پیمایشی در باب عدالت سازمانی بر حسب گروههای کاری ( مورد مطالعه: بانک دولتی)
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیگلناز مهدی عصری 1 , حسین صفرزاده 2 , محمدرضا ربیعی 3
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی؛واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: عدالت سازمانی, گروه های کاری, صنعت بانکداری و بانک دولتی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت عدالت سازمانی انجام شده است. پژوهش حاضر با توجه با ماهیت دادهها کمی و از نظر شیوه اجرا از نوع پیمایش میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان شاغل در بانک دولتی و حجم نمونه بر طبق جدول مورگان 120 نفر بدست آمد که به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. روش جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که جهت بررسی روایی از روایی صوری و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان عدالت سازمانی در سطح متوسط رو به پائینی میباشد، بالاترین میزان ادراک عدالت مربوط به بعد رویهای و کمترین میزان مربوط به بعد عدالت اطلاعاتی است. همچنین نتایج نشان داد که قویترین ارتباط بین عدالت تعاملی و اطلاعاتی است و مدل مفهومی عدالت سازمانی از برازش مطلوب برخوردار است. بیشترین بار عاملی در بین کلیه شاخصها مربوط به منصفانه بودن نحوه جبران خدمات می باشد و در تمامی ابعاد، ارزیابی مدیران بهتر از کارشناسان بوده است.
The current research was conducted with the aim of investigating the status of organizational justice. Due to the nature of the data, the current research is a survey type in terms of the implementation method. The statistical population includes all managers and experts working in the state bank and the sample size was 120 according to Morgan's table, which were selected by stratified sampling. The data collection method was a researcher-made questionnaire, which was used to check face validity and Cronbach's alpha coefficient was used to check reliability. SPSS and AMOS software were used for data analysis. The results showed that the level of organizational justice is low at the average level, the highest level of justice perception is related to the procedural dimension and the lowest level is related to the informational justice dimension. Also, the results showed that the strongest relationship is between "interactive and informational justice" and the conceptual model of organizational justice has a model fit.the highest factor loading among all indicators is related to “the fairness of the compensation method” and in all dimensions managers had a better evaluation than experts.
ابراهیم زاده، یحیی (1395). بررسی نقش حقوق و دستمزد در بهرهوری سازمانی (مطالعه موردی: بانکهای دولتی آذربایجان غربی). تهران: کنفرانس بین المللی اقتصاد و مدیریت.
ابراهیمی، الهام و اعظمی، سامان (1399). مثلت تاریک شخصیت رهبران و عدالت سازمانی ادرام شده: نقش تعدیلگر مبادله رهبر- پیرو، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال چهاردهم، شماره 56، 78-53.
احمدی زهرانی، مریم. بهمن (1394).کشف ویژگیهای رفتار مرشدانه مدیران در شرکت پالایش نفت اصفهان. پایان نامه مقطع دکتری. رشته مدیریت گرایش مدیریت منابع انسانی. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی.
احمدی، علی اکبر، اسماعیلی، احمدرضا و خزلی، سعید (1395). ارائه الگوی معادلات ساختاری رابطه عدم سکوت سازمانی بر تعهد سازمانی، با نقش میانجی عدالت سازمانی در بانک قوامین، نشریه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، سال چهارم، شماره 1، 64-35.
اصغری، کریم (1393). مقایسه بهرهوری کارکنان بانکهای خصوصی با کارکنان بانکهای دولتی (مطالعه موردی بانک ملی شهرستان اردبیل). پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد مدیریت دولتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا. دانشکده علوم انسانی.
امیرحسنی، مصطفی؛ قربانی، سعید؛ زاهدی، محمدرضا. بهمن (1398). بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر اشتراک گذاری دانش در یک محیط آموزشی- دانشگاهی. نشریه علمی مدیریت راهبردی دانش سازمانی.، 2(4)، 153-180.
ایمن قوشچی، نسرین؛ مهاجران، بهناز و حسنی، محمد (1402). بررسی تاثیر عدالت سازمانی و آزادی عمل بر عملکرد شغلی و تعهد سازمانی کارکنان (مورد مطالعه: اداره ناحیه یک آموزش و پرورش ارومیه)، نشریه مديريت بر آموزش سازمانها، 12(۲) 151-174.
آندرواژ، لیلا، لطفی آشتیانی، محمدحسین (1400). تأثیر عدالت ادراک شده مشتریان بر رضایت از بازیابی خدمات و رفتارهای پس از خرید، نشریه علمی راهبردهای بازرگانی، سال 28، شماره 17، 168-147.
