خشم در مادران کودکان دارای نیازهای ویژه
محورهای موضوعی : روان درمانگریمحسن شکوهی یکتا 1 , نیره زمانی 2 , جواد پورکریمی 3 , اکرم پرند 4
1 - استادیار دانشگاه تهران
2 - کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
3 - دانشجوی دکترا دانشگاه تربیت معلم
4 - دانشجوی دکترا دانشگاه تهران
کلید واژه: خشم, وضعیت اشتغال, سطح تحصیلات, عقبمانده عقلی, دیرآموز,
چکیده مقاله :
بر مبنای دو متغیر سطح تحصیلات و وضعیت اشتغال، میزان خشم مادران دارای فرزند استثنائی (دیرآموز و عقبمانده عقلی) بررسی شد. 100 مادر دارای فـرزند دیرآموز و عقبمانده عقلی آموزشپذیر، پرسشنامه خشم چند بُعدی (سیگل، 1986) با زیرمقیاسهای برانگیختگی خشم، موقعیتهای فـراخوان خشم، نگـرش خصمانه، خشم بیـرونی و خشم درونی و فـرم اطلاعات جمعیتشناختی را تکمیل کردند. نتایج تحلیل واریانس دو راهه نشان دادند سطح تحصیلات با میزان برانگیختگی خشم و خشم درونی ارتباط معنادار دارد و مادران با سطح تحصیلات بالاتر از سطوح پایینتر برانگیختگی خشم و خشم درونی برخوردارند.
The level of anger in mothers of mentally retarded and slow learning children was compared based on their level of education and employment status. 100 mothers of slow learners and trainable mentally retarded children completed the Multidimensional Anger Inventory (Siegel, 1986) included anger arousal, anger eliciting situations, hostile outlook, anger-out, and anger-in subscales and a demographic information questionnaire. Results of a two-way ANOVA showed that academic educated mothers experienced lower levels of anger arousal and anger-in than nonacademic educated ones.