بررسی مقایسهای عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان شرکتکننده در برنامه معلم پژوهنده با سایر معلمان در سه دورهی تحصیلی استان اردبیل از دیدگاه مدیران
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیموسی پیری 1 , فریبا سلمان اوغلیخیاوی 2
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
2 - دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
کلید واژه: : عملکرد آموزشی, تربیتی, برنامه معلم پژوهنده,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی مقایسه ای عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان شرکت کننده در برنامه معلم پژوهنده با سایر معلمان در سه دورهی تحصیلی استان اردبیل انجام گرفته است. روش تحقیق از نوع علّی- مقایسه ای می باشد. جامعهآماری این پژوهش شامل ،67 نفر معلمان شرکت کننده در برنامه معلم پژوهنده، 11700 نفر سایر معلمان و 1287 مدیر در سه دورهی تحصیلی استان اردبیل می باشند. روش نمونه گیری در معلمان پژوهنده به صورت هدفمند، سایر معلمان و مدیران به طور تصادفی ساده انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس لیکرت، که توسط مدیران پاسخ داده شد، استفاده گردید. در خصوص روایی پرسشنامه ها از نظرات متخصصین و تحلیل عاملی استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 96/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی ( آزمون هایt مستقل و f) استفاده شد. نتایج نشان داد که: 1- بین عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان شرکت کننده در برنامه معلم پژوهنده با سایر معلمان تفاوت معناداری وجود دارد. 2- بین عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان شرکت کننده در برنامه بر اساس مدرک تحصیلی، جنسیت، سابقه خدمت و دوره تدریس آنها تفاوت معناداری وجود ندارد.
Th main objective of the study was to examine the instructional and educational performance of teachers participating in scholar teachers program with other teachers in three scholastic courses in Ardabil. The research method was causal-comparative. The statistical population was 67 teacher who participated in scholar teachers program, other teachers (11700), and managers (1287) people. The sampling method for scholar teachers was target-oriented, but other groups were sampled by simple random method. The research instrument was a researcher-made questionnaire using likert scale. To determine the validity of the questionnaire, factor analysis and expert views were used. Using cronbach’s alpha the reliability was estimated 0.96. Descriptive and inferential statistics (T-test and F) were used to analyse the data. The results showed that there was a significant difference between the scholar teachers instructional and educational performance with other teachers. There was not significant difference between the instructional and educational performance of the teachers participating in the program concerning the sex, record of service, academic degree, and teaching experiences.
امام جمعه، سید محمدرضا؛ سعیدی رضوانی، محمود (1383). پژوهش حین عمل رویکردی نو در آموزش ضمن خدمت معلمان، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 73ـ72 ، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
بازرگان، عباس (1385). جزوه آموزش اقدام پژوهی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
پورشافعی، هادی (1385).کارگزار فکور(نگاهی برنقش حرفهای معلم در نظام آموزشی)، www.hawah.net/Hawzah/magazines/magArt.aspx .
حدیقی، آرمین (1385). بررسی تأثیر آموزش اقدام پژوهی بر بررسی نگرش دبیران مقطع رامسر درباره میزان بهبود کیفیت بکارگیری عناصر برنامه درسی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتیو روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
حق پرست، طیبه (1380). بررسی تأثیر آموزش اقدام پژوهی در ارتقاء آگاهی و آموزش مهارتهای معلمان ابتدایی شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه علامه طباطبایی.
چایچی، پریچهر؛ گویا، زهرا؛ مرتاضی مهربانی، نرگس و ساکی، رضا (1385). ارزیابی میزان تحقق اهداف برنامه معلم پژوهنده، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 85.
ساکی، رضا و دیگران (1383). اقدام پژوهی: راهبردی برای بهبود آموزش و تدریس (اصول، نظریه و چارچوب عمل ). تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
شمس مورکانی، غلامرضا (1380). بررسی علل عدم علاقه معلمان منطقه زرین شهر به فعالیتهای پژوهشی، پژوهشگاه تعلیم و تربیت اصفهان.
عموزاده مهدیرجی، هادی (1384). شناسایی عوامل مؤثر بر گسترش طرح معلم پژوهنده در بین معلمان ابتدایی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
قاسمی پویا، اقبال (1383). راهنمای معلمان پژوهنده ـ معلم پژوهنده کیست، پژوهش در عمل چیست؟ تهران: انتشارات تعلیم و تربیت.
مهر محمدی، محمود (1379). جستارهایی در پژوهش در آموزش و پرورش. تهران: انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت.
وطنی، علی (1382). پژوهش در عمل چشم اندازی نو در رهگذر مسائل و تنگناهای پژوهش در آموزش و پرورش، پژوهش نامه آموزش و پرورش.
Borgia, Eileen T., Schuler, Dorothy (1996). Action Research in Early Childhood Education, available, ERIC Digest.
Delng, J., (1996). Facilitating and supporting action research by principals of onataria.
Donato, Richard (2003). Action Research, University Pittsburg, available, www.cal.org/ERIccLL.
Hopkins, David (1949). A teachers’ guid to classroom research, London: open university press.
Nolen, Amanda; Putten, jim vander (2007). Action research in Education: Addressing Gap in Ethical principles and practices, http://www.er.aera.net
Parsons, Sharon (2008). Teacher Research,http://www.er.aera.net
Reason, P., (2001). Learning and change through Action Research in J.Henry(Ed), creative Management. London:sage.