بشارت، رضا، عالیه، احمد (1399). ارتباط بین مربیگری مدیریتی و کج رفتاری در محل کار: نقش میانجی پیشرفت شغلی. مجله ایرانی مطالعات مدیریت، 3 (13)، 467-494.
بهزادی موزری، سعید (1395). تفاوت ارتباط سازمانی در سازمانهای دولتی و خصوصی. کنفرانس بین المللی مدیریت و حسابداری
پور عزت، علی اصغر؛ احسانی مقدم، ندا؛ یزدانی، حمیدرضا؛ فائز، کوکب (1392). تحلیل مقایسهای نقش ابعاد گوناگون عدالت در جو سازمان و وفاداری سازمانی: پژوهشی پیرامون یک سازمان فناوری اطلاعات. مدیریت دولتی. دوره 5. شماره 1. صص 65-88.
ترکی، اکبر و فیضی، عمار (1399). طراحی مدل مدیریت منابع انسانی اسلامی در صنعت بانکداری با رویکرد دیمتل. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 4(15)، 1-25.
جعفر پور، محمود؛ صحت، سعید. پاییز و زمستان (1391). بررسی نقش مقاومت فردی و عدالت سازمانی در برابر تعهد به تغییرات برنامه ریزی شده سازمان (مورد مطالعه: سازمانهای دولتی، عمومی و خصوصی کشور). پژوهشنامه مدیریت تحول، 4(8)، 71-91.
جعفرزاده، ولی الله (1394). مقایسه میزان استفاده از سیستمهای اطلاعاتی در بین بانکهای دولتی و خصوصی. پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، گرایش مدیریت سیستمهای اطلاعاتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه.
جعفری، شیرین (1394). بررسی و مقایسه وضعیت مولفههای مدیریت دانش در بانکهای خصوصی و دولتی. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
حاتمی، مهوش و معظمی، مجتبی (1401). بررسی تأثیر عدالت و تعهد سازمانی بر اثربخشی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، نوآوری های مدیریت آموزشی، 18(1)، 59-72.
حبیب پور ،الهویوردی؛ قلیپور، آرین و معمارزاده طهران، غلامرضا (1397). طراحی مدل مدیریت استعدادها در صنعت بانکداری. فصلنامه آموزش وتوسعه منابع انسانی، 5(19)، 28-1.
حساسی، نادر و زبار، حامد (1401). بررسی تأثیر ادراک کارکنان از عدالت سازمانی بر اعتماد سازمانی در کارکنان اداره تأمین اجتماعی شهر همدان، پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 6(20)، 902-886.
حسینی امیری، سید محمود؛ رضا زاده، آمنه (1397). بررسی تاثیر مربیگری مدیران ارشد بر عملکرد رفتاری و نتایج عملکرد بانک با تاکید بر نقش میانجی خودکارآمدی کارکنان. همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران.
خطیبی، امین؛ غرباوی، ایوب و بختیاری، محمد (1390). بررسی ارتباط بین عدالت ادراک شده با انسجام گروهی و موفقیت تیمی در تیمهای لیگ برتر والیبال کشور- دو ماهنامه مطالعات مدیریت ورزشی- 3(11)، 18-1.
خوشحال کلویر، علی؛ حقیقی، مسعود و رزقی رستمی، علیرضا (1400). ارائه مدل برای عوامل موثر بر عملکرد فردی در سازمانهای دولتی و خصوصی به منظور بهبود عملکرد سازمان در جامعه ایران (مورد مطالعه: بانکهای دولتی و خصوصی). فصلنامه علمی جامعه شناسی سیاسی ایران، 4(1)، 386-411.
دلخواه، جلیل؛ مشبکی، اصغر؛ دانایی فرد، حسن و خداداد حسینی، سید حمید (1390). ارزیابی کارایی بانکهای دولتی در مقایسه با بانکهای خصوصی در ایران. نشریه چشم انداز مدیریت بازرگانی، 10(7)، 93-115.
دهقانی سلطانی، مهدی؛ مصباحی، مریم (1397). بررسی تاثیر خویشاوندگرایی بر عملکرد کاری کارکنان با نقش میانجی شایستگی آنان. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 7(4)، 85-109.
ذبیحی شیخ رجه، کیا؛ فغانی ماکرانی، خسرو؛ ذبیحی، علی (1400). تاثیر وظیفه شناسی مدیران بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری. مطالعات رفتاری در مدیریت، 12(27)، 63-78.
