رابطه بین انگیزش تحصیلی و هیجانات مطلوب تحصیلی با نقش میانجی نیم رخهای درگیری تحصیلی در دانشآموزان دوره اول متوسطه
محورهای موضوعی : تعلیم و تربیت
1 - استاديار گروه علوم تربيتي، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامي، زاهدان، ايران
کلید واژه: انگیزش تحصیلی, هیجانات مطلوب تحصیلی, نیم رخهای یادگیری تحصیلی, دوره اول متوسطه, زاهدان,
چکیده مقاله :
مقدمه: از آنجایی که دانش آموزان به عنوان رکن اصلی نظام آموزشی کشور، نقش و جایگاه ویژه ای در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت دارند، توجه به این قشر از جامعه از نظر آموزشی و تربیتی موجب باروری و شکوفایی بیشتر جامعه می شود.بنابراین بررسی موضوعاتی مانند انگیزه تحصیلی، هیجان مطلوب تحصیلی و نیم رخهای درگیری تحصیلی دانش آموزان بسیار مهم و حیاتی است.هدف پژوهش بررسی رابطه بین انگیزش تحصیلی و هیجانات مطلوب تحصیلی با نقش میانجی نیم رخهای درگیری تحصیلی در دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان بود.
روش شناسی پژوهش:این پژوهش با روش توصیفی – همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری انجام گردید. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان در سال تحصیلی 2024-2023 می باشد که تعداد آنها 35871 نفر (16878 نفر دختر و 18993 نفر پسر) است. به شیوه نمونه گیری تصادفی-طبقهای تعداد 380 نفر (179 نفر دختر و 202 نفر پسر) به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه هیجان تحصیلی پاکران و همکارانش (2002)، مقیاس انگیزش تحصیلی والراند و همکاران (1989)، پرسشنامه نیمرخ درگیری تحصیلی ریو و تی سنگ (2011) استفاده گردید. روایی پرسشنامه براساس روایی صوری و محتوایی توسط اساتید صاحبنظر مورد تأیید قرار گرفت. همچنین پایایی پرسشنامه ها براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 869/0، 833/0 ، 841/0 برآورد گردید.
یافته ها: یافته ها نشان داد که بین انگیزش تحصیلی و هیجان تحصیلی (54/0) و بین انگیزش تحصیلی و نیم رخ های درگیری تحصیلی (75/0) بین متغیر نیم رخ های درگیری تحصیلی و هیجان تحصیلی (41/0)، رابطه معناداری وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش به معلمان، مدیران مدارس و مدیران ارشد سازمان مذکور کمک می کند تا درک بهتر و عینی تری از میزان نیم رخهای درگیری تحصیلی، هیجان تحصیلی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان به دست آورند.
Introduction: Since students, as the main pillar of the country's educational system, have a special role and position in achieving the goals of the education system, paying attention to this segment of society in terms of education and training leads to greater fertility and prosperity of the society. Therefore, examining issues such as academic motivation, desirable academic excitement, and academic engagement profiles of students is very important and vital. The aim of the study was to investigate the relationship between academic motivation and desirable academic excitement with the mediating role of academic engagement profiles in first-year high school students in Zahedan.
Research Methodology: This research was conducted using a descriptive-correlational method based on the structural equation model. The statistical population of the research was all first-year high school students in Zahedan in the academic year 2023-2024, which numbered 35,871 (16,878 girls and 18,993 boys). Also, 380 people (179 girls and 202 boys) were selected as samples using a random-stratified sampling method. To collect data, the academic emotion questionnaire by Pakran et al. (2002), the academic motivation scale by Valerand et al. (1989), and the academic conflict profile questionnaire by Rio and T. Sang (2011) were used. The validity of the questionnaire was confirmed by the supervisor based on face and content validity. Also, the reliability of the questionnaires was estimated to be 0.869, 0.833, and 0.841, respectively, based on Cronbach's alpha coefficient.
Findings: The findings showed that there is a significant relationship between academic motivation and academic excitement (0.54) and between academic motivation and academic engagement profiles (0.75) and between the variables of academic engagement profiles and academic excitement (0.41). Discussion and Conclusion: The results of this study also help teachers, school administrators, and senior managers of the aforementioned organization to gain a better and more objective understanding of the level of academic engagement, academic excitement, and academic motivation of students
Alharishavi,A.(2024). Investigating the effect of learning and motivational strategies on the self-
efficacy of physical education and sports science students with the mediating role of academic progress and enthusiasm. Volume 6, Issue 2, Summer 2024, Pages 304 to 325.
Anderson, K., Weimer, M., & Fuhs, M. W. (2020). Teacher fidelity to conscious discipline and children’s executive function skill. Early Childhood Research Quarterly, 51(2), 14–25 ) [in persian]).
Kolantri, M R, Tabatabai, B (2009). Investigating the Relationship between Entrepreneurial Characteristics of Managers and Their Effectiveness in Kerman Girls' High Schools, Leadership and Educational Management, Volume 3, Number 2, pp. 50- 35.
Roshan Milani, S; Aghaei M, Esmaeil; Kheradmand, F; Sabouri, E; Mikaeili, P; Masoudi, S; Motzakir, M. (2011). Study of academic motivation and its relationship with personal status and academic achievement of medical students in basic sciences at Urmia University of Medical Sciences. Journal of Nursing and Midwifery, 9(5), 366-357.
Mirzaei Far, D, Nazari, N.& Nezameti Tabar, F[. (2020). The relationship between teaching skills, academic excitement, academic stress and perceived behavioral control in predicting students' academic achievement. Educational Journal, 15(63), 179-210.
Vakili, S, Naqsh, Z, Ramezani Khamsi, Z. (2018). The Mediating Role of Academic Engagement in the Relationship Between Academic Emotion and Achievement. Research in Educational Systems, 12(Special Issue), 615-627.