتوانند با ارزيابي مداوم نيازهاي بازار و فناوري، مدل کسب و کار مناسب تري را انتخاب کنند. هدف اين نوشتار شناسايي روش هاي طراحي مدل کسب و کار و ارائه چارچوب پيشنهادي کسب و کارها براي پياده سازي طرح ها و ايده هاي تازه وارد به بازار يا حفظ و ارتقاي موقعيت آنها در بازار هاي داخلي و جهاني است. براي دست يابي به اين هدف، روش هاي مختلف طراحي مدل کسب و کار (MAPIT، IDEA، VISOR،FBBM و پويا) تجزيه وتحليل شده و با استفاده از روش فراترکيب، چارچوبي براي طراحي مدل کسب وکار پيشنهاد مي شود. براي سنجش روايي آن از تحليل عاملي استفاده شده است. نتايج اين پژوهش نشان داد عناصر سازماندهي، فناوري، منابع مالي و هزينه ها، خدمات/کالاها، بازار و مشتريان و فازهاي شناسايي، طراحي، ارزيابي و تجميع در طراحي مدل کسب وکار، اهميت زيادي دارند. آزمون مقايسه ميانگين يک گروهي به دست آمده از معنادار بودن اهميت عناصر پيشنهادي، طراحي مدل براي توسعه حضور کسب وکارهاي مبتني بر فناوري را حمايت کرده است. |
2 | بستام هادي، مشبكي اصغر، كردنائيج اسداله، آذر عادل | طراحي مدل کسب و کار انطباقي (مورد مطالعه: صنايع غذايي) | عنوان نشریه: كاوش هاي مديريت بازرگاني: پاييز و زمستان 1394، دوره 7، شماره 14 ; از صفحه 149 تا صفحه 179 . | نویسندگان کار پژوهشی خود و نتایج حاصل از آن را چنین تبیین کردند: با توجه به توسعه تجارت بين الملل و حضور شرکت ها در بازارهاي خارجي، ضروري است که شرکت ها براي موفقيت به تفاوت هاي محيطي بين کشورهاي مختلف توجه کنند و کسب و کار خود را با شرايط خاص هر بازار هدف متناسب سازند. در اين راستا، اين تحقيق به دنبال دستيابي به مدل کسب و کار انطباقي جهت حضور موفق در بازارهاي بين المللي بوده است. براي اين منظور در گام اول عناصر تشکيل دهنده مدل کسب وکار انطباقي از ادبيات نظري (به روش مرور نظامند) و مصاحبه با خبرگان (تحليل محتوا) شناسايي شد. خروجي اين مرحله شناسايي بيست و شش شاخص در قالب هشت بعد اصلي بود. در گام بعدي به منظور برقراري ارتباط و توالي بين ابعاد و ارائه مدل ساختاري شان از روش مدل سازي ساختاري تفسيري بهره گرفته شد که در اين روش براساس مد نظرات خبرگان و تجزيه و تحليل هاي صورت گرفته مدل کسب وکار انطباقي براي صنعت غذايي احصا گرديد. نتايج تحقيق بيانگر آن است که سه بعد استراتژي رقابتي، ساختار زنجيره ارزش بيروني و ساختار زنجيره ارزش دروني هر شرکت پايه هاي بنيادين هر کسب وکار است که فرآيند انطباق پذيري عملا ازاين سه بعد آغاز مي شود و پس از آن ارزش رقابتي ارائه شده، بستر ارائه ارزش و مشتري ابعاد ديگري است که متاثر از سه بعد اوليه بايستي با بازار هدف منطبق گردد و نهايتا اين فرايند انطباق پذيري به پيامدهاي مالي و غير مالي منجر مي گردد. |
3 | سپهري مهران | طراحي سازمان بر اساس مدل کسب و کار | عنوان نشریه: مهندسي صنايع و مديريت (شريف ويژه علوم مهندسي): آذر و دي 1387، دوره 24، شماره 45 (ويژه مهندسي صنايع، مديريت و اقتصاد) ; از صفحه 131 تا صفحه 139 | نویسندگان کار پژوهشی خود و نتایج حاصل از آن را چنین تبیین کردند: در اين نوشتار ضمن ارايه و دسته بندي تعاريف و موارد مختلف مدل کسب و کار، با معرفي تعريفي جامع و اجزاي آن جايگاه زنجيره ارزش در مدل کسب و کار مشخص مي شود. استفاده از مدل کسب و کار، در مقايسه با ساير مدل هاي متداول- مانند مدل پورتر- در تعريف و طراحي سازمان از نظر خلق ارزش و سودآوري، و همچنين در تدوين راهکار بهبود بسيار موثر و کليدي است. در مدل کسب وکار، بر روش «سودآوري بر اساس خلق ارزش براي مشتري» تاکيد ويژه مي شود. صنايع بر مبناي ساختار فرايندي حاکم بر آنها، و نيز توليدي بودن و خدماتي بودن به سه دسته کلي: صنايع توليدي پيوسته، صنايع خدماتي متمرکز و صنايع خدماتي واسطه اي تقسيم مي شوند. در بررسي و طراحي هر نوع صنعت، همواره بايد سه نوع متفاوت زنجيره ارزش در طراحي و پياده سازي انواع مدل هاي کسب و کار مد نظر قرار گيرد. سپس با دسته بندي صنايع مختلف و توجه به زنجيره ارزش خاص هر سازمان، از مدلي خاص استفاده مي شود. |
4 | نيكنام ريحانه | ارايه چهارچوبي براي طراحي مدل کسب و کار | كنفرانس ملي اقيانوس مديريت، مرکز توسعه آموزش هاي نوين ايران (متانا)، زمان: 1394، دوره 1 | نویسندگان کار پژوهشی خود و نتایج حاصل از آن را چنین تبیین کردند: ظهور فناوري ارتباطات، مدل کسب و کار را به منزله واحد تجزيه و تحليل جايگزين صنعت کرد تا شرکتها بتوانند با ارزيابي مداوم نيازهاي بازار و فناوري، مدل کسب وکار مناسب تري انتخاب کنند. هدف اين نوشتار شناسايي روشهاي طراحي مدل کسب وکار و ارائه چارچوب پيشنهادي کسب و کارها براي پياده سازي طرح ها و ايده هاي تازه وارد به بازار يا حفظ و ارتقاي موقعيت آنان در بازارهاي داخلي و جهاني است. براي دستيابي به اين هدف، روش هاي مختلف طراحي مدل کسب وکار (FBBM، VISOR، IDEA، MAPIT و پويا) تجزيه و تحليل شده و با استفاده از روش فراترکيب، چارچوبي براي طراحي مدل کسب و کار پيشنهاد ميشود. براي سنجش روايي آن از تحليل عاملي استفاده شده است. نتايج به دست آمده از اين پژوهش نشان داد عناصر سازماندهي، فناوري، منابع مالي و هزينه ها، خدمات/کالاها، بازار و مشتريان و فازهاي شناسايي، طراحي، ارزيابي و تجميع در طراحي مدل کسب و کار، اهميت بالايي دارند. آزمون مقايسه ميانگين يک گروهي به دست آمده از معنادار بودن اهميت عناصر پيشنهادي، طراحي مدل براي توسعه حضور کسب و کارهاي مبتني بر فناوري را حمايت کرده است. |