رجبی، زینب، وثوق، آرزو، قدمی قلندری، پروین (1392). بررسی رابطه میان عدالت سازمانی و سلامت اداری در بانک مرکزی ایران، پژوهشهای علوم انسانی دانشگاه اصفهان، سال پنجم، شماره 31، 154-131.
رزاقی، طیبه (1395). بررسی وضعیت هوشمندی رقابتی مدیران بانکهای خصوصی و دولتی در شهر قم. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین. دانشکده علوم انسانی.
رمضان پور، مختار؛ جمالی، مریم و روشن روان، مصطفی (1400). بررسی ارتباط بین عدالت سازمانی و پاسخگویی به بیماران در بیمارستآنهای منتخب خراسان شمالی. مجله تحقیقات سلامت در جامعه، 7(2)، 9-19.
روحانی، مژگان و فرهادی نژاد، محسن (1394). اثر کیفیت روابط انسانی بر طفره روی اجتماعی با میانجیگری عدالت سازمانی در کارهای گروهی- دومین کنفرانس بین المللی مدیریت در قرن 21.
زاهدی، محمدرضا؛ جعفری ساروئی، پونه و حکیمی، حسین (1397). راهکارهای افزایش بهرهوری سرمایههای انسانی در کار گروهی. فصلنامه علمی- ترویجی مدیریت استاندارد و کیفیت، 8(4)، 6-17.
سپهوند،ر؛ عارف نژاد،م؛ فتحی چگنی، ف و سپهوند، م (1399). رابطه قلدری سازمانی و سکوت سازمانی با نقش میانجی نقض قرارداد روانشناختی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 80 (21)، 92-84.
سلامت، شادی؛ میرسپاسی، ناصر؛ رشادت جو، حمیده (1397). طراحی نظام مدیریت عملکرد منابع انسانی در راستای بهبود بهرهوری اقتصادی (مورد مطالعه: بانک آینده). فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری، 7(3)، 125-141.
شاکر اردکانی، محمد؛ ابزری، مهدی؛ شائمی برزکی، علی؛ فتحی، سعید. بهار (1396). بررسی تاثیر مدیریت تنوع بر پیامدهای رفتاری با تاکید بر نقش تعدیل کنندگی فرهنگ سازمانی در صنعت فولاد ایران. مدیریت فرهنگ سازمانی. 15(1)، 43-68.
شاه امیری، زینب (1398). بررسی رابطه بین عدالت ادراک شده و رضایت مشتریان با نقش میانجی بخشش مشتریان در شعب بانک ملت استان ایلام. پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته مدیریت. موسسه آموزش عالی گلستان. دانشکده علوم انسانی.
شاه حیدری پور، رضوان و کمالیان، امین رضا (1391). بررسی رابطه عدالت سازمانی و توانمندسازی روان شناختی. مجله علمی- پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی، 10(1)، 175-201.
شریفی، سحر؛ عبدالشاه، محمد و رحمتی گواری، ونوس (1395). تدوین راهبرد بانکهای نوظهور در صنعت بانکداری ایران: مطالعه موردی بانک پاسارگاد. فصلنامه مدیریت کسب و کار، 8(31)، 7-25.
شریفی، سید مهدی؛ لشکری، سعید؛ ترابی، مریم و سیروس کبیری، سپیده. (1398). آسیبهای نظام حقوق و دستمزد در صنایع خلاق با هدف نگهداشت کارکنان دانشی (مورد مطالعه: صدا و سیمای مرکز فارس). فصلنامه علمی رسانههای دیداری و شنیداری، 4(32)، 33-55.
صالحی، سید مرتضی، نیکوکار، غلامحسین، محمدی، ابوالفضل؛ تقی نتاج، غلامحسن (1390). طراحی الگوی ارزیابی عملکرد شعب بانکها و موسسات مالی و اعتباری ( مورد مطالعه: بانک قوامین). نشریه مدیریت بازرگانی. دوره 3. شماره 7،142-127
صفری، نسرین (1390). بررسی رابطه عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی ، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران
صنعت جو، اعظم و محمودی، حسن (1394). بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی. 5 (1). 254-235.
عباس زاده، حسن. مهر (1391). طراحی الگوی عوامل موثر بر گرایش به کار آفرینی در نظام بانکی کشور (مورد مطالعه بانکهای خصوصی). پایان نامه مقطع دکتری تخصصی رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی. دانشگاه پیام نور.
عباسی، طیبه؛ ابویی اردکانی، محمد؛ دستی گردی، زهرا. پاییز (1397). تبیین تاثیر ابعاد عدالت سازمانی بر ظرفیت نوآوری با تاکید بر نقش میانجی تسهیم دانش. مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. نشریه مطالعات مدیریت دولتی ایران، 1(1)، 87-105.
