تحلیل علاقه اجتماعی به ورزشهای گروهی و انفرادی: مطالعه موردی دانشآموزان استان مازندران
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانفرناز فخری 1 , علی وفایی مقدم 2 , محسن هادی طحان 3 , محمد زلیکانی 4
1 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک
2 - دکترای مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده ی تربیت بدنی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
3 - کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکدهی تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - دانشجوی دکتری رشته مشاوره، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
کلید واژه: علاقهی اجتماعی, دانش آموزان, ورزش گروهی و انفرادی,
چکیده مقاله :
دولتهای مختلف سعی در افزایش مشارکت افراد در فعالیتهای ورزشی دارند که یکی از راهکارهای اصلی آنها علاقهمند کردن دانش آموزان مدارس به ورزش میباشد. تحلیل میزان علاقه به ورزش در دانشآموزان بر اساس بعد اجتماعی آن هدف این مقاله میباشد که بر اساس دو دستهبندی انفرادی و گروهی مورد بحث قرار گرفته است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع مقایسهای میباشد که جامعه آماری تحقیق را دانش آموزان پسر و دختر مشغول به تحصیل در مقطع متوسطهی دوم آموزش و پرورش ناحیه 2 ساری تشکیل دادهاند. جمعآوری داده ها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته بوده است. برای تحلیل داده-ها از آزمون آنوا استفاده گردید که یافتههای تحقیق نشان داده است تفاوتی بین علاقهی اجتماعی و ورزش انفرادی و گروهی را نشان نداده است. همچنین بین دو جنس زن و مرد تفاوتی مشاهده نگردید ولی دختران بیشتر از پسران علاقهی اجتماعی به ورزش داشتهاند. بر اساس یافتههای تحقیق با ایجاد فضای ورزشی همگانی و کمتر رقابتی میتوان بین علاقهی اجتماعی و ورزش ارتباط برقرار کرد.
various governments are trying to increase the participation of people in sports activities, one of their main strategies is to attract school students to sport. The purpose of this article is to analyze how to interest students in sport based on their social dimension, which is discussed in two separate groups and groups. The method of this research is descriptive and comparative. The statistical population of the study consisted of male and female students studying in the second grade secondary education of Sari district 2. Data collection was based on a researcher-made questionnaire that a group of psychology and physical education professors confirmed its validity. Also, its reliability was estimated to be α = 82. Anova's test used for data analyses that the Research findings show that Anova's test did not show any difference between social interest and individual and group sports. There was no difference between male and female sexes, but girls had little interest in sports than boys. According to research findings, by creating a more open and competitive sport space, social and sports interest can be established.
_||_