5 | منطقي منوچهر، ثاقبي سعيدي فاطمه | مدل هاي کسب و کار، مباني، ارزيابي، نوآوري | عنوان نشریه: رشد فناوري: تابستان 1392، دوره 9، شماره 35 ; از صفحه 39 تا صفحه 51 . | نویسندگان کار پژوهشی خود و نتایج حاصل از آن را چنین تبیین کردند: در سال هاي اخير شاهد رقابتي تر شدن عرصه کسب و کار در صنايع مختلف بوده ايم. بنابر نظر محققان عرصه کسب و کار، دستيابي به جايگاه رقابتي مناسب براي يک شرکت، تنها با کمک يک الگوي مناسب کسب و کار امکان پذير است. يک مدل کسب و کار موفق، نشان دهنده يک راه بهتر نسبت به گزينه هاي موجود مي باشد که مي تواند ارزش بيشتري را به يک گروه مجزا از مشتريان پيشنهاد کرده و منافع بيشتري را به شرکت بازگرداند. عدم تشخيص يک مدل کسب و کار مناسب در زمان آغاز يک کسب و کار، موجب ناکامي سازمان ها در دستيابي به اهداف آن مي شود. وليکن عليرغم اهميت اين موضوع، تعاريف و مولفه هاي استانداردي جهت شناسايي مدل هاي کسب و کار به صورتي که بتوان از آن در کسب و کارها و صنايع مختلف بهره برد، وجود ندارد. از اين رو، در اين مطالعه بر اساس رويکردهاي مختلفي که در مدل سازي مدل کسب و کار وجود دارد، به ارائه تعاريف و مولفه هاي مدل کسب و کار پرداخته شده است. با اين حال، تنها داشتن يک مدل کسب و کار مطلوب در زمان آغاز به کار شرکت مهم نيست، بلکه آنچه حياتي تر است، در اختيار داشتن و حفظ يک مدل کسب و کار بهينه در طول حيات موسسه است. توانمندي يک مدل کسب و کار تا حدي است که خود مي تواند ابزاري قدرتمند براي تحليل، آزمون و ارزيابي انتخاب هاي راهبردي باشد که پيشروي يک سازمان قرار دارد. به همين دليل، ارزيابي مدل کسب و کار يک سازمان، به عنوان فرايند اتخاذ تصميمات راهبردي هيچ وقت کامل نمي شود و مي تواند مبنايي براي بهبود مستمر رفتار کسب و کار باشد. ارزيابي مدل هاي کسب و کار، با توجه به هدف ارزيابي و سطوح و واحد تحليل، متفاوت است. در اين مطالعه سعي شده است تا با مروري بر مطالعات صورت گرفته، مهمترين روش ها و معيارهاي ارزيابي مدل کسب و کار مشخص گردد. بايد توجه نمود که مدل هاي کسب و کار، نمايشي از کسب و کار در يک زمان خاص هستند. تحولات سريع در محيط اقتصادي، فرهنگي، سياسي و فناوري، منجر به پيچيده تر شدن محيط فعاليت سازمان ها شده و باعث گرديده که سازمان ها ديگر از ثبات برخوردار نبوده و کسب و کارها به صورتي پويا تکامل يابند. اين امر باعث شده است تا مدل هاي کسب و کار داراي يک وضعيت ناپايدار شده و با توسعه کسب و کار و در طول زمان، تغيير يابند. همين امر سبب گرديده است تا مفهوم نوآوري مدل کسب و کار به يکي از مهمترين مباحث مديريتي تبديل شود که در ادامه اين مطالعه، مورد بررسي قرار گرفته است. |
پیشینه داخلی تحقیق در حوزه «فنبازار»
ردیف | نویسندگان | عنوان تحقیق | محل انتشار | نتایج و چکیده تحقیق |
1 | موحدي مسعود، علايي طباطبايي سيداحمدرضا | شناسايي و رتبه بندي موانع توسعه سامانه ملي خريد و فروش فناوري (فن بازار) در ايران | عنوان نشریه: سياست علم و فناوري، پاييز 1389، دوره 3، شماره 1، از صفحه 99 تا صفحه 120 . | نویسندگان کار پژوهشی خود و نتایج حاصل از آن را چنین تبیین کردند: طي چندسالي که از شكل گيري فن بازار در کشور مي گذرد، ساختار مذکور به دلايل مختلف به عنوان بازار فناوري فعاليت نكرده و عملكرد خود را محدود به اطلاع رساني در حوزه هاي مختلف كرده است. اين در حالي است كه وظيفه اصلي فن بازار و كاركردي كه باعث ايجاد ارزش افزوده مي شود، عملكرد آن به عنوان سامانه خريد و فروش فناوري است. در اين مقاله بعضي از عوامل تاثيرگذار بر اين مشکل، احصا شده اند. آنچه در مقاله حاضر مدنظر است، بررسي موانع و چالش هاي شكل گيري و توسعه فن بازار و يافتن ميزان اهميت آنهاست كه از طريق ارزيابي مجدد و روزآمد كردن مطالعات انجام شده در مورد فن بازار و و احصاء موانع در حوزه هاي فرهنگي، اقتصادي، سياسي و... انجام خواهد شد. همچنين از روش هاي آماري رگرسيون مرحله اي و نيز تحليل همبستگي، ميزان اهميت هركدام از موانع مذكور مشخص خواهد شد. با مشخص شدن موانع مذكور و نيز ميزان اهميت آنها، علاوه بر برنامه ريزي بهتر و دقيق تر براي ايجاد فن بازار ملي، مراكز متولي مانند پارك هاي علم و فناوري كه وظيفه مديريت تحقيق و توسعه را بر عهده دارند، تلاش خود را معطوف به داشتن ساختاري متمركز، كارآمد و در خدمت توسعه فناوري كشور خواهند كرد. بنابراين، مقاله حاضر سعي بر آن دارد تا ضمن احصاء كردن موانع مذکور، به منظور برنامه ريزي براي رفع موانع، ميزان اهميت و تاثيرگذاري هرکدام را نيز مشخص نمايد. |
2 | سید حمید خداداد حسینی، روح ا... سهرابی | طراحی مدل پیشنهادی فن بازار در سطح ملی در ایران | فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، سال پنجم، شماره يازدهم، بهار و تابستان 1386 | نویسندگان کار پژوهشی خود و نتایج حاصل از آن را چنین تبیین کردند: شکی نیست که امروزه فناوری به عنوان یکی از مهم ترین عوامل توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها مطرح میباشد. در مناطق مختلف جهان، روش های گوناگونی در راستای تسهیل انتقال و مبادله فناوری در سطوح محلی، ملی، منطقهای و بینالمللی بکار میرود. ایجاد فنبازار به عنوان مرکز و مرجع مبادلات فناوری یکی از سازوکارهای پیشرفته و نوپا در جهت دستیابی به هدف فوقالذکر محسوب میشود. در ایران مبادله و انتقال فناوری از نظام و ساختار منسجم و هدفمندی برخوردار نیست و این مساله باعث بروز مشکلات بسیاری برای عرضه کنندگان فناوری (شامل نخبگان، دانشگاهها، مراکز تحقیق، توسعه و ...) و متقاضیان فناوری (مانند دولت، صنایع مختلف به ویژه صنایع کوچک و متوسط، سرمایهگذاران و ... ) شده است. در مقاله حاضر، پس ازبررسی بحث مبادلات فناوری و معرفی اجمالی برخی از فنبازارها در اروپا و آسیا، همچنین با استفاده از مصاحبه و مطالعه میدانی از بین کارشناسان فنبازار و حیطههای مرتبط و آشنا با آن(مانند حقوق فناوری، ارزیابی و بازاریابی فناوری، زمینههای تخصصی فناوری، صندوقهای حمایت های مالی و ...) در جهت ارائه مدل پیشنهادی فنبازار در سطح ملی در ایران، تلاش شده است. در واقع این مقاله در پی ارائه و تشریح ماموریت و اهداف بخش¬های مختلف، مالکیت، فرایند داخلی و ارتباطات فن بازار سطح ملی در ایران و همچنین پیشنیازهای ایجاد فنبازار می باشد. پر واضح است که دقت در تجربیات سایر کشورها و توجه به پیش نیازها و زیرساخت های اولیه، مسئولین مربوطه را در جهت برنامه ریزی هرچه بهتر و جامع تر رهنمون خواهد شد. |
