دشواریهای بین فردی در نوجوانان:تفاوتهای جنسی و سنی
محورهای موضوعی : روان درمانگریصادق تقیلو 1 , امید شکری 2 , سعید طولابی 3 , علی تقوائینیا 4
1 - استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد استارا
2 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
3 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
4 - دانشجوی دکترا دانشگاه شهید چمران اهواز
کلید واژه: نوجوانی, دشواریهای بین فردی, تفاوتهای جنسی و سنی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضـر با هدف بررسی نقش تفاوتهای جنسی و سنی در دشواریهای بـین فردی نوجوانان اجرا شد. 500 نوجوان 18-12 ساله (276 دختر، 224 پسر) که با روش نمونهبرداری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند، به پـرسشنامة دشواریهای بینفردی برای نوجوانان (انگلس، هیدالگو و مندز، 2005) پاسـخ دادند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان دادند که (1) عاملـهای جنس و سن در زیرمقیاسهای دشواریهای بین فردی اثر معنادار دارند ، (2) دختران در زیرمقیاسهای جرئتورزی، روابط با غیرهمجنس و صحبت در جمع، و پسران در زیرمقیاسهای روابط خانوادگی و دوستیهای نزدیک نمره¬های بالاتری به دست میآورند و (3) نوجوانان در اوائل دورة نوجوانی در مقایسه با اواسط و اواخر این دوره در زیرمقیاسهای چندگانة دشواریهای بینفردی نمرههای بالاتری کسب میکنند. الگوی متمایز اثر معنادار جنس در زیرمقیاسهای چندگانة دشواریهای بین فردی بر نقش محوری فرایند اجتماعیشدن نقش جنسی و اثر معنادار گروههای سنی در ابعاد مختلف دشواریهای بین فردی بر نقش مهم دیدگاه شناختی اجتماعی الکایند دربارة تحوّل نوجوان تأکید میکنند.
The purpose of this study was to investigate the role of sex and age differences in interpersonal difficulties of adolescents. Five hundred adolescents (276 females, 224 males) who were selected by multi-stage random sampling method, completed the Questionnaire about Interpersonal Difficulties for Adolescents (QIDA; Inglés, Hidalgo & Méndez, 2005). The results of multivariate of variance analysis (MANOVA) indicated that (1) sex and age factors had significant effects on the multiple dimensions of interpersonal difficulties, (2) girls obtained higher scores in the subscales of assertiveness, heterosexual relationships and public speaking, and boys obtained higher scores in the subscales of family relationships and close friendships, and (3) early adolescents in comparison with mid-adolescents and late adolescents obtained higher scores in the various dimensions of interpersonal difficulties. The differentiated model of sex effect for the various dimensions of interpersonal difficulties emphasizes the importance of sex-role socialization process. Also, the significant effect of age groups for the multiple subscales of interpersonal difficulties emphasizes the importance of Elkind's socio-cognitive perspective on adolescent development.