ساختار عاملی و ویژگیهای روان سنجی پرسشنامه دشواریهای بین فردی نوجوانان دریک نمونه ایرانی
محورهای موضوعی : روان درمانگریامید شکری 1 , معصومه عبدالخالقی 2 , محمد حسن افضلی 3 , فریبرز گراوند 4 , مریم پاییزی 5 , سعید طولابی 6
1 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
2 - مربی دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساوه
3 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
4 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
5 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
6 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
کلید واژه: ساختار عاملی, ویژگیهای روان سنجی, پرسشنامه دشواریهای بینفردی نوجوانان,
چکیده مقاله :
بـه منظور بررسی و روایی و اعتبار پرسشنامه دشواریهای بینفردی نوجـوانان (QIDA؛ انگلس، هیدالگو و مندز، 2005)، 276 دختر و 224 پسر 12 تا 18 سالـه ساکن تهران، QIDA و مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان (SASA ؛ پاکلک، 1997) را تکمیل کردند. نتایج نشان دادند که نسخه فارسی پرسشنامه همانند با سـاختار عاملی اصلی QIDA از پنج عامل جرئتورزی، روابط با غیرهمجنس، صحبتکردن در جمع، روابط خانـوادگی و دوستیهای نزدیک ـ در نمونه ایرانـی ـ تشکیل شدهاند. ضرایب همبستگی مثبت و معنادار بین عاملهای QIDA و مجموع نمرههای SASA در دامنهای از 10/0 = r (دوستیهای نزدیک) تا 35/0=r (جرئتورزی)، روایی همگرای QIDA را تأیید کرد. ضرایب اعتبار بازآزمایی با فاصله دو هفته برای نمره کل QIDA برابر با 82/0 و برای عاملهای آن به تـرتیب برابر با 77/0، 84/0، 71/0، 62/0 و 51/0 بودند. نتایج روایی و اعتبار، نسخه فارسی QIDA را تأیید کردند و سازه جهانی دشواریهای بینفردی براساس یافتههای یکسان در بافتهای فرهنگی متفاوت بحث شد.
The validity and reliability of the Questionnaire about Interpersonal Difficulties for Adolescents (QIDA, Ingles, Hidalgo & Mendez, 2005) was investigated. 276 female and 224 male adolescents living in Tehran, aged 12-18, completed the QIDA and the Social Anxiety Scale for Adolescents (SASA, Puklek, 1997). Results demonstrated that the Farsi version of the QIDA, consistent with the principal factorial structure of the QIDA, replicated the five-factor structure of assertiveness, heterosexual relationships, public speaking, family relationships and close friendships in the Iranian sample. The significant positive correlation coefficients between the factors of QIDA and SASA total scores, ranging from r= 0.10 (close friendships) to r=0.35 (assertiveness), confirmed the convergent validity of the QIDA. The test-retest reliability coefficients over a two week period were 0.82 for QIDA total score and 0.82, 0.77, 0.84, 0.71, 0.62 and 0.51, respectively for its factors. The results confirmed the validity and reliability of the QIDA Farsi version. The universal construct of interpersonal difficulties based on similar findings in different cultural contexts is discussed.