مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتار کودکان پیش دبستانی ایرانی
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - کارشناس ارشد روانشناسی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم
کلید واژه: کودکان پیش دبستانی, جنس, مهارتهای اجتماعی, مشکـلات درونیسـازیشده, مشکلات برونیسازیشده,
چکیده مقاله :
با هدف اندازهگیری مهارتهـای اجتماعی، مشکلات درونیسازیشده و مشکلات برونیسازیشده براساس تفاوتهای جنس در کودکان، والدین (1001 = n) و مربیان (284 = n) 518 دختر و 483 پسر (3 تا 5 ساله)، به فرمهای والد و مربی نظام رتبهگذاری مهارتهای اجتماعی (گرشام و الیوت، 1990) پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان دادند که برحسب رتبهگذاری والدین و مربیان، در زیرمقیاسهای مهارتهای اجتماعی (همیاری، خودمهارگری و مسئولیتپذیری) و مشکلات درونیـ سازیشده (غمگینی، افسردگی و تنهایی) دختران رتبههای بالاتر از پسران بهدست آوردند. پسران در مقایسه با دختران، رتبههای بالاتری در زیرمقیاس مشکلات برونیسازیشده (پرخاشگری، مهار ضعیف خلق و بحث با دیگران) کسب کردند. رتبهگذاری والدین برای نمرههای جرئتورزی در دختران و پسران تفاوت معناداری را نشان نداد.
Parents (n = 1001) and teachers (n = 284) of 518 girls and 483 boys (aged 3-5 years old), answered the Social Skills Rating System–Parent and Teacher forms (Gresham & Eliot, 1990), which aimed to measure their children's social skills, internalizing problems, and externalizing problems based on gender differences. The results of a MANOVA showed that, according to parents and teachers, girls scored higher than boys on the social skills (cooperation, responsibility and self control) and internalizing problems (sadness, depression and loneliness) subscales. Boys scored higher than girls on the externalizing problems (aggression, poor control of temper, argueing) subscale. Parents' ratings did not show a significant difference between girls and boys' measurements of assertiveness.