علاسوند، فریبا (1401). واکاوی مفهومی معیارهای برابری و نابرابری در نظریههای عدالت و عدالت جنسیتی. فصلنامه مطالعات حقوق عمومی، 52(3)، 1391-1412. دوره 52.
علیزاده، ندا (1388). بررسی نگرش اعضاء هیات علمی پیرامون تسهیم دانش در موسسات آموزش عالی: مطالعه موردی دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
فخری آرانی، محمد جواد (1389). بررسی تطبیقی تاثیر مدیریت عملکرد بر بهرهوری نیروی انسانی در بانکهای خصوصی و دولتی شهرستان کاشان و آران و بیدگل. پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته مدیریت دولتی. دانشگاه آزاد واحد نراق.
فرجی خیاوی، فرزاد، بهرامی، فاطمه، شریفی، سمیرا و محمدی، مصطفی (1394). رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بیمارستآنهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: یک گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 14، 795-802.
قائمی اصل، مهدی؛ نصر اصفهانی، محمد و پیرزادی، محمود (1397). تاثیر خصوصی سازی بر عملکرد بانکها در سیستم بانکداری بدون ربا در چارچوب نگرش اقتصاد مقاومتی. نشریه مدیریت فردا. 17(57)، 111-124.
قنبری، امین؛ عباسی، طیبه و امیری، مجتبی (1399). مقایسه دیدگاههای دانشجویان و اعضاء هیات علمی درباره وضعیت عدالت رویهای در سیستم گزینش دانشجو در ایران. فصلنامه علمی- پژوهشی آموزش عالی ایران. سال دوازدهم. شماره چهارم. صص 27-1.
کریمی، مهناز (1396). طراحی مدلی جهت سنجش و مقایسه میزان هوش سازمانی با رویکرد رفتاری- احساسی در بانکها (مطالعهای بین بانکهای دولتی و خصوصی). رساله مقطع دکتری رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی. دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات. دانشکده مدیریت و اقتصاد.
کهندلان، فضل احمد و خوشبختی، جعفر (1393). رابطه بین عدالت سازمانی با اثربخشی کارشناس مسئولان تربیت بدنی ادارات آموزش و پرورش خراسان بزرگ. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 3(2)، 39-54.
گودرزی، محمود؛ جلالی فراهانی، مجید؛ گودرزی، صمد (1397). رابطه بین عدالت سازمانی ادراک شده با تمایل اعضاء هیات علمی دانشکدههای تربیت بدنی شهر تهران به شرکت در کار تیمی- پژوهشهای فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، 10(1)، 79-89.
محمد باقری، محسن؛ اعتباریان خوراسگانی، اکبر؛ تقی پور، فائزه (1401). ارائه مدل جبران خدمت با رویکرد دلبستگی سازمانی (مورد مطالعه: بانک ملی ایران). مجله مطالعات رفتاری در مدیریت (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال). 13 (29)، 127-140.
محمد علی پور، آزاده (1392). بررسی حدود نظارت بانک مرکزی بر اقدامات بانکهای خصوصی. پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد. رشته حقوق عمومی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
محمدی، تقی؛ بهلولی، نادر؛ بیک زاد، جعفر و رحیمی، غلامرضا (1399). طراحی و تدوین الگوی مدیریت جامع عملکرد بر اساس رویکرد فرآیند محور در سه لایه (فردی، گروهی و سازمانی) در دستگاههای دولتی. فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، 12(1)، 207-228.
معصومی، عاصفه و فیضی، عمار (1400). ارائه الگوی شکست سکوت سازمانی در صنعت بانکداری. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 5(59)، 1-19.
موسوی مجد، سید محمد؛ شهودی، مریم؛ خلیجیان، صدف و زندی، خلیل (1394). مدل یابی روابط بین عدالت سازمانی، کار تیمی و وفاداری سازمانی: مطالعه موردی کارکنان دانشگاه شهید بهشتی تهران. مدیریت و برنامه ریزی در نظامهای آموزشی، 8(14)، 127-144.
Hyrkas,Kristiinia; Schmidlechner,KaijaAppelqvist; Oksa, Lea. (2003).Validating instrument for Clinical Supervision using an expert panel.International Journal of Nursing Studies 40(6):619-625.
Ha, T. S., & Moon, K. K. (2023). Organizational Justice and Employee Voluntary Absenteeism in Public Sector Organizations: Disentangling the Moderating Roles of Work Motivation. Sustainability, 15(11), 8602.
