تاثیر ویژگیهای پنج عاملی شخصیت و دینداری بر نگرش جوانان شهر تهران به سوءمصرف مواد
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - استادیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم و فناوریهای پزشکی، واحد علوم تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران .
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف پيش بيني نگرش جوانان شهر تهران به سوء مصرف مواد بر اساس عوامل پنجگانه شخصيتي و دینداری انجام یافته است.
روش بررسي: جمعیت جامعه آماری انتخابی جوانان 20 تا 31 ساله ساکن در مناطق 2 و 16 تهران بودند که از میان آنها به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای بر اساس فرمول کوکران تعداد 384 نفر به صورت تصادفی، از محلههای تهران ویلا، توحید، یاخچی آباد و جوادیه انتخاب شدند. براي جمع آوري دادهها از مقیاسهاي اصلاحشده پنج عامل شخصیتی کاستا و مککرا (1995)، نگرش به اعتیاد دلاور و همکاران (1383) و مقیاس دینداری آرین (1377) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماري SPSS و ارزیابی برازش مدل با نرم افزار LISERL انجام یافته است.
یافتهها: مطابق نتایج پزوهش از بین پنج عامل بزرگ شخصیت دو عامل برونگرایی و وظیفه شناسی به دو صورت مستقیم (با ضرایب 014- و 0.35-) و همچنین غیر مستقیم از طریق دینداری (با ضرایب 0.23 و 0.52) بر نگرش جوانان به سوء مصرف مواد تاثیرگذار هستند. همچنین دینداری به صورت مستقیم (با ضریب 0.41-) بر نگرش به سوء مصرف مواد موثر است. این سه متغیر 61 درصد واریانس متغیر «نگرش به سوء مصرف مواد » را تبیین میکنند.
نتيجه گيري: با توجه به چالش کشیده شدن باورهای دینی جوانان در عصر اطلاعات و فضای مجازی لازم است در سیاستگذاریهای اجتماعی و فرهنگی پیشگیری از سوء مصرف مواد، تهیه و اجرای برنامههای مداخلهای و پیشگیرانه مبتنی بر ساخت شخصیت و دینداری مد نظر قرار گیرد.
Introduction: The present research was carried out to predict Tehran’s young people’s attitudes towards substance abuse according to the big five personality traits and religiousness.
Method: Statistical population included 20-31 year-old residents in Tehran’s districts 1, and 16. Sampling was carried out using multi-steps cluster sampling and Cochran formula and 384 individuals were selected randomly from Villa, Yakhchi Abad, and Javadieh neighborhoods. To gather data reformed scales of Costa and McCrae's Big Five personality traits (1995), Dellavar et al’s addiction to drugs (1383), and Arian’s religiousness scale (1377) were used. Data analysis was carried out using SPSS statistical software and model fit measurement was carried out using LISERL.
Findings: According to the research’s results, two from among Big Five personality traits - extraversion and conscientiousness - directly (with coefficients - 0.14 and - 0.35) and indirectly through religiousness (with coefficients 0.23 and 0.52) effect the young’s attitudes towards substance abuse; Moreover, religiousness directly effects (with coefficients - 0.41) their attitudes towards substance abuse addictions. These three variables explain 61 % of the variance of attitude towards substance abuse variable.
Conclusion: Considering the fact that the young’s believes in religion have been challenged in information and cyber space age, it is necessary to develop and implement interventional and preventive plans based on personality structure and religiousness.