اثر رضایت،کیفیت خدمات و نوآوری بر عشق به برند در میان مشتریان برندهای منتخب داخلی و خارجی
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیپگاه عمرانی 1 , سید صلاح الدین نقشبندی 2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: رضایت, کیفیت خدمات, نوآوری, عشق به برند, برندهای منتخب داخلی و خارجی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر اثر رضایت،کیفیت خدمات و نوآوری بر عشق به برند در میان مشتریان برندهای منتخب داخلی و خارجی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مشتریان برندهای منتخب داخلی و خارجی تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها چهار پرسشنامه بود. پرسشنامه استاندارد رضایت (84/0=a )، پرسشنامه کیفیت خدمات لی (79/0=a )، پرسشنامه نوآوری (81/0=a ) و پرسشنامه عشق به برند (86/0=a ) که روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط 15 نفر از اساتید مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفت. شاخصهاي ارزيابي کليت مدل معادله ساختاري با توجه به دامنه مطلوب اين شاخصها در مجموع بيانگر اين بود که مدل مفروض تدوين شده توسط دادههاي پژوهش حمايت ميشوند، بعبارت ديگر برازش دادهها به مدل برقرار است و همگي شاخصها دلالت بر مطلوبيت مدل معادله ساختاری دارند. نتایج نشان داد که نوآوری یکی از فاکتورهای مهم و اساسی است که بر رضایت مشتریان تأثیر میگذارد. در بازار رقابتی امروز اگر برندهای ورزشی بتوانند در محصولات خود نوآوری بیشتری داشته باشند، سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص میدهند و این امر موجب میشود عشق برند در بین مشتریان بیشر شود.
The purpose of this research is the effect of satisfaction, service quality and innovation on brand love among customers of selected domestic and foreign brands. The statistical population of this study was all customers of domestic and foreign selected brands. 385 people were selected as the sample using Cochran formula. The data collection tool was four questionnaires. First, the standard questionnaire of satisfaction (a = 0.84), second quality of service questionnaire (a = 0.79), third of innovation questionnaire (a = 0.81) and fourth brand love questionnaire (a = 0.86) The faculty and content validity of the questionnaires was approved by 15 sports management professors. The findings indicated that the indicators for assessing the generality of the structural equation model with respect to the optimal range of these indicators in total indicated that the supposed model is supported by the research data, that is, the fitting of the data to the model is established. And all indicators indicate the desirability of the structural equation model. The results showed that innovation is one of the important factors affecting customer satisfaction. Considering that today's competitive market, if sports brands can innovate more in their products, will take a large share of the market. And this brings brand equity to the customers.
_||_