تبیین مؤلفههای دفاع مقدس در شعر کودک با تکیه بر دو مجموعه شعر «تا رادیو خبرداد» اثر غلامرضا بکتاش و «بچههای شهر ما» اثر حمید هنرجو
محورهای موضوعی : مجله «مطالعات ادبی دینی» بر آن است تا با رویکردي میان رشتهاي، بستري براي پژوهشگران، اساتید و دانشجویان علاقهمند به این حوزه فراهم آورد. در این راستا، از مقـالات علمـی و پژوهشـی مـرتبط بـا محورهاي ذیل استقبال میکنیم: * نقد و تحلیل متون ادبی دینی * بررسی تطبیقی ادبیات دینی در ایران و جهان * تأثیر متقابل دین و ادبیات بر یکدیگر * جایگاه دین در شکلگیري و تحول ژانرهاي ادبی * بازتاب مفاهیم و آموزههاي دینی در آثار ادبی * نقد و بررسی رویکردهاي مختلف به ادبیات دینی * ادبیات دینی در عصر حاضر و چالشهاي پیش رو از تمامی پژوهشگران، اساتید و دانشجویان علاقهمند به اینحوزه دعوت میکنیم تا با ارسـال مقـالات و پژوهش هاي خود، ما را درنیل به اهداف مجله یاري رسانند. امید است که ایـن تـلاش جمعـی، گـامی مؤثر در جهت اعتلاي فرهنگ و ادب این مرز و بوم باشد. بیگمان با همکاري و مشـارکت شـما، ایـن مجله میتواند به مرجعی معتبر و تأثیرگذار درحوزه مطالعات ادبی دینی تبدیل شود.
1 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.
کلید واژه: شعر کودک, دفاع مقدس, غلامرضا بکتاش, تا رادیوخبرداد, حمیدهنرجو, بچههای شهرما.,
چکیده مقاله :
یکی از واقعیتهای تاریخ معاصر ایران، هشت سال دفاع مقدس است. حق کودکان امروز ماست که با جلوههای شورانگیز لحظه های دفاع مقدس با بیانی عمیق و قدرتمند، اما در حد فهم و درک خودشان آشنا شوند. شعر به ویژه برای کودکان ظرفیت انتقال بسیاری از مفاهیم مانند، ایثار و فداکاری، شجاعت، توکل، صبر، میهن دوستی و... را داراست، از این رو بررسی اشعاری که با این مضامین، برای کودکان سروده شده و در آنها حساسیت های خاص این گروه سنی در نظر گرفته شده، ضروری است. اساس این مقاله بر آن بوده تا به نقد و بررسی دو مجموعه ی شعر «بچه های شهر ما» سروده حمید هنرجو و «تا رادیو خبرداد» اثر غلامرضا بکتاش با مضمون دفاع مقدس در رابطه با مخاطب کودک بپردازد. موضوعات مطرح شده در این مجموعه ها عبارتند از: تقدیس و توصیف مقام شهید، جانبازی، بمباران و موشک باران شهرها، ادامۀ راه شهدا، اصطلاحات و متعلقات جبهه و نمادهای مرتبط با آن.یکی از واقعیتهای تاریخ معاصر ایران، هشت سال دفاع مقدس است. حق کودکان امروز ماست که با جلوههای شورانگیز لحظه های دفاع مقدس با بیانی عمیق و قدرتمند، اما در حد فهم و درک خودشان آشنا شوند. شعر به ویژه برای کودکان ظرفیت انتقال بسیاری از مفاهیم مانند، ایثار و فداکاری، شجاعت، توکل، صبر، میهن دوستی و... را داراست، از این رو بررسی اشعاری که با این مضامین، برای کودکان سروده شده و در آنها حساسیت های خاص این گروه سنی در نظر گرفته شده، ضروری است. اساس این مقاله بر آن بوده
One of the undeniable realities of Iran’s contemporary history is the eight-year Sacred Defense. It is the right of today’s children to become familiar with the inspiring manifestations of the moments of the Sacred Defense, expressed in a profound and powerful way, yet within the limits of their understanding. Poetry, especially for children, holds the capacity to convey many concepts such as self-sacrifice, bravery, trust in God, patience, patriotism, and more. Therefore, studying poems composed for children with such themes, while considering the specific sensitivities of this age group, is essential. The basis of this article is to critique and analyze two collections of poetry: “Bachchehaye Shahr-e Ma” by Hamid Honarjoo and “Ta Radio Khabar Dad” by Gholamreza Baktash, both dealing with the theme of the Sacred Defense in relation to child audiences. The themes addressed in these collections include: the sanctification and description of the martyr’s status, self-sacrifice, the bombing and missile attacks on cities, continuing the path of the martyrs, the terminology and belongings of the warfront, and related symbols. the sanctification and description of the martyr’s status, self-sacrifice, the bombing and missile attacks on cities, continuing the path of the martyrs, the terminology and belongings of the warfront, and related symbols.The themes addressed in these collections include: the sanctification and description of the martyr’s status, self-sacrifice, the bombing and missile attacks on cities, continuing of the martyrs, the terminology and belongings of the warfront, and related symbols. the sanctification and description -
- ایمن، لیلی (و دیگران)، 1352 ، گذری بر ادبیات کودکان، تهران، شورای كتاب کودک
- بکتاش، غلامرضا، 1387. تا رادیو خبر داد، تهران، پالیزان.
- سامانیان، مصیب ،1381، نگاهی به ادبیات کودکان و نوجوانان. مشهد، پژوهش توس
- شعارینژاد، علیاکبر ، 1370 ، ادبیات کودکان، تهران، مؤسسه اطلاعات، ، چاپ پانزدهم.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا، 1350. صور خیال در شعر فارسی، تهران، نشر نیل.
- شمیسا، سیروس، 1376. بیان، تهران، انتشارات فردوسی.
- قزل ایاغ ، ثریا ، 1383 ، مواد و خدمات کتابخانه ای برای کودکان و نوجوانان، ثریا ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) تهران .
- کیانوش ، محمود ، 1355، شعر کودک در ایران، نقد و بررسی، تهران: آگاه .
- مهدی نژاد، امید، 1389. شعر جنگ، کدام جنگ؟ تهران، شمارهی 4 و 5 ماهنامهی زمانه.
- محمدیان، علی، 1392.شعر جنگ و کودک کتاب ماه، کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری.
- هانت، پیتر (1382). مقدمهای بر ادبیات کودکان. ترجمه بهاره خشی، مریم طاهریان و علیرضا ابراهیم آبادی. تهران، آرون.
- هنرجو، حمید،1382.بچه های شهر ما، به نشر.