بررسی سبکهای حل مسأله و ترس از ابراز وجود، در نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری
محورهای موضوعی : روان درمانگرینوراله محمدی 1 , کبری حاجی علیزاده 2
1 - دانشگاه شیراز
2 - کارشناس روانشناسی
دانشگاه شیراز
کلید واژه: اختلال رفتار هنجاری, سبکهای حل مسأله, ترس از ابراز وجود, مهارتهای اجتماعی و شناختی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، مقایسه سبکهای حل مسأله و ترس از ابراز وجود در نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری و عادی بوده است. بدین منظور، ابتدا 40 دانش آموز پسر پایه دوم دبیرستان که بر اساس مقیاس درجه بندی CSI-4 (فرم معلمان) واجد ملاکهای تشخیصی اختلال رفتار هنجاری بودند، مشخص شدند و 40 نفر از دانش آموزان عادی دارای همان پایه تحصیلی، سن، جنس و سطح پیشرفت تحصیلی نیز، انتخاب شدند. در این پژوهش، از ابزارهای سبکهای حل مسأله، ترس از ابراز وجود و پرسشنامه نشانه شناسی اختلال رفتار هنجاری استفاده شد. داده ها براساس آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادندکه نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری در مقایسه با نوجوانان عادی، به طور معناداری از سبکهای مثبت حل مسأله، کمتر استفاده می کنند. در نتیجه، نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری در مقایسه با همسالان خود، به خوبی نمی توانند از مهارت اجتماعی و شناختی در برخورد با موقعیتهای مسأله دار فردی و اجتماعی استفاده کنند.
The present research aimed to compare the problemsolving styles and fear of assertiveness of students with conduct disorder (CD) and normal students. Forty adolescent boys diagnosed as having CD, based on teacher ratings and 40 normal students were selected for the study. All participants were matched by age, grade, sex and academic achievement. The instruments used in the research consisted of Problem-Solving Styles Inventory, CSI- 4 Questionnaire and Fear of Assertiveness Inventory. T-test results demonstrate that positive problem-solving styles of the CD group was significantly lower than the normal group (P<0/02), with fear of assertiveness being significantly higher than the normal group (P<0/05). Results also show that students with conduct disorder are unable to make efficient use of cognitive and social skills in personal and social situations, in contrast to their normal peers.