بررسی میزان شیوع فرسودگی شغلی در معلمان مدارس ابتدایی
محورهای موضوعی : روان درمانگریملک محمد قدیمی مقدم 1 , فوزیه حسینی طباطبائی 2 , احمد جمعهپور 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام
کلید واژه: فرسودگی شغلی, معلم, مدارس ابتدایی,
چکیده مقاله :
میزان شیوع نشانگان فرسودگی شغلی معلمان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای در این پژوهش بررسی شد. 675 نفر از معلمان مدارس ابتدایی فهرست فرسودگی شغلی مازلاک (MBI) و فهرست توصیف شغلی اسمیت، کندال و هیولین (JDI) را تکمیل کردند. نتایج وجود درجاتی از فرسودگی شغلی را در اکثر آزمودنیها و رابطه معنادار بین فرسودگی شغلی با متغیرهای جنس، موقعیت جغرافیایی و رضایت شغلی را نشان دادند. بالاترین همبسـتگی منفی بین میزان حقوق دریافتی و فرسودگی شغلی به دست آمد.
In order to study the prevalence of burnout syndrome among primary-school teachers, a stratified sample of (MBI) and the Job Description Inventory (JDI). Results suggest an existence of some levels of burnout among participants, and a relationship between burnout and gender, geographical location, and job satisfaction. The highest level of negative correlation between salary and occupational burnout syndrome was attained.