حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی در نوجوانان: نقش واسطهای خودکارآمدی و حرمت خود
محورهای موضوعی : روان درمانگریعلی اصغر حسینزاده 1 , مرتضی عزیزی 2 , حسین توکلی 3
1 - دکتری روانشناسی عمومی
2 - استادیار دانشگاه آزاد واحد سراب
3 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
کلید واژه: خودکارآمدی, رضایت از زندگی, حمایت اجتماعی ادراکشده, حرمت خود,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه یک مدل برای ارتباط حمایت اجتماعی، خودکارآمدی، حرمت خود و رضایت از زندگی بود. 213 دانشآموز مقطع دبیرستان (111 دختر ، 102 پسر) برای شرکت در این مطالعه به روش نمونهبرداری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراکشده (زیمت، دالم، زیمت و فارلی، 1988)، مقیاس خودکارآمدی عمومی (شرر و دیگران، 1982)، مقیاس حرمت خود (رزنبرگ، 1965) و مقیاس رضایت از زندگی (دینر، امانس، لارسن و گریفین، 1985) را پاسخ دادند. نتایج تحلیل مسیر نشان دادند حمایت اجتماعی با سه متغیر خودکارآمدی، حرمت خود و رضایت از زندگی رابطه مثبت معنادار دارد. افزون بر آن، رابطه حرمت خود با رضایت از زندگی و رابطه خودکارآمدی با حرمت خود مثبت و معنادار بود. در مجموع یافته ها نشان دادند حمایت اجتماعی بر رضایت از زندگی اثر مستقیم دارد و به واسطه خودکارآمدی و حرمت خود بر رضایت از زندگی به صورت غیرمستقیم تأثیرگذار است. نتایج این پژوهش ضرورت توجه به منابع حمایت اجتماعی در تقویت خودکارآمدی، حرمت خود و رضایت از زندگی نوجوانان را مورد تأکید قرار داد.
the aim of the present study was to formulate a model based on the relationships of social support, self-efficacy, selfesteem and life satisfaction. Two hundred and thirteen high school students (111 females, 102 males) were selected by cluster sampling. The participants completed the Multidimensional Scale of Perceived Social Support (Zimet, Dahlem, Zimet, & Farley, 1988), the Self-Efficacy Scale (Sherer et al., 1982), the Self-Esteem Scale (RSES; Rosenberg, 1965) and the Satisfaction with Life Scale (SWLS; Diener, Emmons, Larsen, & Griffin, 1985). The results of path analysis indicated that 1) social support had significant positive relationships with self-efficacy, self-esteem and life satisfaction, 2) there was significant positive relationship between self-esteem and life satisfaction, 3) there was significant positive relationship between self-efficacy and self-esteem, and 4) social support had direct relationship with life satisfaction, and indirect relationship through self-efficacy and self-esteem. The findings suggested that social support resources should be taken into consideration in promoting self-efficacy, self-esteem and life satisfaction in adolescents.