نقش مصرف رسانه ای و کارکرد رسانه های اجتماعی بر هویت اجتماعی دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیالهه دماوندی جغال 1 , حسین پورسلطانی 2 * , مریم ایران نژاد 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی ،دانشگاه آزاد، دامغان،ایران
2 - دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی ورزشی، دانشگاه پیام نورکرج، البرز، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف نقش مصرف رسانه ای و کارکرد رسانه های اجتماعی بر هویت اجتماعی دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش میباشد.روش پژوهش: تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری کلیه دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش است که طبق آخرین استعلام تعداد 95 نفر مشغول به فعالیت می باشند روش نمونهگیری به روش غیر تصادفی در دسترس بود. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران تعداد 76 نفر انتخاب شد. جمعآوری دادهها با پرسشنامه هویت اجتماعی (صفاری نیا و روشن، 1390)، پرسشنامه کارکرد رسانه اجتماعی کاروانیکه در سال (1393) ، پرسشنامه مصرف رسانه ای عدلی پور سال (1393 ) بود .برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t تک نمونه ای ، ضریب همبستگی و رگرسیون و همچنین روش مدلسازی معادلات ساختاری و با کمک نرم افزارهای آماری SPSS و PLS Smart استفادهشد. با توجه به یافته های پژوهش مشخص شد که اختلاف معنیداری بین میانگین های مشاهده شده و فرضی وضعیت متغیر هویت اجتماعی و کارکرد رسانه ای و مصرف رسانه ای دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش وجود داردهمچنین یافته های پژوهش نشان داد که، بین نقش مصرف رسانه ای و کارکرد رسانه های اجتماعی بر هویت اجتماعی دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش تفاوت آماری معناداری وجود دارد. نتایج تحقیق نشاندهنده تمامی شاخص های آزمون خوبی برازش تناسب مدل بود بنابراین مدل نقش مصرف رسانه ای و کارکرد رسانه های اجتماعی بر هویت اجتماعی دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش از لحاظ شاخصهای برازش، از برازش لازم برخوردار بود.
The aim is the role of media consumption and the function of social media on the social identity of physical education teachers in Khash city.Research method: The current research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation based on structural equation modeling. The statistical population is all the physical education teachers of Khash city, which according to the last inquiry, there are 95 people who are working. The sampling method was non-random. The statistical sample size was selected using Cochran's formula of 76 people. Data collection was done with the Social Identity Questionnaire (Safarinia and Roshan, 2013), Karvanike Social Media Function Questionnaire (2013), Adlipour Media Consumption Questionnaire (2013). To analyze the data, one-sample t-test Correlation and regression coefficients as well as structural equation modeling methods were used with the help of SPSS and PLS Smart statistical software.According to the findings of the research, it was found that there is a significant difference between the observed and hypothetical averages of the variable status of social identity and media function and media consumption of physical education teachers in Khash city. Also, the findings of the research showed that between the role of media consumption and There is a statistically significant difference in the function of social media on the social identity of physical education teachers in Khash city.The results of the research showed all the indicators of the goodness of fit of the model, so the model of the role of media consumption and the function of social media on the social identity of physical education teachers in Khash city had the necessary fit in terms of the fit indicators.
_||_
نقش مصرف رسانه ای و کارکرد رسانه های اجتماعی بر هویت اجتماعی دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش
چکیده
هدف: هدف نقش مصرف رسانه ای و کارکرد رسانه های اجتماعی بر هویت اجتماعی دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش ميباشد.
روش پژوهش: تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری کلیه دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش است که طبق آخرین استعلام تعداد 95 نفر مشغول به فعالیت می باشند .روش نمونهگیری به روش غیر تصادفی در دسترس بود. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران تعداد 76 نفر انتخاب شد. جمعآوری دادهها با پرسشنامه هویت اجتماعی (صفاری نیا و روشن، 1390)، پرسشنامه کارکرد رسانه اجتماعی کاروانیکه در سال (1393) ، پرسشنامه مصرف رسانه ای عدلی پور سال (1393 ) بود .براي تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t تک نمونه ای ، ضریب همبستگی و رگرسیون و همچنین روش مدلسازی معادلات ساختاری و با کمک نرم افزارهای آماری SPSS و PLS Smart استفادهشد.
یافتهها: با توجه به یافته های پژوهش مشخص شد كه اختلاف معنيداری بين ميانگين هاي مشاهده شده و فرضي وضعیت متغیر هویت اجتماعی و کارکرد رسانه ای و مصرف رسانه ای دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش وجود دارد. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که، بین نقش مصرف رسانه ای و کارکرد رسانه های اجتماعی بر هویت اجتماعی دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش تفاوت آماری معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشاندهنده تمامی شاخص هاي آزمون خوبي برازش تناسب مدل بود . بنابراين مدل نقش مصرف رسانه ای و کارکرد رسانه های اجتماعی بر هویت اجتماعی دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش از لحاظ شاخصهاي برازش، از برازش لازم برخوردار بود.
واژه های کلیدی: مصرف رسانه ای، کارکرد رسانه های اجتماعی، هویت اجتماعی دبیران، تربیت بدنی، شهرستان خاش.
مقدمه
بی تردید امروزه رسانه هاي جمعی و خصوصاً تلویزیون نقش بی بدیلی در اثرگذاري بر افکار، ادراکات، نگرشها و نیز رفتارهاي افراد جوامع دارند. رسانه هاي همگانی به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم اجتماعی کردن مطرح هستند. در این میان قشر نوجوان و جوان بیشتر تحت تأثیر رسانه ها می باشند و پیامها و برنامه هاي رسانه اي می توانند در شکل دهی الگوهاي رفتاري مطلوب و یا نامطلوب در نزد این دسته از جمعیت جوان کشور نقش بسزایی داشته باشند (1) .در زبان فارسی هویت به معنی صفت جوهری، ذات، هستی و وجوه منسوب به شی یا شخص و آن چه که موجب شناسایی شخصی یا چیزی می شود، ذکر شده است(2) در جامعه شناسی هویت تابعی از وسعت و نفوذ ارزشها و هنجارهای گروه و جمع می باشد. بدین معنا که هویت معمولا در نگرش ها و احساسات افراد نمود یافته و شخصیت جدای از دنیای اجتماعی دیگر معنا ندارد (3) در واقع هویت یک کاربرد دوگانه دارد. از سویی مبتنی بر شباهت ها است و از سویی بر تفاوتها تأکید دارد و همچنین هویت در علوم اجتماعی متحرک، منعطف، متغیر، فازی، غیر قابل پیش بینی و دارای روند و تداوم است(4) هویت دارای طبقه بندی عدیده ای است و ابعاد مختلفی دارد؛ که از مهمترین آنها می توان به دو نوع فردی وجمعی اشاره کرد. هویت فردی که گاه به دو صورت شخصی و نقشی مطرح می شود در مجموع به نوعی آگاهی اطلاق می شود که هر فرد در فرایند اجتماعی شدن و تعامل با دیگران در درباره خود کسب می کند. این خودآگاهی به صورت نسبتاً سازمان یافته به مثابه بخشی از نظام شخصیتی (برایند دیالکتیکی ذهن و عین) حائل و واسطه بین دنیای درونی و برونی فرد است و در هر حوزه یا میدان تعاملاتی، رابطه او را با خود و دیگران تنظیم و کنشهایش را هدایت می کند. این نوع هویت که توانایی فرد را در به کار بردن ضمیر مفرد «من» نشان می دهد معرف هویت و استقلال شخصی ونقشی فرد است(5) هویت جمعی سطحی از حیات اجتماعی است که افراد خود را با ضمیر ما متعلق و منتسب می دانند و نسبت به آن احساس تعلق، تکلیف و تعهد می کنند در تحقیق حاضر منظور از هویت جمعی سطحی از هویت چهارگانه ملی، مذهبی، قومی و جهانی است که افراد خود را با ضمیر ما ملی، مذهبی، قومی و جهانی منتسب می دانند (6) . همچنین امروزه شبکه های اجتماعی مجازی، به بخشی جدایی ناپذیر از شبکه جهانی وب تبدیل شده است و تصور اینترنت بدون حضور این جوامع مجازی، غیرممکن به نظر می رسد. حتی بسیاری از کاربران اینترنت، بیشتر فعالیت های خود از جمله مرور اخبار، دریافت اطلاعات و پرداختن به سرگرمی ها را از طریق شبکه های اجتماعی انجام می دهند و اینترنت برای آنها، معادلی به جز شبکه های اجتماعی مجازی ندارد.