3 | هوشمندينيا شهرزاد، نجفي زاده نادره السادات | آينده پژوهي فرآيند تجاري سازي فناوري و روش هاي آن در فن بازار، بستر مبادلات نوآورانه فناوري | آينده پژوهي مديريت (پژوهشهاي مديريت): پاييز 1396، دوره 28، شماره 110، از صفحه 19 تا صفحه 40 . | نویسندگان کار پژوهشی خود و نتایج حاصل از آن را چنین تبیین کردند: پيشرفت هاي علمي و تکنولوژيک به طور شتابان تاثيرات همه جانبه و شگرفي را در تمامي جنبه هاي زندگي بشري و در مناسبات اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و زيست محيطي کشورها برجا گذاشته و آثار آن روز به روز افزايش مي يابد. در اين راستا کشورهاي مختلف جهت ايجاد قدرت عرضه و تقاضا در زمينه فناوري برنامه ريزي هايي انجام داده اند. يکي از مکانيزم هايي که اخيرا براي تسهيل و ارتقاي فعاليت هاي توسعه تکنولوژيکي، بويژه تکنولوژي هاي پيشرفته و ايجاد قدرت عرضه و تقاضاي فناوري بوجود آمده است، فن بازارها مي باشند.علي رغم اهميت و تاثير فناوري در صنايع کشور و سرمايه گذاري هاي انجام شده طي سال هاي گذشته در زمينه تحقيقات و توسعه فناوري هاي نو، شواهد غيررسمي حاکي از آن است که مبادلات و همکاري هاي فناورانه ميان صنايع وضعيت مناسبي ندارد. اين درحالي است که فناوري هاي متعدد در بخش هاي مختلف کشور توسعه يافته و نيازهاي بنگاه ها به انواع فناوري ها روبه افزايش است، در اين خصوص تجارب قبلي برپايي فن بازار با موفقيت چنداني روبرو نبوده است. همچنين بهره برداري اقتصادي از فناوري (فروش فناوري) جايگاه واقعي خود را در ميان صنايع نيافته است. با توجه به مباحث فوق، محقق با ارائه يک مدل مرجع منسجم و نظام مند براي نظام دادن به مبادلات و انتقال فناوري و ارائه خدمات پشتيباني تحت عنوان: «ارائه الگو و مدل مفهومي براي ارتقاء عملکرد فن بازار در بازار ايران»، علاوه بر ارائه فرآيندها و نقش فن بازار در هر فرآيند انتقال فناوري، توانسته راهکار يا الگويي را براي ارتقاي عملکرد فن بازار، ارائه نموده و در پايان با ارائه نه چالش کاربردي در موضوع تحقيق و از همه مهمتر ارائه پيشنهادات کاربردي براي رفع اين چالش ها، کهامکان استفاده بيشتر و بهتر بخش ها، سازمان ها و صنايع کشور از فرصت هاي فوق را مهيا نموده است و از نتايج کاربردي اين تحقيق محسوب مي شود. |
4 | خدادادحسيني سيدحميد، سهرابي روح اله | فن بازار، حلقه مفقود نظام مديريت و مبادلات تکنولوژي: طراحي و تبيين الگوي جامع در سطح ملي | پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت): نيمه اول 1388، دوره 1، شماره 1، از صفحه 131 تا صفحه 155 . | نویسندگان کار پژوهشی خود و نتایج حاصل از آن را چنین تبیین کردند: امروزه فناوري به عنوان يکي از مهمترين عوامل توسعه اقتصادي و صنعتي کشور مطرح است. در مناطق مختلف جهان، روش هاي گوناگوني براي تسهيل انتقال و مبادله فناوري در سطوح محلي، ملي، منطقه اي و بين المللي به کار مي رود. ايجاد فن بازار به عنوان مرکز و مرجع مبادلات فناوري يکي از ساز و کارهاي پيشرفته و نوپا در جهت ياد شده محسوب مي شود. در ايران، مبادلات و انتقال فناوري از نظام و ساختار منسجم و هدفمندي برخوردار نيست و اين مساله باعث بروز مشکلات بسياري براي عرضه کنندگن فناوري (شامل نخبگان، دانشگاه ها، مراکز تحقيق و توسعه و ...) و متقاضيان فناوري (مانند دولت، صنايع مختلف به ويژه صنايع کوچک و متوسط، سرمايه گذاران و ...) شده است. در مقاله حاضر پس از بررسي بحث مبادلات فناوري، بطور اجمالي برخي از فن بازارها در اروپا و آسيا مورد بررسي قرار گرفته است. در ادامه با استفاده از مصاحبه و مطالعه ميداني از بين کارشناسان فن بازار و حيطه هاي مرتبط و آشنا با آن (مانند حقوق فناوري، ارزيابي و بازاريابي فناوري، زمينه هاي تخصصي فناوري، صندوق هاي حمايلت مالي و غيره) مدل فن بازاريابي در سطح ملي در ايران، ارايه شده است. در مدل مذکور ماموريت و اهداف، بخش هاي مختلف، مالکيت، فرايند داخلي و ارتباطات فن بازار در سطح ملي و همچنين پيش نيازهاي ايجاد فن بازار تشريح شده است. بديهي است دقت در تجربيات ساير کشورها و توجه به پيش نيازهاي و زيرساخت اوليه، مسوولين مربوط را در برنامه ريزي هرچه بهتر و جامع تر رهنمون خواهد شد. |
5 | صمدي سعيد، كلاهدوزان امين، حسيني سيدرضا | فن بازار، جايگاه و كاركرد آن در نظام صنعتي و فناورانه | عنوان نشریه: رشد فناوري، زمستان 1385، دوره 3، شماره 9، از صفحه 58 تا صفحه 65 . | نویسندگان کار پژوهشی خود و نتایج حاصل از آن را چنین تبیین کردند: توسعه اقتصادي دانش محور بنا به تعريف عبارت است از ارزش آفريني در جامعه از طريق دانايي، دانش و فناوري. شكل گيري نظامي براي رسيدن به اين هدف، نيازمند زيرساخت هايي براي تجاري كردن يافته هاي پژوهشي و تسهيل مبادلات فناوري است. در سال هاي گذشته پارك هاي علم و فناوري در كشور كم و بيش با هدف كاهش فاصله بين پژوهش هاي دانشگاهي و تبديل آن به فناوري ايجاد شده اند. ليكن فرايند "توسعه تجاري فناوري" كه خود شامل 5 فرايند فرعي (توليد، انتقال، جذب و بومي سازي، اشاعه و مستند سازي) است، همچنان به صورت نامتقارن و ناقص دنبال مي شود. يكي از ساختارهايي كه اخيرا براي تسهيل فعاليت هاي توسعه و مبادلات فناورانه در دنيا و به خصوص در آسيا مورد استفاده قرار گرفته، "فن بازارها" هستند. فن بازار پيشنهاد شده در اين مقاله در واقع جايگزيني نو براي زير ساخت هاي متعارف مبادله فناوري است كه ارتباط بين منابع فناوري و كاربران را به شدت تسهيل مي كند. در اين مقاله قصد داريم با تبيين مفهوم فن بازار به عنوان يكي از ساختارهاي مهم در توسعه و تجاري سازي فناوري و حيطه خدمات آن، به بررسي نوع ارتباط آن با پارك هاي علم و فناوري، مراكز دانشگاهي- تحقيقاتي و صنايع بپردازيم. |
پیشینه خارجی تحقیق در حوزه «مدل کسب و کار»
ردیف | نویسندگان | عنوان تحقیق | محل انتشار | نتایج و چکیده تحقیق |
1 | Florian Lüdeke‐Freund, Stefan Gold, Nancy M. P. Bocken, | A Review and Typology of Circular Economy Business Model Patterns | Journal of Industrial Ecology; First published: 25 April 2018 Volume 23, Number 1 | نویسندگان کار پژوهشی خود و نتایج حاصل از آن را چنین تبیین کردند: اقتصاد دایره ای (CE) به شرکتها نیاز دارد تا در زنجیره های عرضه و مدلهای تجاری خود تجدید نظر کنند. چندین چارچوب موجود در ادبیات دانشگاهی و پزشک ، مدل های تجاری اقتصاد مدور (CEBMs) را برای تعریف دوباره چگونگی ایجاد ارزش شرکت ها در حالی که پایبند به اصول CE هستند ، پیشنهاد می کنند. بررسی این چهارچوب ها نشان می دهد که بعضی از مدل ها به طور مکرر مورد بحث قرار می گیرند ، برخی از آنها مختص چارچوب هستند و برخی با استفاده از اصطلاحات متفاوتی برای مراجعه به CEBM های مشابه ، با اشاره به لزوم تحکیم وضعیت فعلی هنر. ما یک تجزیه و تحلیل مورفولوژیکی از 26 CEBMs فعلی از ادبیات ، که شامل تعریف ابعاد اصلی مدل کسب و کار آنها و شناسایی ویژگی های خاص این ابعاد است ، انجام می دهیم. بر اساس این تجزیه و تحلیل ، ما طیف گسترده ای از گزینه های طراحی مدل کسب و کار را شناسایی می کنیم و شش الگوی اصلی CEBM را با پتانسیل پشتیبانی از بسته شدن جریان منابع پیشنهاد می کنیم: تعمیر و نگهداری. استفاده مجدد و توزیع مجدد؛ نوسازی و بازسازی بازیافت؛ آبشار و دفع کننده؛ و الگوهای کسب و کار مواد اولیه آلی. ما همچنین در مورد استراتژی های مختلف طراحی برای پشتیبانی از توسعه این CEBM ها بحث می کنیم |
