ارایه رویکرد ترکیبی ازتکنیک های فرآیند تحلیل شبکه ای و دیمتل جهت تحلیل مولفه-های ارزیابی ذینفعان بیمارستان¬های دانشگاه علوم پزشکی گیلان
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیسیده رقیه حسنی ضیابری 1 , مهدی همایونفر 2 , سعید باقرسلیمی 3
1 - ایران- گیلان رشت-دانشگاه آزاد واحد رشت
2 - استادیار ،گروه مدیریت صنعتی، واحدرشت ،دانشگاه آزاد اسلامی، رشت ،ایران
3 - استادیار ، گروه مدیریت دولتی،واحدرشت ،دانشگاه آزاد اسلامی، رشت ،ایران
کلید واژه: ذینفع سازمانی, ارزیابی, بیمارستان, تکنیک دلفی, فرآیند تحلیل شبکه ای, تکنیک دیمتل ,
چکیده مقاله :
مقدمه: شناخت و پاسخگويي مناسب به انتظارات ذينفعان، از مهمترين عوامل اثربخشی سازمان¬ها به ویژه در نظام بهداشت و درمان به¬ عنوان متولی ایجاد، ترویج و ارتقای سلامت، به¬شمار می¬رود. هدف: پژوهش حاضر قصد دارد اطلاعات کاربردی را جهت مدیریت ذینفعان در اختیار رؤسای بیمارستان¬های دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار دهد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل؛ رؤسای بیمارستان¬های دانشگاه علوم پزشکی گیلان و خبرگان دانشگاهی است که 19 نفر از آنها در فرایند اجرای پژوهش مشارکت داشته¬اند. برای غربالگری مؤلفه¬های استخراج شده از مبانی نظری پژوهش، از روش دلفی فازی و به منظور ساختاردهی و تحلیل وضعیت مؤلفه ها از فرآیند تحلیل شبکه ای و دیمتل استفاده شده است. یافته¬ها: ازمیان30 مؤلفه استخراج شده از مبانی نظری، 10 عامل؛ مشارکت ذینفع، اطلاعات ذینفع، ارتباطات ذینفع، میزان نیاز ذینفع، منافع همکاری با ذینفع، انگیزه ذینفع، توانایی برنامه¬ریزی ذینفع، همراستایی اهداف ذینفع با سازمان، امکان نظارت بر ذینفع و اهمیت و جایگاه ذینفع به عنوان عوامل اساسی تعیین شدند و با رویکرد فرآیند تحلیل شبکه ای و تکنیک دیمتل در محیط نرم افزار Super Decision اولویت بندی معیارها مشخص شد. نتیجه¬گیری: با توجه به فرآیند تحلیل شبکه ای، شاخص مشارکت ذینفع، ارتباطات ذینفع و اطلاعات ذینفع به عنوان مهم ترین مؤلفه های ارزیابی ذینفعان شناخته شدند که لزوم توجه مدیریت به این عوامل را درارزیابی ذینفعان و استفاده از آنها در دستیابی به اهداف بیمارستان نشان می دهد.
Introduction: Knowing and responding appropriately to the expectations of stakeholders is one of the most important factors in the effectiveness of organizations, especially in the health and treatment system, as the custodians of creating, promoting and improving health. Purpose: The present study aims to provide useful information for the management of beneficiaries to the heads of hospitals of Gilan University of Medical Sciences. Method: The statistical population of the research includes; There are hospital heads of Gilan University of Medical Sciences and university experts, 19 of whom participated in the research implementation process. To screen the components extracted from the theoretical foundations of the research, the fuzzy Delphi method was used, and in order to structure and analyze the status of the components, the process of network analysis and Dimetal was used. Findings: Among the 30 components extracted from the theoretical foundations, 10 factors; Stakeholder participation, Stakeholder information, Stakeholder communication, Stakeholder need, Stakeholder cooperation benefits, Stakeholder motivation, Stakeholder planning ability, Stakeholder goals alignment with the organization, Stakeholder monitoring possibility and Stakeholder's importance and position were determined as basic factors and with the approach The process of network analysis and Dimtel technique was determined in the Super Decision software environment for prioritizing the criteria. Conclusion: Stakeholder participation index, Stakeholder communication and Stakeholder information were recognized as the most important components of Stakeholder evaluation, which shows the need for management to pay attention to these factors in Stakeholder evaluation and their use in achieving the hospital's goals.