شبکه های اجتماعی مجازی خدمات و کارکردهای متعددی به کاربران ارائه می دهند که در گذشته توسط اینترنت به صورت کلی، یا وبلاگ، ایمیل، یوتیوب و حتی تلویزیون و ماهواره ارائه می شدند و شبکه های اجتماعی مجازی همه خدماتی را که توسط اینها به صورت جداگانه ارائه می شدند را جمع می کند و همگی اینها را به کاربران ارائه می دهد. با این کار شبکه های اجتماعی مجازی جهان را واقعاً به صورت یک دهکده جهانی درآورده است و اکثر افراد، کارشناسان رسانه های جمعی و همچنین نظریه پردازان اذعان دارند که شبکه های اجتماعی مجازی در این زمینه، یعنی در به وجود آوردن یک دهکده جهانی موفق بوده است(7) شبکه های اجتماعی مجازی کاربرانی از همه کشورها دارد و افراد از کشورهای مختلف در این شبکه های اجتماعی مجازی عضویت دارند و با یکدیگر در ارتباط می باشند. با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی مجازی این قابلیت را هم دارند که بر گوشی همراه نصب شوند و کاربران هم با گوشی همراه از خدمات شبکه های اجتماعی مجازی استفاده می کنند(8) پس کاربران زیادی از طریق گوشی همراه عضو شبکه های اجتماعی مجازی شده اند و این باعث شده است که شبکه های اجتماعی مجازی محبوبیت بیشتری کسب کنند تا حدی که حدود چهارصد میلیون نفر فقط از طریق گوشی همراه وارد فیس بوک می شوند و با گوشی همراه خودشان از امکانات و خدمات فیس بوک استفاده می کنند. شبکه های اجتماعی مجازی متعددی در حال حاضر وجود دارد و تا حد زیادی خدماتی شبیه به هم به کاربران ارائه می دهند. از نظر محبوبیت، شبکه اجتماعی فیس بوک حرف اول را می زند و بیشترین کاربران عضو این شبکه اجتماعی مجازی شده اند. در کشور ما هم با وجود فیلتر بودن شبکه های اجتماعی مجازی، افراد زیادی عضو این شبکه های اجتماعی مجازی شده اند و از خدمات و کارکردهای این شبکه های اجتماعی مجازی استفاده می کنند و از طریق شبکه های اجتماعی مجازی با دوستان خود در ایران و خارج از ایران در ارتباط می باشند و دوست دارند که این از فناوریهای نوین در حوزه ارتباطات استفاده کنند و از بقیه در زمینه ارتباطات عقب نیفتند و شاید هم برای افراد زیادی این شبکه های اجتماعی مجازی مکانی برای آرامش و مکانی به دور از کنترل باشد و افراد زیادی هم احساس می کنند که شبکه های اجتماعی مجازی مکان مناسبی نمی باشد. به طور کلی و به دور از مناسب یا نامناسب بودن شبکه های اجتماعی مجازی باید بپذیریم که شبکه های اجتماعی مجازی در حال حاضر محبوبیت بی نظیری هم در جهان و هم در کشور ما دارند و هر روز تعداد زیادی عضو این شبکه های اجتماعی مجازی می شوند(9) شبکه های اجتماعی مجازی که باعث دگرگونی های زیادی در حوزه ارتباطات و تعاملات انسانی شده اند و زمینه ارتباط افراد را با دیگران به راحتی فراهم کرده اند و این قابلیت را به وجود آورده اند که افراد به راحتی با افراد دیگر از هر کشور یا فرهنگ و هویتی در ارتباط باشند و می توانند تحت تأثیر آنان قرار بگیرند و یا حتی بر افراد دیگر تأثیر بگذارند و از سوی دیگر با رشد استفاده از این ابزارهای ارتباط جمعی در داخل کشور، نگرانی هایی در مورد فضای نسبتاً باز حاکم بر آنها و تأثیرات زیاد شبکه های اجتماعی مجازی به وجود آمده است(10) طوری که از متولیان فرهنگی کشور گرفته تا مسئولان امنیتی و حتی بسیاری از خانواده ها، از تبعات منفی احتمالی مستتر در به کارگیری شبکه های اجتماعی توسط کاربران داخلی که عمدتاً قشر جوان و نوجوان هستند، ابراز نگرانی کرده اند. تقریباً روزی نیست که در رسانه های کشورمان، هشداری در مورد مخاطرات فرهنگی و امنیتی موجود در شبکه های اجتماعی منتشر نشود(11).