2 | Francesca Ciulli AnsKolk | Incumbents and business model innovation for the sharing economy: Implications for sustainability | Journal of Cleaner Production Volume 214, 20 March 2019, Pages 995-1010 | نویسندگان کار پژوهشی خود و نتایج حاصل از آن را چنین تبیین کردند: علاوه بر ترویج ظهور بازیکنان جدید در بخش های مختلف ، اقتصاد اشتراك توجه شركتهای تأسیس شده ، به اصطلاح "عاملان" را به خود جلب كرده است. برخی از فعالان این کشور به اقتصاد اشتراکی پیوسته اند تا هر دو از فرصتهای نوظهور آن استفاده کنند و به رقابت با تازه واردان بپردازند. ورود کاندیداها در حالی صورت می گیرد که اقتصاد اشتراکی ، هنوز در مراحل اولیه خود ، "میدان نبرد" بین بازیگرانی است که از وعده پایداری اصلی خود دفاع می کنند ، بر اساس استفاده کارآمد از منابع ، پیوندهای اجتماعی ، روابط بدون درآمد و قدرت. از جوامع ، و کسانی که حمایت از لزوم سازش در اصول ، برای اطمینان از گسترش اقتصاد مشترک. با توجه به ابعاد و قدرت موجودین ، احتمالاً ورود آنها به شکل اقتصاد تقسیم تأثیر می گذارد. مطالعه ما به بررسی پیامدهای ایجاد ارزش زیست محیطی ، اجتماعی و اقتصادی از روشهای مختلفی است که افراد متعهد در حال تغییر مدلهای تجاری موجود خود برای پیوستن به اقتصاد اشتراکی هستند. ما یک نوع شناسی از نوآوری مدل کسب و کار برای به اشتراک گذاری ، که از ادبیات مربوط به مدل های کسب و کار پایدار به طور خاص سرچشمه می گیرد ، توسعه می دهیم و موارد گویای ورود افراد فعال در اقتصاد اشتراکی را ارائه می دهیم. درمورد هر نوع اتخاذ شده توسط مسئولان ، ابعاد پایداری متعاقباً مورد بررسی قرار می گیرد ، با توجه به مزایا و اشکالاتی که در مورد ورود مأمورین در اقتصاد اشتراکی وجود دارد. بخش پایانی نتیجه گیری می کند و پیامدهای تحقیق ، تمرین و سیاست را مورد بحث قرار می دهد. |
3 | Lindsay Clinton, Ryan Whisnant | Business Model Innovations for Sustainability | Managing Sustainable Business pp 463-503| Cite as; 2018 | نویسندگان کار پژوهشی خود و نتایج حاصل از آن را چنین تبیین کردند: مدل های تجاری - ساختارهای اساسی نحوه ایجاد ، عرضه و تسخیر شرکتها - موتور اقتصاد ما هستند. آنها سرعت رشد اقتصادی و میزان مصرف منابع ما را تعیین می كنند. آنها تعداد و نوع مشاغل موجود در شهرهای ما ، استعداد کالاهایی را که خریداری می کنیم و قیمت غذایی که می خوریم تعیین می کنند. آنها به کیفیت جوامع و زندگی ما کمک می کنند. |
4 | Alexandre Joyce, Raymond L.Paquin | The triple layered business model canvas: A tool to design more sustainable business models | Journal of Cleaner Production Volume 135, 1 November 2016, Pages 1474-1486 | نویسندگان کار پژوهشی خود و نتایج حاصل از آن را چنین تبیین کردند: بوم مدل Triple Layered Business ابزاری برای کشف نوآوری مدل کسب و کار محور پایداری است. این بوم مدل اصلی کسب و کار را با اضافه کردن دو لایه گسترش می دهد: یک لایه محیطی مبتنی بر چشم انداز چرخه عمر و یک لایه اجتماعی مبتنی بر دیدگاه ذینفعان. با هم جمع شدن ، سه لایه از مدل کسب و کار صریح تر نشان می دهد که چگونه یک سازمان انواع مختلفی از ارزش را ایجاد می کند - اقتصادی ، زیست محیطی و اجتماعی. بصری نمایان کردن یک مدل تجاری از طریق این ابزار بوم ، از توسعه و برقراری ارتباط جامع تر و یکپارچه تر از یک مدل تجاری پشتیبانی می کند. همچنین از نوآوری خلاقانه نسبت به مدلهای تجاری پایدارتر پشتیبانی می کند. در این مقاله ابزار بوم مدل کسب و کار سه لایه ارائه شده و ویژگی های اصلی آن را از طریق تجزیه و تحلیل مجدد مدل تجاری Nestlé Nespresso شرح می دهد. این ابزار جدید با ارائه یك ابزار طراحی كه در ایجاد مسائل مربوط به پایداری در نوآوری مدل كسب و كار است ، به تحقیق در مورد مدل كسب و كار پایدار کمک می کند. همچنین ، دو پویایی جدید برای تجزیه و تحلیل ایجاد می کند: انسجام افقی و انسجام عمودی. |
5 | Nancy Bocken, Frank Boons, Brian Baldassarre | Sustainable business model experimentation by understanding ecologies of business models | Journal of Cleaner Production Volume 208, 20 January 2019, Pages 1498-1512 | نویسندگان کار پژوهشی خود و نتایج حاصل از آن را چنین تبیین کردند: نوآوری مدل پایدار کسب و کار در ایجاد مشتری برتر و ارزش شرکت با پرداختن به نیازهای اجتماعی و زیست محیطی از طریق روش انجام تجارت است. در صورت ارائه تأثیرات پایداری آرزو ، مدلهای تجاری نیاز به طراحی عمدی دارند. برای درک و بهبود این موارد و ایجاد تأثیر مثبتی بر محیط ، جامعه ، اقتصاد و سایر ذینفعان اصلی ، تحقیقات کمی در رابطه با "بوم شناسی" مدلهای مختلف تجاری انجام شده است. از این رو ، در این مقاله یک چارچوب جدید ارائه شده است تا یک شکل سیستمی از آزمایش مدل کسب و کار پایدار را فراهم کند. این چارچوب مبتنی بر شناخت سه موضوع اصلی است که هنوز به اندازه کافی در ادبیات مدلهای تجاری پایدار درج نشده اند: وضوح ساخت ، وضع مرز و عدم اطمینان در مورد نتایج. این مفاهیم ابتدا مورد بحث قرار می گیرند. در چارچوب نتیجه قبلی ، چارچوب حاصل از آن عوارض جانبی بالقوه و تنظیم مرزی را بر اساس مفهوم "بوم شناسی مدل های تجاری" در بر می گیرد. دوم ، رویکردی ارائه شده است که می تواند اشکال عمیق تر از نوآوری مدل پایدار کسب و کار را تحریک کند: نقشه آزمایش اکولوژی مدل های تجاری. سوم ، این رویکرد از طریق دو مورد نشان داده می شود. این رویکرد می تواند به حداقل رساندن وابستگی همزیستی به مدلهای تجاری کمتر پایدار کمک کند. با از بین بردن آنها ، به نابود کردن مدلهای تجاری ناپایدار کمک کنید. و به حداکثر رساندن کمک به زیرساختهای نهادی مطلوب برای مدلهای پایدار تجارت. این مقاله با ارائه یک رویکرد بالقوه برای "طراحی مجدد اکولوژی مدل کسب و کار" ، به تحقیق در مورد نوآوری ، طراحی و آزمایش مدل پایدار مدل تجاری کمک می کند. |
