هوش هیجانی و خلاقیت در دانشجویان
محورهای موضوعی : روان درمانگریاعظم نوفرستی 1 , فاطمه معینالغربائی 2
1 - مربی جهاد دانشگاهی
2 - مربی جهاد دانشگاهی
واحد تربیت معلم
کلید واژه: خلاقیت, جنس, هو ش هیجانی,
چکیده مقاله :
در این پژوهش پرسشنامه رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت در دانشجویان بررسی شد. بدین منظور 396 دانشجو (236 دختر و 160 پسر) براساس روش نمونهبرداری خوشه ای چندمرحله ای از بین دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران انتخاب شدند و مقیاس خودگزارشدهی هوش هیجانی شاته (شاته و دیگران، 1998) و پرسشنامه خلاقیت (عابدی، 1372) را تکمیل کردند. نتایج نشان دادند که بین هر سه جنبه هوش هیجانی و خلاقیت در هر دو جنس رابطه مثبت معنادار وجود دارد. نتایج آزمون Z فیشر نشان داد، ضرایب همبستگی بین جنبه ادراک و بیان هیجان از هوش هیجانی با زیرمقیاسهای بسط، انعطافپذیری، سیالی و خلاقیت کلی در گروه پسران به گونه معناداری بیشتر از گروه دختران بود. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که دو جنبه نظمدهی بـه هیجان و ادراک و بیان هیـجان در گروه دختران 7 درصد و در گروه پسران نمره هوش هیجانی کلی و جنبه ادراک و بیان هیجان 16 درصـد از واریانس خلاقیت را تبیین میکند.
the relationship between emotional intelligence and creativity among college students was examined. Two hundred and thirty six female and 160 male students from Tehran universities were selected using multistage cluster sampling method and answered the Schutte Self Report Emotional Intelligence Scale (Schutte et al., 1998) and Creativity Questionnaire (Abedi, 1993). The findings show- ed a significant positive relationship between the three aspects of Emotional Intelligence (EI) and creativity in both genders. Results of Fisher's transformation showed that the correlation coefficients between the EI aspect of appraisal and expression of emotion and the subscales of creativity (elaboration, flexibility, fluency and total score of creativity) were significantly higher among males than the females. Regression analysis revealed that in females the two aspects of regulation of emotion and apprasial and expression of emotion (r2 = 0.07) and in males the EI total score and the appraisal and expression of emotion (r2 = 0.16) explained the variance in creativity.