در بررسی ادبیات پیشینه نقش مصرف رسانه ای و کارکرد رسانه های اجتماعی بر هویت اجتماعی، اکثر مطالعات بیان کردهاند که یک ارتباط مثبت بین مصرف رسانه ای و کارکرد رسانه های اجتماعی بر هویت اجتماعی وجود دارد. چنانچه در تحقیق ( چاتر جی ای ، 2020) تحقیقی با عنوان الگویی برای درک سواد رسانه ای جدید: باورهای معرفت شناختی و استفاده از رسانه های اجتماعی انجام داد وبا توجه به نتایج به دست آمده از تحقیق مهارت های سواد رسانه ای جدید (NML) برای قرن بیست و یکم حیاتی تلقی می شوندو با این حال، تحقیقات محدودی در مورد عوامل مؤثر بر مهارت های NML وجود دارد. یک مدل قوی برای کاوش پیشینیان NML ساخته شد. این مدل باورهای معرفتشناختی و اهداف استفاده از رسانههای اجتماعی را در بر میگیرد و همچنین مشخص شد که اهداف افراد با استفاده از رسانه های اجتماعی بر باورهای اطلاعاتی تأثیر می گذارد(12) . لیندا و همکاران (2022) پژوهشی با عنوان بازاریابی تأثیرگذار: دیدگاه هویت اجتماعی انجام دادند وبا توجه به یافته های پژوهش نتایج تجربی از 467 کاربر اینستاگرام نشان میدهد که هر سه عامل بر قصد دنبالکنندگان تأثیر مثبت میگذارند، اما هویت اجتماعی تأثیر برجستهتری نسبت به بقیه دارد(13) . آدریان لیم و همکاران (2022) پژوهشی با عنوان تبدیل شدن به "ما" در فضاهای دیجیتال: چگونه کاربران آنلاین به طور خلاقانه و استراتژیک از امکانات رسانه های اجتماعی برای ایجاد هویت اجتماعی استفاده به این نتیجه رسیدند که رسانههای اجتماعی به یک پلتفرم اصلی برای تبادل اطلاعات، گفتمان و اعتراض تبدیل شدهاند و با طیف گستردهای از تحولات کلان فوری مرتبط هستندو علاقه قابل توجهی از سوی محققان و همچنین از عموم مردم برای درک چگونگی تعامل رسانه های اجتماعی با رفتار انسان وجود دارد(14) .و همچنین تسایی و همکاران (2022) پژوهشی با عنوان رسانههای اجتماعی برای برنامهریزی مشارکتی: گونهشناسی عملکردها و چالشهای پشتیبانی انجام دادند وبا توجه به یافته ها مشخص شد که این مطالعه یک نوع شناسی از عملکردهای پشتیبانی رسانه های اجتماعی را شناسایی می کند: به اشتراک گذاری اطلاعات به جریان های اطلاعاتی یک طرفه از دولت به شهروندان یا از افراد و سازمان ها به مخاطبان گسترده در زمان واقعی اشاره دارد(15) . زنتز (2022) پژوهشی را با عنوان دیدگاههای بینالمللی در مورد استفاده از رسانههای اجتماعی در میان نوجوانان: پیامدهایی برای سلامت روانی و اجتماعی و مصرف مواد انجام داد وبا توجه به یافته های تحلیل رگرسیون سه سطحی نشان داد که مصرف کنندگان مشکل دار کمترین نیمرخ بهزیستی روانی و اجتماعی و بالاترین سطح مصرف مواد را نشان دادند و در مقایسه با کاربران فعال، کاربران غیرفعال بهزیستی روانی و اجتماعی کمتر و همچنین کمترین میزان مصرف مواد را گزارش کردند. کاربران غیرمشکل شدید بالاترین سطح رفاه اجتماعی را نشان دادند(16) . هاسلام و همکاران (2021) پژوهشی را با عنوان ارتباط شروع اولیه رسانه های اجتماعی بر رفتارهای دیجیتال و نقش تعدیل کننده استفاده محدود انجام دادند ونتایج توصیفی تحقیق نشان داد که به طور کلی نوجوانان اولیه بیشتر در مقایسه با رفتارهای منفی درگیر رفتارهای دیجیتال مثبت میشوند و نتایج حاصل از مدلهای معادله ساختاری نشان داد که راهاندازی پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، یعنی اینستاگرام یا اسنپ چت، در دوران کودکی بعدی (10 سال یا کمتر) به طور قابلتوجهی با پیامدهای رفتار دیجیتال مشکلساز در مقایسه با نوجوانان (11 تا 12) و/یا نوجوانان (13+) مرتبط بود(17) وهمچنین حدادی و همکاران (1401) پژوهشی با عنوان رابطه جایگاه اجتماعی و تعهد حرفه ای معلمان تربیت بدنی با میانجی هویت سازمانی انجام دادند و نتایج نشان داد که جایگاه اجتماعی به طور مستقیم اثر مثبت و معنا داری بر تعهد حرفه ای و هویت سازمانی دارد و همچنین هویت سازمانی به طور مستقیم اثر مثبت و معنا داری بر تعهد حرفه ای داشت و اثر متغیر جایگاه اجتماعی روی تعهد حرفه ای نیز به طور غیرمستقیم از طریق متغیر میانجی هویت سازمانی تبیین شد(18) .گل صنم لو و همکاران (1401) پژوهشی با عنوان تاثیر توانمندسازی بر خودکارآمدی و عملکرد شغلی دبیران تربیت بدنی انجام دادند نتایج پژوهش نشان داد که مقدار ضریب رگرسیونی استاندارد بین توانمندسازی و خودکار آمدی دبیران برابر 56/0 با ضریب معناداری 02/7 t= هست که نشانگر تاثیر معنا دار و مستقیم توانمندسازی بر روی خود کارآمدی دبیران تربیت بدنی کشور بود و همین طور نتایج نشان داد که مقدار ضریب رگرسیونی استاندارد بین توانمندسازی و عملکرد شغلی دبیران برابر 53/0 با ضریب معناداری 87/8 t= بود که این یافته نیز نشان داد، توانمندسازی بر روی عملکرد شغلی دبیران تربیت بدنی کشور تاثیر معنا دار و مستقیم داشته است(19) . رسولی و همکاران (1401) پژوهشی با عنوان الگوی تصمیمگیری اخلاقی دبیران تربیتبدنی استان آذربایجان شرقی با تکیه بر ارزشهای اجتماعی انجام دادند ونتایج نشان داد ارزشهای اجتماعی و مؤلفههای آن بر تصمیمگیری اخلاقی دبیران تربیتبدنی تأثیر مثبت و معناداری دارد. علی رغم عوامل متعددی که بر تصمیمگیری اخلاقی تأثیر میگذارند، متغیرهای مسئولیتپذیری، عدالت و انصاف و همدردی با دیگران از مسیر اخلاق حرفهای میگذرند و هر چه دبیران تربیتبدنی حساسیت بیشتر به اخلاق حرفهای داشته باشند، بهتر میتوانند تصمیمهای اخلاقی بگیرند(20). ساریخانی(1400) در تحقیقی با عنوان نقش شبکه های اجتماعی و سبکهای هویت زنان به این نتیجه رسید که اعتیاد به شبکه های اجتماعی بیانگر این موضوع است که زنان به اینترنت و شبکه های اجتماعی وابستگی زیان آور دارند و این نکته ناپایداری در زندگی مشترك را افزایش می دهد و از بین سبکهای هویت نیز، سبک هویت اطلاعاتی دارای بیشترین و سبک هویت هنجاری دارای کمترین شدت ارتباط با ناپایداری زندگی مشترك است(21) . فالح زاده(1400) در تحقیقی با عنوان بررسی نقش واسطه ای فعالیت بدنی در رابطه با هویت اجتماعی و انزوای اجتماعی معلمان زن مقطع ابتدائی شهرستان ابرکوه به این نتیجه رسید که هویت اجتماعی معلمان زن بر فعالیت بدنی آنان تأثیر دارد و همبستگی محاسبه شده تاثیر مثبت و معنادار دارد و همچنین یافته ها بیانگر این بود که هرچه فعالیت بدنی زنان معلم بیشتر باشد به همان نسبت از انزوای اجتماعی آنان کاسته خواهد شد. از سوی دیگر یافته ها حاکی از این بود که انزوای اجتماعی رابطه منفی و معنی داری با انزوای اجتماعی دارد(22).
به صورت کلی نتایج مطالعات انجام شده اعم از داخلی و خارجی نشان می دهند که رسانه های جمعی، اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی رابطه معناداری با هویت جمعی و ابعاد آن یعنی هویت ملی، هویت مذهبی، هویت قومی و هویت جهانی دارند و باعث تغییر و تحولات زیادی در هویت و نوع ساخته شدن هویت دارند. همچنین نشان می دهند که متغیرهای زمینه ای مثل سن، جنس، وضع تاهل، قومیت، میزان تحصیلات رابطه معناداری با هویت دارند و متغیرهای میزان استفاده از اینترنت، سابقه استفاده از اینترنت، میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و سابقه عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی هم با هویت جمعی رابطه معناداری دارند؛ اما در کشور ما در مورد رابطه شبکه های اجتماعی مجازی با هویت جمعی مطالعات زیادی انجام نشده هست. در خارج از ایران هم اکثر مطالعات انجام شده در مورد تاثیر پروفایل ها و عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی بر ساخته شدن هویت به صورت کلی انجام شده اند و مطالعات زیادی در مورد رابطه شبکه های اجتماعی مجازی با ابعاد چهارگانه هویت جمعی یعنی هویت ملی، هویت مذهبی، هویت قومی و هویت جهانی انجام نشده است(23).