پیشینه خارجی تحقیق در حوزه «فنبازار»
ردیف | نویسندگان | عنوان تحقیق | محل انتشار | نتایج و چکیده تحقیق |
1 | Panel Les Levidowa, Sujatha Ramanb | Metamorphosing waste as a resource: Scaling waste management by ecomodernist means | Geoforum: Volume 98, January 2019, Pages 108-122 | نویسندگان کار پژوهشی خود و نتایج حاصل از آن را چنین تبیین کردند: فن آوری های مرتبط با مدیریت پسماند با انرژی های تجدید پذیر در چارچوب تجارت الکترونیکی از مشوق های بازار برای تحریک سرمایه گذاری بخش خصوصی در فن آوری های جدید تصفیه پسماند پشتیبانی شده اند. تحت فشار اهداف اتحادیه اروپا ، اقدامات سیاست انگلیس اهداف متعددی داشته است: گسترش انرژی تجدید پذیر. به عنوان اصلاح فنی بازار ، از امکانات جدید برای تبدیل زباله برای مصارف مفیدتر ، افزایش سلسله مراتب و بومی سازی مدیریت آن استفاده شده است. تنش های بعدی را می توان با پیوند دادن مفاهیم مقیاس بندی فناوری و دگرگونی اجتماعی - اجتماعی با دیدگاه های مهم در مورد تجارت الکترونیکی روشن کرد. اگرچه چارچوب تجارت الکترونیکی برخی از پیشرفت های مدیریت زباله را تحریک می کند ، نتایج دیگر مغایر با اهداف سیاست محلی سازی و تبدیل زباله برای مصارف مفیدتر است. این نتایج مخالف توسط دو فناوری ، هضم بی هوازی (AD) و درمان مکانیکی و بیولوژیکی (MBT) نشان داده شده است که هر کدام دارای چندین مقیاس مکانی ممکن و تنظیمات تکنیکی هستند. ابزارهای مالی بیشترین تغییر دگرگونی های اجتماعی را برای بازده های سودآور به ویژه برای تولید انرژی (برق یا گاز) برای سیستم های شبکه تحریک کرده اند و از این رو مناسب اپراتورهای بزرگ است. برای مصارف بیشتر با محیط زیست از ضایعات ، در غلبه بر تلافی آن برای تولید خروجی های تجاری مناسب ، مشکلاتی وجود داشته است. از طریق چارچوب تجارت الکترونیک ، مسئولیت دولت در قبال چنین نتایج با بخش خصوصی مبهم شده و به بازارهای ناشناس منتقل شده است. |
| St Antony's Series book series (STANTS) | Transhumanism’s Fabian Backstory: A Companion to Martins’ Later Work | Time, Science and the Critique of Technological Reason pp 191-207| Cite as First Online: 01 April 2018 | نویسندگان کار پژوهشی خود و نتایج حاصل از آن را چنین تبیین کردند: فصل فولر بازارها ، فن آوری ها و مسیرهای راههای پس از بشریت در دنیای Aldous Huxley را ، ماركینز ، بازارها ، فن آوری ها و مسیرها می گذارد. این کتاب تا حدودی برادر آلدوس ، جولیان هاکسلی ، یک "پیوند مفقود" بین سوسیالیسم فابیان و transhumanism امروز را تحریک می کند. جولیان ، که در دهه 1950 "transhumanism" را اختراع کرد ، جهت گیری اصیل اصیل Fabians را در بستر رویکرد کاملاً اقتصادی از جنبش رفاه گسترش داد. در اینجا "سرمایه انسانی" مفهوم اصلی است ، نخستین بار توسط اقتصاددان مترقی آمریكا ، ایروینگ فیشر (1947-1867) ، همچنین یک متخصص زیست بومی و پیشرو-transhumanistic. فولر نشان می دهد که چگونه این ایده از فابیانیسم به "نئولیبرالیسم" از طریق ناقوسین فابیانی مانند رابینز ، کواز و هایک ، که انجمن مونت پلرین را تشکیل داده اند ، مهاجرت کرده است. فولر یک رابطه انتخابی بین حاکمیت نئو لیبرال و سکوی زولتان ایستوان ، نخستین نامزد ریاست جمهوری حزب ترانسمیسم ایالات متحده (2016) را آشکار می کند. |
| Abdullah Can OZEROGLU | MEASURING TENDENCY TO R&D AND INNOVATION IN LOCAL ENTREPRENEURSHIP: THE CASE STUDY OF CORLU | Proceedings of SOCIOINT 2019- 6th International Conference on Education, Social Sciences and Humanities 24-26 June 2019- Istanbul, Turkey | نویسندگان کار پژوهشی خود و نتایج حاصل از آن را چنین تبیین کردند: كارآفريني كه يكي از عوامل مهم چابكي در توسعه كشور محسوب مي شود مي تواند باشد. تعریف شده یا "تلاش برای ایجاد یک کسب و کار جدید" یا "تلاشی برای ایجاد کسب و کار بعد جدید" است. پایداری شرکت در صورت تلاشهای لازم با در نظر گرفتن تلاش بسیار آسان تر خواهد بود. مزیت رقابتی در هر تعریف از کارآفرینی به عنوان یک وسیله سنجش برای تعریف سطح توسعه از آن استفاده شده است. کشورها. سطح توسعه یک کشور با فناوری بکار رفته در کشور اندازه گیری نشده است کشور اما به تعداد کارآفرینان. اگر نوآوری و تحقیق و توسعه بسیار مورد توجه باشد و اگر می توان "کارآفرینی واجد شرایط" را براساس آن توسعه داد. این دو پارامتر ، توسعه محلی و ملی سرعت بیشتری خواهد یافت. انواع کارآفرینی (کارآفرینی زنان ، کارآفرینی اجتماعی، کارآفرینی صنعتی، کارآفرینی دیجیتال، کارآفرینی سبز یا دوستدار محیط زیست) همچنین ، بسته به اهداف هدفمند ، می توان آن را تحت نام های بیشتری طبقه بندی کرد. این مقاله با هدف بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی در زمینه تحقیق و توسعه و نوآوری در محلی انجام شده است توسعه با شدت و عمق بخشیدن به مدیریت تجاری رقابتی. |
4 | Jianfeng Guo, Jiaofeng Pan, Jianxin Guo, Fu Gu, Jari Kuusisto | Measurement framework for assessing disruptive innovations | Technological Forecasting & Social Change Technological Forecasting & Social Change 139 (2019) 250–265 | نویسندگان کار پژوهشی خود و نتایج حاصل از آن را چنین تبیین کردند: ارزیابی اختلال پذیری بالقوه نوآوری ها یک کار مهم اما چالش برانگیز برای مسئولان است. با این وجود ، ادبیات موجود فقط به جنبه های فناوری و بازار توجه می شود ، و بیشتر روش های مستند شده معمولاً مورد خاص هستند. در این مطالعه ، ما یک چارچوب اندازه گیری چند بعدی برای ارزیابی پتانسیل مختل کننده نوآوری های محصول ارائه می دهیم. این چارچوب بر اساس این مفهوم طراحی شده است که ماهیت نوآوریهای مختل کننده چند بعدی است. سه جنبه در نظر گرفته شده است ، یعنی ویژگی های فناوری ، پویایی بازار و محیط خارجی. ده شاخص از این سه دسته پیشنهاد می شوند و بر اساس تحلیل مفهومی و ادبیات به هم متصل می شوند. سه نوآوری ، یعنی WeChat (موفق) ، تلفن همراه مدولار شده (ناموفق) و واقعیت مجازی / واقعیت افزوده (در حال انجام) ، به عنوان مطالعات موردی انتخاب شده اند. پانلی از کارشناسان صنعتی با مدرک دکترای مهندسی بررسی شده است. نتایج این تحقیق براساس چارچوب محاسبه و تجزیه و تحلیل شده و در مقایسه با تحولات نوآوری ها مقایسه می شود. ما همچنین با نظرسنجی سایر گروه های مردم ، استحکام این چارچوب را بررسی می کنیم و نتایج تقریباً با یافته های قبلی یکسان است. این مطالعه یک ارزیابی منظم از پتانسیل مختل کننده نوآوری ها با استفاده از چارچوب را فراهم می کند ، و بینش هایی را برای تصمیم گیری در مورد عرضه محصول و تخصیص منابع فراهم می کند. |