1. آقایی،رضا، آقایی،اصغر وحسینی ناجی زاده،رامین محمد.(1394).شناسايي و رتبه بندي شاخص هاي كليدي مؤثر بر نگهداري و تعميرات چابك با استفاده از رويكرد دلفي فازي و ديمتل فازي (مطالعة موردي: صنعت خودروسازي ايران).مدیریت صنعتی،دوره 7،شماره4: 672-641 .
2. آروین،محمود.احمد،پوراحمد.زنگنه شهرکی،سعید.(1396).ارزیابی زمین هاي بایر به منظور توسعه میان افزا.م نمونه موردي: شهر اهواز.آمایش جغرافیایی فضا،سال هفتم،شماره 26: 181- 163.
3. آهنگر،مصطفی.خندان،محمد.اسمعیلی گیوی،محمدرضا.(1401). شناسایی و اولویت بندی ذی نفعان كتابخانه های عمومی ایران با استفاده از ماتریس علاقه/قدرت.کتابداری واطلاع رسانی،دوره5،شماره1،پیاپی 97: 268-244 .
4. ابراهیمی،مرتضی.خورشیدی،زهرا.(1395).کاربرد تکنیک دیمتل و فرایند تحلیل شبکه ای در اولویت بندی عوامل مؤثر بر انتخاب سهام در بورس اوراق بهادار تهران.مهندسی تصمیم،سال اول،شماره چهارم:52-29 .
5. ایزدبخش ،حمید .امامی ،سید مجتبی. (1398).تحلیل ذینفع ومدل سازی ذینفعان کلیدی طرح تحول نظام سلامت درجمهوری اسلامی.مطالعات مدیریت دولتی ایران،سال سوم ،شماره 2: 160-131.
6. ثقفی،فاطمه. عباسی شاهکوه ،کلثوم.کشتگاری ،احسان.(1393). طراحي چارچوب شناسايي واولويت بندي ذينفعان مبتني بر روش فراتلفيق(مطالعه موردی سیستم عامل بومی ایران ).مديريت فردا،سال سيزدهم،شماره 39: 42-21 .
7. خمسه،علی حسن شعبان.ملکی،محمدرضا.طبیبی،سیدجمال الدین. توفیقی،شهرام.(1395). کاربست مدل تحلیل ذینفعان اشمیر در طراحي الگوی اعتبار بخشي بیمارستانهای ایران.طب نظامی،دوره 18،شماره 4: 345-335 .
8. رضایی،عباس.محمدی ملقرنی،عطااله.(1398).شناسایی واولویت بندی عوامل داخلی وخارجی مؤثربرکیفیت حسابرسی دیوان محاسبات براساس ترکیب تکنیک های دیمتل،فرآیند تحلیل شبکه وسوات.حسابداری دولتی،شماره هفتم،شماره1،پیاپی13: 78-61 .
9. فقیهی فرهمند،ناصر.(1395). بررسي رضايت ذينفعان سازماني با مديريت مهندسي سازماني و رويكرد مهندسي اجتماعي.مطالعات اجتماعی،سال هشتم، شماره سي و یکم:21-7 .
10. فتحی،عاطفه.عزیزی،شهریار.قره چه،منیژه.(1401). فراترکیب علامتدهی موثر به ذینفعان درونی و بیرونی.مدیریت راهبردی،شماره 50: 134-105.