همه افراد از مسئولان گرفته تا افراد عادی در مورد شبکه های اجتماعی مجازی حرف می زنند و اظهارنظر می کنند و تقریباً می توان گفت که تا حد زیادی بدون سند و مدرک اظهارنظر می کنند چون که با توجه به نوظهور بودن شبکه های اجتماعی مجازی مطالعات زیادی در مورد شبکه های اجتماعی مجازی در کشور ما انجام نشده است تا پی ببریم که شبکه های اجتماعی مجازی چه تأثیرات مثبت یا منفی بر کاربرانش دارد و آیا شبکه های اجتماعی مجازی این قابلیت را دارند که در هویت، سبک زندگی، نحوه نگرش و... کاربران تغییراتی به وجود بیاورد و یا آیا بین شبکه های اجتماعی مجازی و هویت رابطه ای وجود دارد؟ تحقیق حاضر با توجه به این موضوع که مطالعات زیادی در مورد شبکه های اجتماعی مجازی و تاثیرات آن بر کاربران انجام نشده است، به بررسی این موضوع می پردازد که مصرف رسانه ای و کارکرد رسانه های اجتماعی مجازی چه تاثیری برهویت اجتماعی معلمان تربیت بدنی دارند؟
تحقیق حاضر از نظر ماهیت از نوع پژوهشهای کمّی و با توجه به هدف کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی و مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری به شمار میآید. و فرآیند گردآوری دادهها به روش میدانی میباشد. موضوع این پژوهش نقش مصرف رسانه ای و کارکرد رسانه های اجتماعی بر هویت اجتماعی دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش را مورد بررسی قرار داده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش است. که طبق آخرین استعلام تعداد 95 نفر مشغول به فعالیت می باشندو باتوجه به اینکه تعداد جامعه مورد نظر محدود است ، با استفاده از فرمول کوکران تعداد 76 نفر بعنوان نمونه پژوهش انتخاب شد.
ابزار اندازهگیری به منظور جمعآوری دادههای لازم، پرسشنامه بود که از 2 بخش تشکیل شد. بخش اول پرسشنامه جمعیت شناختی شامل(سن، میزان تحصیلات و جنسیت) و در بخش دوم پرسشنامه متشکل از پرسشنامه هویت اجتماعی (صفاری نیا و روشن، 1390)، پرسشنامه کارکرد رسانه اجتماعی کاروانیکه در سال (1393) ، پرسشنامه مصرف رسانه ای عدلی پور سال (1393 ) می باشد که این پرسشنامه دارای 11 سوال با مولفه های اینترنت (4) ، رسانه خارجی (3) ، رسانه داخلی (4) ، پرسشنامه کارکرد رسانه اجتماعی کاروانیکه 10سوال و 3 مولفه کارکرد آموزشی:( 4) کارکرد نوگرایی و توسعه:( 3 )کارکرد همگنسازی:( 3) ، پرسشنامه هویت اجتماعی 20سوال و 2مولفه فردی و جمعی : فردی (10) وجمعی (10) مورد بررسی قرار گرفته است، که بر اساس طیف 5 ارزشی لیکرت که یکی از رایجترین مقیاسهای اندازهگیری به شمار میرود، شامل پرسشنامه هویت اجتماعی و پرسشنامه مصرف رسانه ای ( خیلی زیاد5، زیاد4، متوسط3، کم2، خیلی کم1) و برای پرسشنامه کارکرد رسانه اجتماعی( هرگز، به ندرت ،گاهی اوقات ، اغلب ، همیشه )میباشد. روش آماری مورد استفاده در این پژوهش برای طبقه بندی و تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده از روشهای آمار توصیفي و آمار استنباطی استفاده شد در آمار توصیفی(شاخص های آماری فراوانی، درصد فراوانی، و رسم نمودار و جداول) و آمار استنباطی با استفاده از( آزمون t تک نمونه ای ، ضریب همبستگی و رگرسیون و همچنین روش مدلسازی معادلات ساختاری بود و تمامی آزمونهای این پژوهش با استفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS Smart انجام گرفته است.
یافتههای پژوهش
مشخصات دموگرافیک افراد در جدول (1) آورده شده است. این اطلاعات جمعیتی، جنسیت، سن، سطح تحصیلات، افراد نمونه را در دستههای مختلف نشان میدهد.
جدول (1) مشخصات دموگرافیک افراد
درصد | فراوانی |
| متغیر |
8/40 | 45 | زن | جنسیت |
2/59 | 31 | مرد | |
0 | 0 | دیپلم و زیر دیپلم | مدرک تحصیلی |
0 | 0 | فوق دیپلم | |
7/48 | 37 | لیسانس | |
2/34 | 26 | فوق لیسانس | |
1/17 | 17 | دکتری |
|
99/4 | 38/30 | سن
|
جدول(2) نتایج آزمون t تك نمونه اي در خصوص اختلاف ميانگين ها
ردیف | مفهوم | میانگین فرضی | میانگین و انحراف استاندارد مشاهده شده | آماره t | درجه آزادی | سطح معناداری |
1 | هویت اجتماعی | 3 | 97/0±25/3 | 228/2 | 75 | 029/0 |
2 | مصرف رسانه ای | 3 | 79/0±41/3 | 515/4 | 75 | 001/0 |
3 | کارکرد رسانه ای | 3 | 68/0±42/3 | 317/5 | 75 | 001/0 |
با توجه به نتايج مشخص شد كه اختلاف معنيداری بين ميانگينهاي مشاهده شده و فرضي وضعیت متغیر هویت اجتماعی دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش (05/0(P< وجود دارد. به عبارتی وضعیت این متغیر در نمونه تحقیق از وضعیت فرضی، کمی بهتر است.
با توجه به نتايج مشخص شد كه اختلاف معنيداری بين ميانگينهاي مشاهده شده و فرضي وضعیت متغیر مصرف رسانه ای دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش (05/0(P< وجود دارد. به عبارتی وضعیت این متغیر در نمونه تحقیق از وضعیت فرضی، کمی بهتر است.
با توجه به نتايج مشخصشد كه اختلاف معنيداری بين ميانگينهاي مشاهده شده و فرضي وضعیت متغیرهای کارکرد رسانه ای دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش (05/0(P< وجود دارد. به عبارتی وضعیت این متغیر در نمونه تحقیق از وضعیت فرضی، کمی بهتر است.
جدول (3) نتایج ضریب پيرسون درخصوص رابطه متغیرها
متغيرها | r | R2 | Sig |
مصرف رسانه ای با هویت اجتماعی | 883/0 | 77% | 001/0 |
کارکرد رسانه ای با هویت اجتماعی | 561/0 | 18% | 001/0 |
بر طبق جدول(3)، بين مصرف رسانه ای با هویت اجتماعی رابطه معناداري (01/0>P) وجود دارد. همچنین میزان اشتراک واریانس برابر با 77 درصد می باشد.
بر طبق جدول(3)، بين کارکرد رسانه ای با هویت اجتماعی رابطه معناداري (01/0>P) وجود دارد. همچنین میزان اشتراک واریانس برابر با 18 درصد می باشد.