5 | Mohsen Aazami | The Analysis of the Role of fan Markets in the Process of Commercialization of Knowledge Based Companies and Technology Units Based | Knowledge and Information Management, 5(3), 33 - 44. (in Persian) 2019 | نویسندگان کار پژوهشی خود و نتایج حاصل از آن را چنین تبیین کردند: هدف از پژوهش ، بررسی نقش دانش در بازار تجاری سازی فناوری از طریق شناسایی و رتبه بندی محصولات بنیادی مؤثر بر بستر فناوری تجاری در بازار است. روش شناسی؛ در این مطالعه ، روشهای تحقیق کیفی (دلفی) و به دست آوردن نظر متخصصان این زمینه برای دستیابی به فناوری ابعاد مؤلفه و تأثیرگذاری بر بازار در زمینه تجاری سازی فناوری انجام شده است. يافته ها: پس از شناسايي عوامل ، به شكل پرسشنامه توزيع شده در بين جمعيت ، مؤلفه شناسايي شده توسط رتبه بندي تحليل عامل اكتشافي. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که از بین 43 شاخص شاخص شناسایی شده مؤثر در تجاری سازی دانش در زمینه محصولات بنیاد پس از متغیرهای چرخش فن بازار ، سرانجام عملیاتی 9 را شناسایی کرد که در کل درصد واریانس Manmodend فقيه 80.738 . نتیجه گیری: نتایج نشان داد که "بازاریابی تکنولوگی" ، "مشاوره و انتقال فناوری" و تأمین حقوقی و عوامل مالی برای مرتب کردن ترتیب نقش بازار در بازاریابی فناوری بنیانگذار محصولات دانش است. نتایج این یافته ها همچنین نشان می دهد که عوامل "بازاریابی فناوری (17.574٪ از واریانس کل)" ، "مشاوره و انتقال فناوری (15.674 واریانس کل)" و "عوامل قانونی و تأمین مالی (11.773 کل واریانس)" به عنوان اولین عوامل سوم ، بیشترین تأثیر را در تجاری سازی محصولات دانش بنیان در بازار داشته اند. |
خلاصه پیشینه داخلی تحقیق در حوزه «مدل کسب و کار»
ردیف | عنوان تحقیق | سال انتشار |
1 | ارايه چهارچوبي براي طراحي مدل کسب و کار | 1394 |
2 | طراحي مدل کسب و کار انطباقي (مورد مطالعه: صنايع غذايي) | 1394 |
3 | ارائه چارچوبي براي طراحي مدل کسب و کار | 1392 |
4 | مدل هاي کسب و کار، مباني، ارزيابي، نوآوري | 1392 |
5 | طراحي سازمان بر اساس مدل کسب و کار | 1387 |
خلاصه پیشینه داخلی تحقیق در حوزه «فنبازار»
ردیف | عنوان تحقیق | محل انتشار |
1 | آينده پژوهي فرآيند تجاري سازي فناوري و روش هاي آن در فن بازار، بستر مبادلات نوآورانه فناوري | 1396 |
2 | شناسايي و رتبه بندي موانع توسعه سامانه ملي خريد و فروش فناوري (فن بازار) در ايران | 1389 |
3 | فن بازار، حلقه مفقود نظام مديريت و مبادلات تکنولوژي: طراحي و تبيين الگوي جامع در سطح ملي | 1388 |
4 | طراحی مدل پیشنهادی فن بازار در سطح ملی در ایران | 1386 |
5 | فن بازار، جايگاه و كاركرد آن در نظام صنعتي و فناورانه | 1385 |
خلاصه پیشینه خارجی تحقیق در حوزه «مدل کسب و کار»
ردیف | عنوان تحقیق | محل انتشار |
1 | Sustainable business model experimentation by understanding ecologies of business models | 2019 |
2 | Incumbents and business model innovation for the sharing economy: Implications for sustainability | 2019 |
3 | A Review and Typology of Circular Economy Business Model Patterns | 2018 |
4 | Business Model Innovations for Sustainability | 2018 |
5 | The triple layered business model canvas: A tool to design more sustainable business models | 2016 |
خلاصه پیشینه خارجی تحقیق در حوزه «فنبازار»
ردیف | عنوان تحقیق | محل انتشار |
1 | Metamorphosing waste as a resource: Scaling waste management by Eco modernist means | 2019 |
2 | MEASURING TENDENCY TO R&D AND INNOVATION IN LOCAL ENTREPRENEURSHIP: THE CASE STUDY OF CORLU | 2019 |
3 | Measurement framework for assessing disruptive innovations | 2019 |
4 | The Analysis of the Role of fan Markets in the Process of Commercialization of Knowledge Based Companies and Technology Units Based | 2019 |
5 | Transhumanism’s Fabian Backstory: A Companion to Martins’ Later Work | 2018 |
منابع فارسی
1. پورتال وزارت علوم، پژوهشها و فناوری (1397). دفتر برنامهریزی امور فناوری، جدول لیست پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد، 10-88.
2. هوشمندی نیا، شهرزاد؛ نجفیزاده، نادره السادات (1396). آیندهپژوهی فرایند تجاریسازی فناوری و روشهای آن در فن بازار، بستر مبادلات نوآورانه فناوری. آینده پژوهی مدیریت (پژوهشهای مدیریت)، 28(110)، 19-40.
3. علایی طباطبایی، سید احمدرضا (1396)، چالشهای شکلگیری بازار فناوری در کشور. نشریه پارک علم و فناوری پردیس، 49، 13-15.
4. غیوری، زینب و برادر، رؤیا (1396)، بررسی وضعیت و رابطة بین مدیریت دانش و ابعاد سایبرنتیک در نهاد کتابخانههای عمومی کشور. فصلنامة مدیریت اطلاعات و دانش شناسی، 4(4)، 52-41.
5. سلمانی، محمد؛ کاظمی ثانی عطاالله، نسرین؛ بدری، سید علی؛ مطوف، شریف (1395). شناسایی و تحلیل تأثیر متغیرها و شاخصهای تابآوری: شواهدی از شمال و شمال شرقی تهران. نشریه تحلیل فضایی مخاطرات محیطی، 3(2)، 1-22.
6. فنی، زهره؛ کاظمی، لیلا (1395). آیندهپژوهی و سناریونگاری برای برنامهریزی توسعه محلهای بر پایه تحلیل سیستمی با مطالعه محله سنگلج تهران. فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 6(21)، 16-30.
7. مولایی، محمدمهدی؛ طالبیان، حامد (1395). آینده پژوهی مسائل ایران با روش تحلیل ساختاری. مجلس و راهبرد، 23(86)، 5- 32.