11. کمالی،یحیی(1394) تبیین روش شناسی تحلیل ذینفعان وکاربرد آن در خط مشی گذاری،فرآیند مدیریت توسعه،دوره 28،شماره 4، پیاپی 94: 28-1
12. مدهوشی،مهرداد.اکبرزاده،زین العابدین.روانستان،کاظم.(1395). اولویتبندي استراتژيهاي توسعه تأمین کنندگان با رویکرد ترکیبی از تکنیکهاي ANP و دیمتل تجدید نظر شده.پژوهش های مدیریت منابع انسانی،دوره 6،شماره1، 167-141.
13. Amiraslani F.Rasing to the top ten transformative projects in Asia and the pacific:A stakeholder analysis of the community-based carbon sequestration project in Eastern Iran. Project Leadership and Society,2021;2:100030
14. Beack D, Stropoli J. Cities through the lens of Stakeholder Theory: A literature review. Cities, 2021; 118: 103377.
15. Ewurum N, Celestine A, Chinelon I. Sustainable Public Housing Delivery in Nigeria: A Conceptual Stakeholder Management Model. Journal of Economics and Sustainable Development, 2020; 11(10): 2222-2855.
16. Freeman RE. The stakeholder approach revisited. Zeitschrift für Wirtschaftsund Unternehmensethik, 2004; 5(3): 228-254.
17. Franco-Trigo L. Stakeholder Analysis in Health Innovation Planning Processes: A Systematic Scoping Review. Health Policy, 2020; 124(10): 1083-1099.
18. Harrison JS, Freeman RE, Abreu MCS. Stakeholder Theory As an Ethical Approach to Effective Management: applying the theory to multiple contexts. Review of Business Management, 2015; 17(55): 858-869.
19. Li H, Ng ST, Skitmore M. Stakeholder impact analysis during post-occupancy evaluation of green buildings – A Chinese context. Building and Environment, 2018; 128: 89–95.
20. Li THY, Ng ST, Skitmore M. Evaluating stakeholder satisfaction during public participation in major infrastructure and construction projects: A fuzzy approach. Automation in Construction, 2013; 29: 123–135.
21. Miles J, Munoz MP, Bayle-Sempere JT. Low satisfaction and failed relational coordination among relevant stakeholders in Spanish Mediterranean marine protected areas. Journal of Environmental Management,2020;272:111003.
22. McCollum NL, Kamat PP, Stockwell JA, Travers C, McCracken CE, Thompson B, et.al. Improving Stakeholder Satisfaction: Nitrous Oxide for Peripheral Intravenous Cannulation for Pediatric Procedural Sedation. Journal of Radiology Nursing, 2017; 36(4): 238-241.
23. Oliver GF, Rabechini R. Stakeholder management influence on trust in a project: A quantitative study. International Journal of Project Management, 2019; 37:131–144.
24. Oppong GD, Chan AP, Dansoh CA. Review of stakeholder management performance attributes in construction projects. International Journal of Project Management, 2017; 35: 1037–1051.
25. Raadt B, Bonnet M, Schouten S, Vliet H. The relation between EA effectiveness and stakeholder satisfaction. Journal of Systems and Software, 2010; 83: 1954–1969.
26. Salado A, Nilchiani R. Contextual- and behavioral-centric stakeholder identification. Procedia Computer Science,2013;16:908-917.
27. Sharpe LM, Harwell MG, Jackson GA. Integrated stakeholder prioritization criteria for environmental management. Journal of Environmental Management, 2021; 282: 11719.
28. Teder M, Kaimre P. The participation of stakeholders in the policy processes and their satisfaction with results: A case of Estonian forestry policy. Forest Policy and Economics, 2017; 89: 54-62.
29. Vedlūga T, Mikulskienė PB. Stakeholder driven indicators for eHealth performance management. Evaluation and Program Planning, 2017; 36: 82-92.
30. Wang Y, Li J, Zhang G, Li Y, Asare MH. Fuzzy evaluation of comprehensive benefit in urban renewal based on the perspective of core stakeholders. Habitat International, 2017; 66: 163-170.