فرضیه های مدل
جدول(4) اثر متغیر مستقل" مصرف رسانه ای" بر متغیر هویت اجتماعی
متغیرها | هویت اجتماعی | |||
مستقل | مصرف رسانه ای | ß | 22/0 | |
T-Value | 85/5 |
ملاك معناداري 96/1± مي باشد.
بر اساس داده های جدول(4)اثر مصرف رسانه ای بر هویت اجتماعی(85/5T-Value= و 22/0= ß) مثبت و معنادار است.
جدول(5) اثر متغیر مستقل" کارکرد رسانه ای" بر متغیر هویت اجتماعی
متغیرها | هویت اجتماعی | ||||||
مستقل | کارکرد رسانه ای | ß | 18/0 | ||||
T-Value | 05/2- |
بر اساس داده های جدول(5) اثر کارکرد رسانه ای بر هویت اجتماعی (05/2-T-Value= و 18/0= ß) منفی و معنادار است.
· آزمون خوبي(نيكويي) برازش1 مدل
در آزمون خوبي برازش، تناسب مجموعه دادهها بررسي ميشود و شاخصهاي آن عبارتند از:
جدول(6) نتايج آزمون خوبي برازش"تناسب مجموعه دادههای مدل "
شاخص های برازش | اختصار شاخص | ملاک | مقدار بدست آمده | نتیجه |
مقتصد | X2/df | زیر 3 | 29/1 | تایید |
RMSEA2 | زیر 08/0 | 062/0 | تایید | |
PNFI3 | بالای 90/0 | 87/0 | تایید | |
PGFI4 | بالای 90/0 | 61/0 | تایید | |
تطبیقی (نسبی) | NFI5 | بالای 90/0 | 96/0 | تایید |
NNFI6 | بالای 90/0 | 98/0 | تایید | |
CFI7 | بالای 90/0 | 99/0 | تایید | |
IFI8 | بالای 90/0 | 99/0 | تایید | |
RFI9 | بالای 90/0 | 95/0 | تایید | |
مطلق | GFI10 | بالای 90/0 | 72/0 | تایید |
AGFI11 | بالای 90/0 | 67/0 | تایید |
نتيجه: تمامی شاخص هاي آزمون خوبي برازش تناسب مدل را تأييد كردند. بنابراين مدل نقش مصرف رسانه ای و کارکرد رسانه های اجتماعی بر هویت اجتماعی دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش از لحاظ شاخصهاي برازش، مناسب ميباشد.
جدول(7) واریانس مستخرج از سازه ها و پایایی آن ها
شاخص ها متغیر ها | واریانس مستخرج از سازه ها | پایایی ترکیبی | ملاک | نتیجه | ضریب آلفا ی کرونباخ | ملاک | نتیجه | ||
هویت اجتماعی | 728/0 | 89/0 | 70/0 | قابل قبول | 81/0 | 70/0 | قابل قبول | ||
مصرف رسانه ای | 707/0 | 98/0 | 98/0 |
|
| ||||
کارکرد رسانه ای | 709/0 | 88/0 | 79/0 |
فورنل و لارکر(1981) ملاک واریانس مستخرج از سازه ها(AVE) را 50/0 و مگنر و همکاران(1996) ملاک را بالای 40/0 در نظر می گیرند. با هر دو ملاک مشخص می شود که واریانس مستخرج از سازه ها قابل قبول است. همچنین پایایی ترکیبی(ضریب دیلون – گلداشتاین) و ضریب آلفای کرونباخ با توجه به ملاک 70/0 قابل قبول می باشند. درنتیجه روایی همگرایی و پایایی مدل قابل قبول است.
جدول(8) واریانس مستخرج از سازه ها و همبستگی بین آنها
متغیرها متغیرها | هویت اجتماعی | مصرف رسانه ای | کارکرد رسانه ای |
هویت اجتماعی | 853/0 |
|
|
مصرف رسانه ای | 895/0 | 841/0 |
|
کارکرد رسانه ای | 646/0 | 567/0 | 842/0 |
اعداد در قطر جدول(8)، جذر واریانس هر سازه(قید شده در جدول 8) می باشد. اگر جذر واریانس مستخرج از هر سازه از مقدار رابطه هر سازه با سازه دیگر بیشتر باشد، روایی واگرای مدل مورد تایید است.
یکی از شاخص های برازش مدل ساختاری، ضریب تعیین است. به عبارتی چند درصد از واریانس متغیر درون زا توسط متغیر برون تبیین می شود(جدول،8).
شکل(3)
ضریب تعیین | ملاک | وضعیت | نتیجه |
هویت اجتماعی (795/0) | 19/0 33/0 67/0 | ضعیف متوسط قوی | برازش مدل ساختاری در حد قوی |
بمنظور بررسی کیفیت ابزارهای اندازه گیری شاخص اشتراک2 مورد استفاده قرار می گیرد. این شاخص از تقسیم مجموع مجذورات خطاهای پیش بینی متغیر های مکنون بر مجموع مجذورات مشاهدات متغیر های مکنون منهای عدد یک بدست می آید. مقادیر بدست آمدۀ این شاخص برای تمامی متغیرهای مکنون، باید مقادیری مثبت باشند. با توجه به نتایج جدول سه و مثبت بودن تمامی مقادیر اعتبار اشتراک برای متغیرهای مکنون، می توان بیان کرد که مدل اندازه گیری از کیفیت مناسب برخوردار است(جدول، 8).
جدول(9) نتایج بررسی شاخص اعتبار اشتراک سازه های تحقیق
آماره سازه | SSO | SSE | 1-SSE/SSO |
مصرف رسانه ای | 000/228 | 000/228 | ---- |
هویت اجتماعی | 000/690 | 410/669 | 560/0 |
کارکرد رسانه ای | 000/1610 | 000/228 | ---- |
* مجموع مجذورات مشاهدات برای متغیر مکنون (SSO)
* مجموع مجذورات خطاهای پیش بینی برای متغیر مکنون (SSE)
* شاخص بررسی اعتبار اشتراک (1-SSE/SSO)
جدول(10) نتایج بررسی شاخص اعتبار اشتراک سازه های تحقیق
شاخص های برازش مدل | SRMR | d_ULS | d_G | Chi-Square | NFI |
مقادیر بدست آمده | 056/0 | 085/1 | 404/1 | 880/481 | 788/0 |
ملاک | 08/0 | زیر 95/0 | زیر 95/0 | --- | بالای 90/0 |
در مجموع و بر اساس شاخص های برازش مدل، می توان گفت که برازش مدل در حد متوسط است.
با توجه به نتايج به دست آمده مشخص شد كه اختلاف معنيداری بين ميانگين هاي مشاهده شده و فرضي وضعیت متغیر هویت اجتماعی دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش وجود دارد. به عبارتی وضعیت این متغیر در نمونه تحقیق از وضعیت فرضی، کمی بهتر است. نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش های زیر هم خوانی داشت. حضرتی و همکاران (1393) (24)، بهادري خسروشاهي و همکاران (1397)(25)، جعفر بهادری خسروشاهی ؛ عیسی برقی(1397) (26)، کیهان و همکاران (1397)(27) همسو می باشد. فالح زاده(1400) (28) در تحقیقی با عنوان بررسی نقش واسطه ای فعالیت بدنی در رابطه با هویت اجتماعی و انزوای اجتماعی معلمان زن مقطع ابتدائی شهرستان ابرکوه انجام داد طبق یافته های تحقیق نشان داد هویت اجتماعی معلمان زن بر فعالیت بدنی آنان تأثیر دارد و همبستگی محاسبه شده مثبت و معنادار می باشد. همچنین یافته ها بیانگر این بود که هرچه فعالیت بدنی زنان معلم بیشتر باشد به همان نسبت از انزوای اجتماعی آنان کاسته خواهد شد. از سوی دیگر یافته ها حاکی از این بود که بین با انزوای اجتماعی رابطه منفی و معنی داری با انزوای اجتماعی دارد.
