ویژگیهای روانسنجی مقیاسهای عاطفه مثبت و منفی در یک نمونه ایرانی
محورهای موضوعی : روان درمانگریعلی بخشی 1 , فاطمه دائمی 2 , بیتا آجیلچی 3
1 - دانشجوی کارشناسی روانشناسی دانشگاه علم و فرهنگ
2 - دانشجوی کارشناسی روانشناسی دانشگاه علم و فرهنگ
3 - کارشناس ارشد روانشناسی
کلید واژه: اعتبار, روایی, دانشجو, مقیاس عاطفه مثبت, مقیاس عاطفه منفی,
چکیده مقاله :
در ایـن پژوهش ساختار عاملی و روایی سازة مقیاسهای عاطفه مثبت و منـفی (مروزک و کولارز، 1998) در دانشجویان ایرانی بررسی شدند. بدین منظور 205 دانشجوی دانشگاه تهران (88 مرد و 117 زن) علاوه بر مقیاسهای عاطفه مثبت و عاطفه منفی به مقیاسهای بهزیستی روانـ شناختی (ریف، 1989) و بهزیستی اجتماعی (کیز، 1998) پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، ساختار عاملی تک بعدی هر دو مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی را نشان دادند، اما شاخصهای برازش تحلیل عاملی تأییدی به ویژه برای مقیاس عاطفه منفی مطلوب نبود. روایی همگـرا و واگرا (بـا مقیاسهای بهزیستی روانشنـاختی و بهزیـستی اجتماعی) و همسانی درونی هر دو مقیاس مناسب بودند.
This study investigated the factor structure, and construct validity of Positive and Negative Affect Scales (Mroczek & Kolarz, 1998) among Iranian students. A sample of 88 male and 117 female students of Tehran University completed the Positive Affect, Negative Affect, Psychological Well-being (Ryff, 1989) and Social Wellbeing (Keys, 1998) Scales. The results of exploratory factor analyses showed the unidimensional factor structure of the positive and negative scales, but the goodness-of-fit indexes of confirmatory factor analysis were not apropriate, expecially for the negative scale. The convergent and discriminate validity (with Psychological Well-being and Social Well-being Scales) and internal cosistency of both scales were acceptable.