Deepa, S.M. (2022). the mediation effects of job characteristics between interpersonal justice, informational justice and job engagement. International journal of Data Science (IJDS), vol,7, No.3.pp.242-269.
Mubashar, T., Musharraf, S., Khan, S., & Butt, T. A. (2022). Impact of organizational justice on employee engagement: The mediating role of organizational trust. Cogent Psychology, 9(1), 2080325.
Deepak,Stephen. June (2021). Perceptions of organization justice:An Empirical study of working women from Bangalore. Journal of international women’s studies. 22 (6),84-100.
Lee, Changjoon; Byoung;HA,Chun. (2020). the impact of interactional justice and supply-chain collaboration on sustainable SCMperformance:the case of Multinational pharmaceutical Firms. Journal of Asian Finance,Economics and Business. Vol 7. No.2. pp.237-247.
Nidhi; Kumari, Krishna. (2020). Study of organizational justice Dimensions among bank Employees. Proceedings of ISER International conference, Melbourne, Australia.pp.29-44.
Siswanti, Y., Tjahjono, H. K., Hartono, A., &Prajogo, W. (2020). Leader–Member Exchange in Mediating Interpersonal Justice and Informational Justice Climate toward Counterproductive Work Behavior. Journal of Southwest Jiaotong University, 55(4). Pp.1-21.
Mushtaq, Rabia&Ellahi, Abida& Bashir khan, Muhammad. (2019). Influence of organizational Justice, Supervisor Support, and Group Cohesiveness on organizational commitment: Mediated role of Ethical Behavior. Vol 34, No.4, pp. 919-934.
ZhangXiaoyi, Wang Yunfeng. (2018). How Does Organizational Justice Motivate the Organization? A Group-Level Study on the Influence and Its Mechanisms of Justice Climate on Group Voice Behavior[J]. Foreign Economics & Management, 40(6): 116-128.
Petzer, D. J., De Meyer-Heydenrych, C. F., &Svensson, G. (2017). Perceived justice, service satisfaction and behavior intentions followingservice recovery efforts in a South African retail banking context.International journal of bank marketing.volume35,Issue2,pp.241-253.
Tomazevic, N;Tekavcic,M;&Peljhan,D. (2017). Towards excellence in public administration:organization theory-based performance management model.Total Quality Management&BusinessExcellence,28 (5-6),578-599.
Ünal, Ali. F., Chen, C. C., & Xin, K. R. (2017). Justice climates and management team effectiveness: The central role of group harmony. Management and Organization Review, 13(4), 821-849.
Polit, DeniseF;M.Yang,Frances (2015).Measurement and the Measurement of Change.International Kindle Paperwhite.
Fujimoto, Yuka; Azmat, Fara. (2014). organizational justice of work-life balance for professional/managerial group and non-professional group in Australia: Creation of inclusive and fair organization -Journal of Management& organization 20(05): 587- 607.
Turhan, M. (2014). Organizational cronyism: A scale development and validation from the perspective of teachers. Journal of Business Ethics, 123(2), 295-308.
Muzumdar, Prathamesh; (2012). Influence of Interactional Justice on the Turnover Behavioral Decision in an organization. Journal of Behavioral Studies in Business. Pp. 1-11.
Patel,Charmi;Budhwar,Pawn;Varma,Arup. (2012).Overall justice,work group identification and work outcomes: test of moderated mediation process.Journal of world business,47 (2).pp.213-222.ISSN:1096-9516.
Halperin, E., & Bar-Tal, D. (2011). Socio-psychological barriers to peace making: Anempirical examination within the Israeli Jewishsociety. Journal of Peace Research, 48, 637–657.
Hayek.F.A.(2011). the constitution of liberty,Chicago,university of Chicago,Bruce Caldwell press. The definitive Edition. pages. 583.
Blakely, G.L., Andrews, M.C., and Moorman, R.H. (2005). “The moderating affects of equity sensitivity on the relationship between organizational justice and organizational citizenship behaviors”. Journal of Business and Psychology, 20/2: 259-
Castro, Carmen. B & Armario, Enrique & Ruiz, David's. (2004)," The influence of employee organizational citizenship behavior on customer loyalty", international journal of Service industry management, Vol.15 No.1, pp 276-282
Mayer.David M. (2004). Are you in or out? A Group-level Examination of the effects of LMX on Justice and customer satisfaction. Ph.Dthesis.Department of psychology.pp.87.
Lumpkin, G. T. Dess, G. (1996), Clarifying the entrepreneurial orientation construct
and linking it to performance, The Academy of Management Review, vol. 21, No. 1.pp.135-172.