با توجه به نتايج به دست آمده از پژوهش مشخص شد كه اختلاف معنيداری بين ميانگين هاي مشاهده شده و فرضي وضعیت متغیر مصرف رسانه ای دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش وجود دارد. به عبارتی وضعیت این متغیر در نمونه تحقیق از وضعیت فرضی، کمی بهتر است.نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش اناری و همکاران (1399)(29) ، ریاحی و همکاران (1397) (30)، جعفر بهادری خسروشاهی ؛ عیسی برقی(1397)(31) ، بهادري خسروشاهي و همکاران (1397) (32)، عدلیپور و همکاران (1393)(33) ، رهبرقاضی و همکاران (1393)(34) ، محمدتقی و همکاران (1391 ) (35) همسو می باشد. بهادری خسروشاهی ؛ برقی(1397) (36)، پژوهشی با عنوان نقش سواد رسانه ای والدین و هویت اجتماعی بر مصرف رسانه ای دانش آموزان انجام دادند و نتایج پژوهش نشان داد که بین سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی با مصرف رسانهای در نوجوانان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای دسترسی و استفاده از رسانهها، توانایی تحلیل و ارزیابی، هویت فردی و اجتماعی، تفکر انتقادی به رسانهها و برقراری ارتباط با پیامهای رسانهها میتوانند مصرف رسانهای را در نوجوانان پیشبینی کنند. بنابراین توجه به سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی میتواند نقش مهمی در مصرف رسانهای نوجوانان داشته باشد. مهدی زاده و همکاران (1397)(37) پژوهشی با عنوان نقش رسانه ها در انتخاب سبک های زندگی سلامت محور (با تاکید بر مصرف رسانه ای شهروندان شهر تهران) انجام دادند و نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین مصرف رسانه ای افراد و سبک زندگی سلامت محور آنها؛ همچنین بین سبک زندگی سلامت محور افراد و پایگاه اجتماعی و اقتصادی آنها، ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از بخش تحلیل محتوا نیز حاکی از آن است که در هر چهار رسانه یاد شده، میزان پرداختن به بعد جسمانی سلامت در رتبه اول قرار دارد و پس از آن، ابعاد اجتماعی ، روانی و معنوی به ترتیب، بیشترین فراوانی و مدت زمان را به خود اختصاص داده اند.
با توجه به نتايج به دست آمده از پژوهش مشخص شد كه اختلاف معنيداری بين ميانگين هاي مشاهده شده و فرضي وضعیت متغیرهای کارکرد رسانه ای دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش وجود دارد. به عبارتی وضعیت این متغیر در نمونه تحقیق از وضعیت فرضی، کمی بهتر است. قاسمی (1399)(38) ، پژوهشی با عنوان نقش و کارکرد رسانه ها در تعلیم و تربیت انجام داد و یافته ها حاکی از اهمیت نقش رسانه ها در تعلیم و تربیت می باشد و نتایج نشان می دهد رسانه ها، نقش آموزشی ،سیاسی و اجتماعی مهم و انکارناپذیری در تعلیم و تربیت دارند.رسانه ها در جبران عقب ماندگی های درسی به عنوان مکمل آموزش رسمی، تقویت و تضعیف ارزش ها و هنجارها، آموزش زیستن افراد کنار یکدیگر، عبور از بحران های سیاسی، تشویق مردم به مشارکت سیاسی و کمک در مواقع بحرانی و...نقش بسیار مهمی دارند.
با توجه به نتايج به دست آمده از پژوهش مشخص شد كه اختلاف معني داری بين ميانگين هاي مشاهده شده و فرضي مولفه های مصرف رسانه ای دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش وجود دارد. به عبارتی وضعیت مولفه های مصرف رسانه ای در نمونه تحقیق از وضعیت فرضی کمی بهتر است. محمدتقی و همکاران (1391)(39) پژوهشی با عنوان مصرف رسانه ای و هویت اجتماعی جوانان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه شیراز) انجام دادند و نتایج تحقیق حاکی از آن بود که افرادی که از رسانه های داخلی استفاده می نمایند هویت مذهبی و ملی شان ارتقا می یابد و بالعکس از هویت جهانی آنها کاسته می شود. اما افرادی که از رسانه های خارجی و اینترنت استفاده می نمایند هویت ملی و مذهبی شان کاهش می یابد و بر هویت جهانی و قومی آنها افزوده می شود. این روند بدین معنا است که گرایش به رسانه های داخلی منجر به تقویت هویت ملی مذهبی افراد می شود و در مقابل گرایش به رسانه های خارجی و اینترنت منجر به برجستگی هویت های فروملی یا فراملی می شود.
با توجه به نتايج به دست آمده مشخص شد كه اختلاف معني داری بين ميانگين هاي مشاهده شده و فرضي وضعیت مولفه های کارکرد رسانه ای دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش وجود دارد. به عبارتی وضعیت مولفه های کارکرد رسانه ای در نمونه تحقیق از وضعیت فرضی، کمی بهتر است.استفانیا مانکا و همکاران (2020)(40) پژوهشی با عنوان "جهانی بیندیشید، محلی عمل کنید": رویکردی جهانی برای توسعه سواد رسانه های اجتماعی انجام دادند ونتایج نشان میدهد که بیشتر مطالعات مهارتهای رسانههای اجتماعی جهانی را در نظر میگیرند، در حالی که تنها تعداد کمی مجموعه مهارتها را برای یک پلتفرم رسانه اجتماعی خاص بررسی میکنند. علاوه بر این، بیشتر مهارتهای شناساییشده به شیوههای متنزداییشده مربوط میشوند، با مطالعات بسیار کمی که بر اهمیت پرورش شیوههای رسانههای اجتماعی در موقعیتهای مختلف تأکید دارند. با توجه به نتایج مشخص شد که نیاز به بسط نظری گسترده تری در این زمینه وجود دارد و تعدادی توصیه برای بررسی، درک و طراحی برنامه های درسی آموزشی و فعالیت هایی که از توسعه سواد رسانه های اجتماعی حمایت می کنند. زکائی(1400) (42)در تحقیقی با عنوان بررسی مدل ارتباطی شبکه های اجتماعی، سواد رسانه ای و سرمایۀ اجتماعی با هویت اجتماعی دستاندرکاران برنامه های ورزشی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که یافته ها نشان داد که مدل دارای برازش لازم است، یعنی شبکه های اجتماعی و سرمایۀ اجتماعی از طریق سواد رسانه ای بر هویت اجتماعی دستاندرکاران برنامه های ورزشی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اثر معناداری داشته اند. همچنین پیشنهاد می شود مطالعه ای مشابه روی دست اندرکاران سایر رسانه های ورزشی از جمله خبرگزاریهای ورزشی و مسئولان وبالگهای ورزشی صورت گیرد. بی تردید امروزه رسانه هاي جمعی و خصوصاً تلویزیون نقش بی بدیلی در اثرگذاري بر افکار، ادراکات، نگرشها و نیز رفتارهاي افراد جوامع دارند. رسانه هاي همگانی به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم اجتماعی کردن مطرح هستند. امروزه شبکه های اجتماعی مجازی، به بخشی جدایی ناپذیر از شبکه جهانی وب تبدیل شده است و تصور اینترنت بدون حضور این جوامع مجازی، غیرممکن به نظر می رسد. حتی بسیاری از کاربران اینترنت، بیشتر فعالیت های خود از جمله مرور اخبار، دریافت اطلاعات و پرداختن به سرگرمی ها را از طریق شبکه های اجتماعی انجام می دهند و اینترنت برای آنها، معادلی به جز شبکه های اجتماعی مجازی ندارد. در این میان قشر نوجوان و جوان بیشتر تحت تأثیر رسانه ها می باشند و پیامها و برنامه هاي رسانه اي می توانند در شکل دهی الگوهاي رفتاري مطلوب و یا نامطلوب در نزد این دسته از جمعیت جوان کشور نقش بسزایی داشته باشند.