8. ثقفی، فاطمه؛ علی احمدی، علیرضا؛ قاضی نوری، سید سپهر؛ حور علی، منصوره (1394). تدوین و شناسایی سناریوهای امکانپذیر آینده خدمات دولت الکترونیک ایران در افق 1404. مدیریت فناوری اطلاعات، 7(1)، 49- 68.
9. حبیبی، شهلا (۱۳۹۴). استانداردسازی و محصولات. دومین همایش ملی پژوهشهای مهندسی صنایع، 12 شهریور، تهران: گروه پژوهشی بوعلی، دانشگاه شهید بهشتی.
10. حسن نژاد، امیرحسین؛ ملکی، محمدحسن (1394). شناسایی سناریوهای باورپذیر صنعت نساجی. فصلنامه آیندهپژوهی مدیریت، 26(104)، 53- 64.
11. رهنمایی ذکاوت، مجید؛ پیدایی، سید مهرداد (۱۳۹۴). بررسی مزایای آیندهپژوهی در سازمانهای فناور محور. کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسبوکار. 27 آذر 94، تهران.
12. طیبی ابوالحسنی، سید امیرحسین (1394). آیندهپژوهی حوزه فناوری اطلاعات ایران. چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، پیشرفت ایران؛ گذشته، حال، آینده. 30 و 31 اردیبهشت، تهران.
13. عبدالله زاده، سهراب؛ عبدالله زاده، جعفر صادق (1394). رتبهبندی بهبود عملکرد مراحل زنجیره تأمین در اثر استانداردسازی ملی. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن، 12(3)، 23-33.
14. گوهری فر، مصطفی؛ آذر، عادل؛ مشبکی، اصغر (1394). آینده پژوهی: ارائه تصویر آینده سازمان با استفاده از رویکرد برنامهریزی سناریو (مورد مطالعه: مرکز آمار ایران). فصلنامه علوم مدیریت ایران، 10(38)، 36-65.
15. نوروزی، رضا؛ شکیبافر، مهدی (1394). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر توسعه استاندارد از نگاه کارشناسان استاندارد. کنفرانس بینالمللی مدیریت، فرهنگ و توسعه اقتصاد، اردیبهشت، مؤسسه رایمند پژوه، مشهد مقدس.
16. شایسته، اسماعیل (1394). استاندارد عامل صادرات رشد اقتصادی و اشتغالزایی. سازمان ملی استاندارد در آیینه رسانهها، روابط عمومی سازمان ملی استاندارد، 15-14.
17. تقوی، افشین (۱۳۹۴). بررسی الزامات و رویکردهای استراتژی توسعه صنعتی در ایران. کنفرانس ملی آیندهپژوهی ـ علوم انسانی و توسعه، شیراز: مرکز توسعه آموزشهای نوین ایران (متانا)
18. طاهری، محسن (1393، 20 دی). تحلیل ساختاری با استفاده از روش Mic Mac. وبگاه یادداشتهای یک آیندهپژوه. 25 اسفند 1396، بازیابی شده از http://iranianfuturist.com.
19. کریمی، فرشید؛ محمدی، آیدا؛ گلشناس راد، مژده (۱۳۹۳). استراتژی بازاریابی بینالمللی: استانداردسازی در مقابل انطباق. کنفرانس بینالمللی مدیریت در قرن 21، 16 و 17 مرداد. تهران: مؤسسه مدیران ایدهپرداز پایتخت ویرا.
20. بختیاری مقدم، حسن، رستمی، محمود (1391). تأثیر آیندهپژوهی بر برنامهریزی راهبردی در سازمانهای امنیتی. فصلنامه امنیت پژوهشی، 11(37)، 89- 115.
21. خورشید، صدیقه؛ نطنج، مرضیه (۱۳۹۱). تأثیر فناوری پیشرفته تولید بر قابلیتهای تولید. دومین کنفرانس بینالمللی و ششمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری، 26 و 27 آذر، تهران: انجمن مدیریت فناوری ایران.
22. روستا، حسین. (1391). ضرورت آیندهپژوهی در سازمانهای تحقیقاتی دفاعی. فصلنامه محقق، تهران: انتشارات اداره تحقیقات و جهاد خودکفایی آجا، شماره 57، 10-15.
23. شوارتز، پیترز (1391). هنر دورنگری: برنامهریزی برای آینده در دنیای با عدم قطعیت. (عزیز علیزاده، مترجم). تهران: انتشارات مؤسسه آموزشی تحقیقاتی صنایع دفاعی، تهران.
24. بهشتی، محمدباقر؛ زالی، نادر (1390). شناسایی عوامل کلیدی توسعه منطقهای با رویکرد برنامهریزی بر پایه سناریو (مطالعه موردی: استان آذربایجان شرقی). برنامهریزی و آمایش فضا (مدرس علوم انسانی)، 15 (1)، 41- 63.
References
1. (2019) Searching for innovation: Product, process, and business model innovations and search behavior in established firms; Author: Yuliya Snihur, Jonas Wiklund; Long Range Planning; Volume 52, Issue 3, June 2019, Pages 305-325
2. (2019) Sustainable business model experimentation by understanding ecologies of business models; Author: NancyBocken, FrankBoons, BrianBaldassarre; Journal of Cleaner Production; Volume 208, 20 January 2019, Pages 1498-1512
3. (2019) Incumbents and business model innovation for the sharing economy: Implications for sustainability; Author Francesca Ciulli, Ans Kolk; Journal of Cleaner Production; Volume 214, 20 March 2019, Pages 995-1010
4. (2018) Circular Business Model Transformation: A Roadmap for Incumbent Firms; Johan Frishammar, Vinit Parida; California Management Review; First Published December 3, 2018 Research Article
5. (2018) Managing Sustainable Business pp 463-503| Cite as, Business Model Innovations for Sustainability; First Online: 08 March 2018; Authors: Authors and affiliations, Lindsay Clinton, Ryan Whisnant
6. (2018) A Review and Typology of Circular Economy Business Model Patterns; Florian Lüdeke‐Freund; Stefan Gold; Nancy M. P. Bocken; First published: 25 April 2018
7. (2018) Jiang, H. & Zhao, Sh. & Zhang, S. & Xu, X. (2018). The adaptive mechanism between technology standardization and technology development: An empirical study. Technological Forecasting and Social Change. Elsevier, 135(C), 241-248.
8. (2018) Lev, L., Feenstra, G., Hardesty, Sh., Houston, L., Joannides, J., & King, R. P. (2018). Standards: What Standards Must You Meet to Supply Ingredients to Specialty Food Manufacturers? USDA Miscellaneous NO. 278692, United States Department of Agriculture.
9. (2018) Vasileva, E. (2018). Sustainable production and consumption - the role of standardization. Ed. "Ran-R", Sofia.
10. (2017) Houshmandi Nia, Sh., & Najafizadeh, N. S. (2017). Futuristic research on the process of commercialization of technology and its methods in market technology. The platform for innovative technology exchanges. Future Studies in Management (Management Research), 28 (110), 19- 40. (in Persian)
11. (2017) Flammini, S., Arcese, G., Lucchetti, M. C. & Mortara, L. (2017). Business model configuration and dynamics for technology commercialization in mature markets. British Food Journal, 119 (11). 2340-2358.
12. (2017) Gholami, D. & Rameazani, A. (2017). Identifying and Ranking the Components Affecting the Failure of Knowledge-based Companies in Iran and its Ranking by AHP Technique (The Case Study: Technology and Science Park of Kermanshah). Marketing and Branding Research 4(2017) 348-359.
13. (2017) Han, J. (2017). Technology Commercialization through Sustainable Knowledge Sharing from University-Industry Collaborations, with a Focus on Patent Propensity, Sustainability 2017, 9, 1808; doi:10.3390/su9101808, http://www.mdpi.com/journal/sustainability.
14. (2017) Gbadegeshin, S. A. (2017), Commercialization process of high technology: A study of Finnish University Spin-off. Academy of Entrepreneurship Journal, 23(2), 1-22.
