تحلیل مدیریت برند و مسئولیتپذیری اجتماعی از منظر کارکنان فروشگاههای برند پوشاک خارجی
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیبیتا محسنی زاده تهرانی 1 , سید صلاح الدین نقشبندی 2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
کلید واژه: مدیریت برند, فروشگاههای برند پوشاک خارجی, مسئولیتپذیری اجتماعی, کارکنان,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش تحلیل مدیریت برند و مسئولیتپذیری اجتماعی از منظر کارکنان فروشگاههای برند پوشاک خارجی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان فروشگاههای برند پوشاک خارجی بود که تعداد آنها 200 نفر میباشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان بر همین مبنا حجم نمونه تعداد 125 نفر برآورد گردید و از روش نمونهگیری طبقهای استفاده گردید. شایان ذکر است که این پژوهش، توصیفی بوده و از نوع مطالعات همبستگی میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد مدیریت برند کلمن و همکاران (2011) و مسئولیتپذیری اجتماعی کارول (1999) استفاده شد. روایی پرسشنامهها به تایید10 نفر از صاحبنظران مدیریت ورزشی و بازاریابی ورزشی رسید. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مدیریت برند 85/0 و برای پرسشنامه مسئولیتپذیری اجتماعی 91/0 گزارش شد. لازم به ذکر است در این پژوهش کلیه تحلیلهای آماری در سطح خطای 05/0 و با کمک نرمافزارهای SPSS نسخه25 و Smart PLS نسخه3.2.6 انجام گردید. نتایج نشان داد که بین مدیریت برند و خرده مقیاسهای آن (ارتباطات پایدار، ابتکارات منابع انسانی، تمرکزی کارکنان به مشتری، هویت بصری برند و شخصیت برند) با مسئولیتپذیری اجتماعی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج شاخصهای برازش مدل اندازهگیری نشان داد که اثر مدیریت برند بر مسئولیتپذیری اجتماعی از شرایط مطلوبی برخوردار میباشد. با توجه به این یافتهها به مدیران فروشگاههای برند پوشاک خارجی پیشنهاد میشود جنبههای اجتماعی برندها را بیشتر تقویت کرده و برای آن استراتژیهای بازاریابی در نظر بگیرند و تلاش شود این استراتژیها مغایر با اهداف فروشگاههای برند پوشاک خارجی نباشد.
The purpose of this research is to analyze brand management and social responsibility from the perspective of employees of foreign clothing brand stores. The statistical population of the research was all employees of foreign clothing brand stores, which number 200people. To determine the sample size from the Morgan table on the same basis, the sample size was estimated to be 125,and stratified sampling was used. It is worth noting that this research is descriptive and is a type of correlation study. For collecting data, the standard management model of Kelman et al.(2011)and Carroll Social Responsibility(1999)was used. Validity of the questionnaire was approved by10sports management and sports marketing experts. The reliability of the questionnaires was 0.85for Cronbach's Alpha coefficient for the brand manager questionnaire and 0.91for the social responsibility questionnaire. It should be noted that in this research all statistical analyzes were performed at error level of 0.05with SPSS version25and Smart PLS version3.2.6.The results showed that there is a positive and significant relationship between brand management and its subscales(stable relationships, human resource initiatives, customer focus, brand identity, brand identity)with social responsibility. Also, the results of fitting indicators of the measured model showed that the effect of brand management on social responsibility is in desirable conditions. According to these findings, it is suggested to directors of foreign apparel brand stores to further enhance the social aspects of brands and consider marketing strategies for them, and try to avoid strategies that are in contradiction with the goals of foreign apparel branded stores.
_||_