در هر جامعه ای نقش معلمان بر فرزندان آن جامعه بسیار واضح ومشخص است.این اثرپذیری زمانی در حد مطلوب خواهد بود که آموزش دهنده هویت اجتماعی مثبتی در بین شاگردان خود داشته باشد. نتایج مطالعات انجام شده اعم از داخلی و خارجی نشان می دهند که رسانه های جمعی، اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی رابطه معناداری با هویت جمعی و ابعاد آن دارند و باعث تغییر و تحولات زیادی در هویت و نوع ساخته شدن هویت دارند. همچنین نشان می دهند که متغیرهای زمینه ای مثل سن، جنس، وضع تاهل، قومیت، میزان تحصیلات رابطه معناداری با هویت دارند و متغیرهای میزان استفاده از اینترنت، سابقه استفاده از اینترنت، میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و سابقه عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی هم با هویت جمعی رابطه معناداری دارند . باید اضافه کرد ،افرادی که از رسانه های داخلی استفاده می نمایند هویت مذهبی و ملی شان ارتقا می یابد و بالعکس از هویت جهانی آنها کاسته می شود. اما افرادی که از رسانه های خارجی و اینترنت استفاده می نمایند هویت ملی و مذهبی شان کاهش می یابد و بر هویت جهانی و قومی آنها افزوده می شود. این روند بدین معنا است که گرایش به رسانه های داخلی منجر به تقویت هویت ملی مذهبی افراد می شود و در مقابل گرایش به رسانه های خارجی و اینترنت منجر به برجستگی هویت های فروملی یا فراملی می شود.
در کشور ما در مورد رابطه شبکه های اجتماعی مجازی با هویت جمعی مطالعات زیادی انجام نشده هست. در این پژوهش محقق بر آن شده است که نقش مصرف رسانه ای و کارکرد رسانه های اجتماعی بر هویت اجتماعی دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش را بررسی کند. نتایج تحقیق حاضرنشان از رابطه بین مصرف رسانه ای با هویت اجتماعی و همچنین ،بین کارکرد رسانه ای با هویت اجتماعی دارد. از طرفی بر همگان کاملا روشن است که این تأثیرگذاری بر هویت اجتماعی ، در مورد قشر فرهنگی جامعه که با نسل جوان که آینده سازان کشور هستند، بسیار حائز اهمیت است.امید آن است که دبیران گرامی با پیگیری رسانه ها و داشتن اطلاعات به روز ،لگوی خوبی برای نسل جوان باشند یافته های این پژوهش به صورت مقطعی و در شهرستان خاش در مورد دبیران تربیت بدنی انجام شده است. قطعا با انجام پژوهش هایی در این مورد در قلمرو مکانی دیگر و جامعه آماری متفاوت نتایج بهتر و کاملتری بدست می آید که تعمیم دادن این نتایج قطعا به حل مشکلات ایجاد شده در اثر خلآ کمبود این پژوهشها کمک زیادی خواهد شد با توجه به اینکه پژوهش حاضر مقطعی است. انجام مطالعات طولی در جوامع بزرگ ضروری به نظر می رسدوهمچنین پیشنهاد می شود پژوهش هایی به صورت طولی انجام گیرد و از جمله به همه محققین آتی پیشنهاد می شود در کنار توجه بر دانش متخصصین که پایه هاي اصلی پژوهش است از تجربه هاي عملی هم استفاده نمایند و شاید در کنار مصاحبه حتی مشاهده هم بتواند دریچه هاي جدیدي را باز نماید.
منابع
1. Zakai, H, ;Sajjadi ,S H ; Business, F, ;Amirash, A. (1400) Model of Social Networking, Media Literacy, Social Capital, and Social Identity of the Islamic Republic of Iran Sports and Sports Programs. Physiology and Management Research in Sport, 13 (1), 147-160
2. Falehzadeh, T (2021) Investigating the intermediary role of physical activity in relation to the social identity and social isolation of elementary teachers of Abarkouh city, MSc thesis, Yazd Province Payam Noor Payam Center.
3. Ahmadi, A (2021) Investigating the semantic representation of teachers from the identity and mission of the teacher, the MSc thesis, the Payam Noor University of Kurdistan, the Payam Noor Center of Sanandaj.
4. Mehdi Zadeh, M (2021) Investigating the subject and sociological factors affecting the professional identity of the University of Tabriz, the Faculty of Teachers in Khoyv County, Master's Degree, Law and Social Sciences October 2014, page 121-146.
5. Jafari, F , Bahrami, S , Jafari Harandi, R . (1400) Predicting the use of virtual social networks based on identity styles in Qom students. Doi: 10.22091/STIM.2020.6037.1455
6. Mubarak, A . (2017) Investigating the Relationship between Styles of Identity and Addiction to Cyberspace among Secondary School Students in Lirdov. MSc Thesis, Islamic Azad University, Bandar Abbas..
7. Wolfers, L. N., & Utz, S. (2022). Social media use, stress, and coping. Current Opinion in Psychology, .101305
8. Cingel, D. P., Carter, M. C., & Krause, H. V. (2022). Social media and self-esteem. Current Opinion in Psychology, .101304
9. Tsoy, D., Tirasawasdichai, T., & Kurpayanidi, K. I. (2021). Role of social media in shaping public risk perception during Covid- 19pandemic: a theoretical review. International Journal of Management Science and Business Administration, 7(2), .35-41.
10. Huang , S., Potter, A., & Eyers, D. (2020). Social media in operations and supply chain management: State-of-the-Art and research directions. International Journal of Production Research, 58(6), .1893-1925
11. Rafati, A , (2016), Social Media Function among Women Women, Second National Media Conference, Citizenship Communications and Education, Tehran.
12. Chatterjee,S. (2020). Dark side of online social games (OSG) using Facebook platform: effect of age, gender, and identity as moderators. Information Technology & People.
13. LindaCharmaramanaAlicia DoyleLynchbAmanda M.RicheraJennifer M.Grossman(2022)، Associations of early social media initiation on digital behaviors and the moderating role of limiting use ،Computers in Human Behavior،Volume 127, February 2022, 107053.
14. Lim, E. (2022). Personal Identity Economics: Facebook and the Distortion of Identity Politics. Social Media+ Society, 7(2), .20563051211017492
15. Tsai , M. C., Wang, J. F., & Chen, Y. T. (2022). Effect of social identity on supply chain technology adoption of small businesses. Asia Pacific Management Review, 26(3), .129-136
16. Zentz, L. (2022). # LadiesWeGotYou: Stances of moral–political alignment in the formation of group Identity on Facebook. Journal of Sociolinguistics, 25(5), 852-870.
