اضطراب اجتماعی نوجوانان: نقش سبکهای دلبستگی و راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان
محورهای موضوعی : روان درمانگریجعفر حسنی 1 , ریحانه شیخان 2 , المیرا آریاناکیا 3 , اکرم محمودزاده 4
1 - استادیار دانشگاه خوارزمی
2 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
3 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
4 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
کلید واژه: سبکهای دلبستگی, اضطراب اجتماعی, نظمجویی شناختی هیجان, نوجوانان,
چکیده مقاله :
تعیین نقش سبک¬های دلبستگی و راهبردهای نظم¬جویی شناختی هیجان در اضطراب اجتماعی نوجوانان هدف این پژوهش بود. با استفاده از روش نمونه¬برداری تصادفی خوشه¬ای چندمرحله¬ای 300 نفر (125 پسر و 175 دختر) از دانش¬آموزان مقطع متوسطه انتخاب شدند و توسط مقیاس سبک-های دلبستگی (کولینز و رید، 1990)، پرسشنامه¬ نظم¬جویی شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، 2002) و اضطراب اجتماعی نوجوانان (لاگرکا و لوپز، 1998) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان دادندکه سبک¬های دلبستگی دوسوگرا و ایمن نقش عمده-ای در پیش¬بینی مؤلفه¬های اضطراب اجتماعی دارند. از بین راهبردهای سازش نایافته نظم¬جویی شناختی هیجان، راهبردهای نشخوارگری، ملامت خویش و فاجعه¬سازی و از بین راهبردهای سازش یافته، راهبردهای ارزیابی مجدد، دیدگاه¬گیری و تمرکز مجدد بر برنامه¬ریزی توانستند مؤلفه¬های اضطراب اجتماعی را پیشینی کنند. بنابراین، یافته¬های پژوهش حاضر از نقش سبک¬های دلبستگی ناایمن و مقابله شناختی ناکارآمد در بروز اضطراب اجتماعی حمایت می¬کند.
the aim of this study was to determine the role of attachment styles and cognitive emotion regulation strategies in adolescents'social anxiety. Three hundred high school students (125 boys and 175 girls) were selected by multistage cluster sampling method and answered Attachment Styles Scale (Collins & Read, 1990), Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Garnefski, Kraaij & Spinhoven, 2002) and Adolescent's Social Anxiety Scale (LaGerca & Lopez, 1998). Results obtained from stepwise regression analysis indicated the significant role of ambivalent and secure attachment styles in predicting social anxiety components. Furthermore, it was found that social anxiety was predicted by the components of maladaptive cognitive emotion (i.e., rumination, self-blame and catastrophizing strategies) and the components of adaptive strategies (i.e., reappraisal and putting into perspective and refocusing on planning strategies). Therefore the results supported the effects of insecure attachment styles and ineffective coping strategies on social anxiety