15. (2017) Youngkwan, K& . Jongbok, P. (2017), Empirical Study on the Success of Technology Commercialization Projects of Firms, The Journal of Intellectual Property, 11(3), 58-76.
16. (2016) The triple layered business model canvas: A tool to design more sustainable business models; Author: Alexandre Joyce, Raymond L.Paquin; Journal of Cleaner Production; Volume 135, 1 November 2016, Pages 1474-1486
17. (2016) Fanni, Z., Kazemi, L. (2016). Future Studies and Scenarios for Local Development Planning Based on a System Analysis with the Study of the Sangalaj Neighborhood in Tehran. Journal of Strategic Studies in Public Policy, 6 (21), 16-30. (in Persian)
18. (2016) Mullayi, M. M., & Talebian, H. (2016). Future Studies of Iranian Issues by Structural Analysis. Parliament and Strategy, 23 (86), 5- 32. (in Persian)
19. (2016) Salmani, M., Kazemi Sani Ataullah, N., Badri, S. A., & Matawf, Sh. (2016). Identifying and Analyzing the Impact of Resilience Variables and Indicators: Evidence from North and Northeast of Tehran. Environmental Spatial Spatial Analysis Journal, 3 (2), 1-22. (in Persian)
20. (2016) Abdlatif, N. S., Abdullah, A. & Mohadjan, N. (2016). A Pilot Study of Entrepreneurial Orientation towards Commercialization of University Research Products. Procedia Economics and Finance, 37(8), 93-99.
21. (2015) Abdollahzadeh, S. & Abdollahzadeh, J.S. (2015). Improving the performance of the supply chain steps through national standardization. Investigation into operations in its applications, 12 (3), 23-33. (in Persian)
22. (2015) Gohari Far, M., Azar, A., & Mashbaki, A. (2015). Future Studies: Presenting the Future Image of the Organization Using the Scenario Planning Approach (Case Study: Iranian Center for Statistics). Journal of Management Sciences of Iran, 10 (38), 36-65. (in Persian)
23. (2015) Habibi, S. (2015). Standardization and Products, Second National Conference on Industrial Engineering Research. Tehran, Booali Research Group, Shahid Beheshti University. (in Persian)
24. (2015) Hassan Nejad, A. H., & Maleki, M. H. (2015). Identifying Reasonable Textile Industry Scenarios. Quarterly Journal of Management Studies, 26 (104), 53- 64. (in Persian)
25. (2015) Nowroozi, R., & Shakibafar, M. (2015). Identification and ranking of factors affecting standard development from the viewpoint of standard experts. International conference on management, culture and development of economy, holy Mashhad. (in Persian)
26. (2015) Rahnamee Zakavt, M., & Paidayi, S. M. (2015). Study the Benefits of Future Studies in Technology-Driven Organizations. Annual Management and Business Economics Conferences. (in Persian)
27. (2015) Saqafi, F., Ali Ahmadi, A., Ghazi Noori, S. S., & Hoor Ali, M. (2015). Compilation and identification of possible future scenarios of e-Government services in horizon 1404. Information Technology Management, 7 (1), 49-68. (in Persian)
28. (2015) Shayeste, I. (2015). The standard for the export of economic growth and job creation. National Standards Organization in the Mirror of the Media, Public Relations of the National Standard Organization, 15-14. (in Persian)
29. (2015) Taghavi, A. (2015). Review of the requirements and approaches of the industrial development strategy in Iran. National Conference on Future Studies, Humanities and Development, Shiraz: Center for the Development of Modern Education in Iran. (in Persian)
30. Tayebi Abolhasani, S. A. H. (2015). Future Studies in Information Technology. The 4th Islamic Pattern of Iranian Progress, Iran's Progress, Past, Present, Future. (in Persian)
31. (2015) Ivanov, Y. & Sienina A. (2015). Standardization of the Provision of Administrative Services as a Tool for Their Quality Improvement. Economics of Development, Kharkiv National University of Economics, 73(1), 5-14.
32. (2014) Karimi, F., Mohammadi, A., & Golshan Rad, M. (2014). International Marketing Strategy: Adaptation Standardization. International Management Conference in the 21st Century, Tehran, Institute of Managers of the Vida Capital Ideas. (in Persian)
33. (2014) Taheri, M. (2014, Dec 20). Structural analysis using the Mick Mac Mic Mac, Notes website of a future futurist, March 25, 1396, From the Internet: http://iranianfuturist.com/. (in Persian)
34. (2014) Criveanu, R. C., Sperdea, N. M. (2014). Annals of the University of Craiova. Economic Sciences Series, 1 (42), 246-253.
35. (2012) Kerstan, S., Kretschmer, T., & Muehlfeld, K. (2012). the dynamics of pre-market standardization. Information Economics and Policy, 24(2), 105-119.
36. (2012) Khorshid, S., & Nantani, M. (2012). Effect of advanced production technology on production capabilities. Second International Conference and Sixth National Conference on Technology Management, Tehran: Iran Technology Management Association. (in Persian)
37. (2012) Roosta, H. (2012). The Need for Future Studies in Defense Research Organizations. Researcher Quarterly, 57, Tehran, Department of Research and Self-Esteem and Self-Esteem Jihad Aja, 10. (in Persian)
38. (2012) Schwartz, P. (2012). Art of Fiction: Planning for the Future in an Uncertain World, (Aziz Alizadeh's Translation), Defense Research Educational Research Institute, Tehran.
39. (2012) Wu, J. (2012). Technological collaboration in product innovation: The role of market competition and sectoral technological intensity. Research Policy, Elsevier, 41(2), 489-496.
40. (2012) Pourezzat, A. & Heidari, H. (2012). Identification and classification of challenges and barriers to knowledge commercialization by Q. Quarterly Journal of Science and Technology Policy, 4(1) p 49-62 (in Persian).
41. (2012) Bakhtiari Moghadam, H., & Rostami, M. (2012). The Impact of Future Studies on Strategic Planning in Security Organizations. Journal of Research Security, 11(37), 89-115. (in Persian)
42. (2011) Beheshti, M. B., & Zali, N. (2011). Identifying the Key Rationale of Regional Development with a Scenario-Based Planning Approach: A Case Study of East Azarbaijan Province. Planning and Space Planning (Lecturer in Humanities), 15 (1), 41-63. (in Persian)
43. (2011) Ciumara, T. (2011). Standardization versus Innovation in Management Consultancy. Studii Financiare (Financial Studies), 15(4), 145-156.
1- حداقل زمان قابل قبول براي پيشبيني مراحل مطالعاتي و اجرايي پاياننامه دکتری 6 ماه و حداكثر 12 ماه ميباشد.
[1] (2018) Managing Sustainable Business pp 463-503| Cite as, Business Model Innovations for Sustainability; First Online: 08 March 2018; Authors: Authors and affiliations, Lindsay Clinton, Ryan Whisnant
[2] (2019) Searching for innovation: Product, process, and business model innovations and search behavior in established firms; Author: Yuliya Snihur, Jonas Wiklund; Long Range Planning; Volume 52, Issue 3, June 2019, Pages 305-325
[3] (2019) Sustainable business model experimentation by understanding ecologies of business models; Author: NancyBocken, FrankBoons, BrianBaldassarre; Journal of Cleaner Production; Volume 208, 20 January 2019, Pages 1498-1512
[4] (2019) Incumbents and business model innovation for the sharing economy: Implications for sustainability; Author Francesca Ciulli, Ans Kolk; Journal of Cleaner Production; Volume 214, 20 March 2019, Pages 995-1010
[5] (2018) Circular Business Model Transformation: A Roadmap for Incumbent Firms; Johan Frishammar, Vinit Parida; California Management Review; First Published December 3, 2018 Research Article
[6] (2016) The triple layered business model canvas: A tool to design more sustainable business models; Author: Alexandre Joyce, Raymond L.Paquin; Journal of Cleaner Production; Volume 135, 1 November 2016, Pages 1474-1486