17. Haslam, C., Haslam, S. A., Jetten, J., Cruwys, T., & Steffens, N. K. (2021). Life change, social identity, and health. Annual Review of Psychology, 72, .635-661
18. Haddadi, M ; Ramadan Nejad, R ; Mullahi, M (2022), The Relationship between Social Status and Professional Commitment of Physical Education Teachers with Organizational Identity Media, Journal of Research in Educational Sports, Successful 26.
19. Gol Sanam Lu, M; Hamidi, M ; Noshabadi, H ; Sajjadi, N (1401), The Impact of Empowerment on Self -efficacy and Occupational Performance of Physical Education Secretaries, Journal of Educational Sports Research, 26 (Spring 2022)
20. Rasouli, S; Electric Moghaddam, J ; Rahim Najafzadeh, M; Jannani, H (1401), The Ethical Decision Model of East Azarbaijan Province Education Secretaries Relying on Social Values, Journal of Sport Psychology Studies, Volume 11, Number 39 - Number 39, 243-268.
21. Sarikhani, A, Kamali Institute, M A. (2021) The Role of Social Networks and Women's identity Styles in the Instability of Joint Life.
22. Falehzadeh, T (2021) Investigating the intermediary role of physical activity in relation to the social identity and social isolation of elementary teachers of Abarkouh city, MSc thesis, Yazd Province Payam Noor Payam Center.
23. Dashtban, H, Mushtaqian, S M, Moein al -Din, M, (2019), Investigating the Function of the Media and Social Networks and their Role in Society, National Conference on Improvement and Reconstruction of the Organization and Business, Tehran.
24. Hazrati, A.; Mahaleh Kalaei, M. (2013), media, social identity and jihadist attitude in managers
25. Bahadri Khosrowshahi, c. Barki, A. (2017), the role of parents' media literacy and social identity on students' media consumption, Modern Media Studies, Volume 4, Number 14, Pages 316-290.
26. Bahadri Khosrowshahi, c. Barki, A. (2017), the role of parents' media literacy and social identity on students' media consumption, Modern Media Studies, Volume 4, Number 14, Pages 316-290.
27. Kayhan, A.; Farghani, M.; Mozafari, A. (2017), The role of mobile social media in the formation of students' ethnic identity, Cultural and Communication Studies Quarterly, 284-249-53.
28. Falehzadeh, Taherah (2021) Investigating the intermediary role of physical activity in relation to the social identity and social isolation of elementary teachers of Abarkouh city, MSc thesis, Yazd Province Payam Noor Payam Center.
29. Anari, G; Ghasemi, H., Farahani, A. (2019), the role of media consumption on physical activity based on the Pender model in Iranian students by providing an applied model, Iran Journal of Health Education and Health Promotion, Volume 8, Number 2; pp. 172 to 186.
30. Riahi, M.; Eskandari, S.; Hakimini, B. (2017), investigating the relationship between media consumption and sense of justice among Mazandaran University students, https://civilica.com/doc/1212441
31. Bahadri Khosrowshahi, c. Barki, A. (2017), the role of parents' media literacy and social identity on students' media consumption, Modern Media Studies, Volume 4, Number 14, Pages 316-290.
32. Bahadri Khosrowshahi, c. Barki, A. (2017), the role of parents' media literacy and social identity on students' media consumption, Modern Media Studies, Volume 4, Number 14, Pages 316-290.
33. Adlipour, p. Soleimani, H. Maffakheri, A. (2013), the relationship between media consumption and social identity and modern lifestyle among the youth of Tabriz city, Communication Research Quarterly, Volume 21, Number 79 - Number 79, Number 79
34. Rehbargazi, O, Mahmoudreza; M, Sadeghi, Reza; Imam Jumazadeh, N.; Seyedjavad, Z. (2013), Analysis of the relationship between media consumption and the level of social trust among Isfahan University students, https://civilica.com/doc/1212185
35. Mohammad Taghi, A. Rouhani, A. (2017), media consumption and social identity of youth (study: students of Shiraz University), Social Development Quarterly, Year 7, No. 1.
36. Bahadri Khosrowshahi, c. Barki, A. (2017), the role of parents' media literacy and social identity on students' media consumption, Modern Media Studies, Volume 4, Number 14, Pages 316-290.
37. Mehdizadeh, SM. Khashai, R. (2017) The role of the media in choosing health-oriented lifestyles (with an emphasis on the media consumption of the citizens of Tehran), https://civilica.com/doc/889784
38. Ghasemi, Saeeda (2019), the role and function of media in education and training, New Approach Journal in Educational Sciences, second year, number 4. 75-82.
39. Mohammad Taghi, A. Rouhani, A. (2017), media consumption and social identity of youth (study: students of Shiraz University), Social Development Quarterly, Year 7, No. 1.
40. StefaniaMancaaStefaniaBocconiaBenjaminGleason (2020) ،“Think globally, act locally”: A glocal approach to the development of social media literacy ، Computers & Education Volume 160, January 2021, 104025.
41. Zakai, Hossein, Sajjadi Hazaveh, Seyyed Hamid, Business, Farshad, Amirash, Abdolreza. (1400) Model of Social Networking, Media Literacy, Social Capital, and Social Identity of the Islamic Republic of Iran Sports and Sports Programs. Physiology and Management Research in Sport, 13 (1), 147-160
The role of media consumption and the function of social media on the social identity of physical education teachers in Khash city
Hosein Poursoltani Zarandi3, Maryam Irannejad4, Elahe Damavandi5
1. Associate Professor of Sports Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
2. Master of Sports Marketing Management, Payame Noor University of Karaj, Alborz, Iran
3. PhD student in sports management, Damghan Azad University, Iran
Abstract
Purpose: The purpose is the role of media consumption and the function of social media on the social identity of physical education teachers in Khash city.
Research method: The current research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation based on structural equation modeling. The statistical population is all the physical education teachers of Khash city, which according to the last inquiry, there are 95 people working. The sampling method was available by non-random method. The statistical sample size was selected using Cochran's formula of 76 people. Data collection was done with the Social Identity Questionnaire (Safarinia and Roshan, 2013), Karvanike Social Media Function Questionnaire (2013), Adlipour Media Consumption Questionnaire (2013). To analyze the data, one-sample t-test Correlation and regression coefficients as well as structural equation modeling methods were used with the help of SPSS and PLS Smart statistical software.
Findings: According to the findings of the research, it was found that there is a significant difference between the observed and hypothetical averages of social identity variables and media function and media consumption of physical education teachers in Khash city. Also, the findings of the research showed that there is a statistically significant difference between the role of media consumption and the function of social media on the social identity of physical education teachers in Khash city.
Conclusion: The results of the research showed all the indicators of the goodness of fit of the model. Therefore, the model of the role of media consumption and the function of social media on the social identity of physical education teachers in Khash city had the required fit in terms of fit indicators.
Keywords: media consumption, function of social media, social identity of teachers, physical education, Khash city
[1] 1.Goodness of Fit statistic
2. Root mean square Error of Approximation(RMSEA)
3. Parsimony Normed Fit Index (PNFI)
4. Parsimony Goodness of Fit Index (PGFI)
5. Normed Fit Index (NFI)
6. Non-Normed Fit Index (NNFI)
7. Comparative Fit Index (CFI)
8. Incremental Fit Index (IFI)
9. Relative Fit Index (RFI)
10. Goodness of Fit Index (GFI)
11. Adjusted Goodness of Fit Index (AGFI)
[2] . Communality Index