بررسی هویتهای زیستمحیطی در جامعة ایرانی: یک تحقیق میدانی
محورهای موضوعی : مدیریت ، برنامه ریزی و آموزش محیط زیستجواد نبیزاده مقدم 1 , رویا صدیق ضیابری 2 * , سید محمدرضا عادل 3
1 - دانشجوی دکتری زبان شناسی همگانی، گروه زبان شناسی همگانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
2 - استادیار زبان شناسی همگانی، گروه زبان شناسی همگانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران. *(مسوول مکاتبات)
3 - دانشیار زبان شناسی کاربردی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
کلید واژه: جنسیت, دیدگاه زبانآموزان, هویت, هویت زیستمحیطی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: به نظر میرسد هویت زیستمحیطی بشرِ امروز که خود در معرض تهدید است به شدت محیط زیست را نیز تهدید میکند. هویت زیستمحیطی، همة انواع روشهایی است که مردم با استفاده از آنها ارتباط خود با زمین را آن گونه که در شخصیت، ارزشها، اقدامات و احساساتشان تجلی یافته، توجیه و تفسیر میکنند. هدف تحقیق حاضر این است که براساس پرسشنامة هویت زیستمحیطی سوزان کلیتون، هویت زیستمحیطی را در جامعة ایران بین دانشجویان دانشگاه بسنجد. این پرسشنامه، به نوعی نظرات، دیدگاهها، احساسات، احساس تعلق به محیط زیست و تجارب افراد را نسبت به محیط زیست در ابعاد و گسترة وسیعی میسنجد. شناسایی هویت زیستمحیطی در هر جامعهای، اولین گام برای برنامهریزی به منظور ارتقاء هویت زیستمحیطی افراد و در نتیجه، تغییر رفتار نسبت به محیط زیست در جهت جلوگیری از تخریب آن خواهد بود.روش بررسی: در این تحقیق کمّی، براساس جدول مرگان و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از 280 دانشجوی ترم اول و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشتة زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار، دانشگاه لرستان، دانشگاه خیام مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه و موسسة آموزش عالی تابران مشهد خواسته شد که به پرسشنامة هویت زیستمحیطی سوزان کلیتون پاسخ دهند. پرسشنامة مذکور 24 سوال دارد که دانشجویان در مدت 40 دقیقه به آنها پاسخ دادند. دادهها پس از جمعآوری وارد نرم افزار SPSS شد. سپس برای تحلیل دادهها از آزمون برابری میانگینها برای نمونههای مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد و دیدگاه دو گروه شرکت کننده در تحقیق مورد مقایسه قرار گرفت.یافتهها: یافتهها نشان میدهد که میزان تحصیلات و سن افراد در نحوة نگرش آنها نسبت به محیط زیست و نیز هویت زیستمحیطی آنها تاثیری ندارد ولی جنسیت آنها بر نگرششان نسبت به محیط زیست و درنتیجه، هویت زیستمحیطی آنها تاثیر دارد.بحث و نتیجهگیری: میتوان گفت که در برنامهریزی برای حفاظت از محیط زیست باید جنسیت مخاطبان را به عنوان یک متغیر تاثیرگذار در نظر گرفت زیرا جنسیت افراد در شکلگیری هویت زیستمحیطی آنها تاثیر دارد. هرچند متغیرهای سن و تحصیلات در این پژوهش، تفاوتهای معناداری را در هویت زیستمحیطی شرکتکنندگان نشان ندادند اما این بدان معنی نیست که در برنامهریزیهای زیستمحیطی باید نادیده گرفته شوند.
Background and Objective: It seems that today's human environmental identity, which is itself threatened, also threatens the environment. Environmental identity is all kinds of methods that people use to justify and interpret their relationship to the earth as manifested in their personality, values, actions, and feelings. The aim of the present study is to assess the environmental identity in Iranian society among university students based on the Susan Clayton Environmental Identity Questionnaire. This questionnaire, in a way, measures the opinions, views, feelings, sense of belonging to the environment and people's experiences of the environment in a wide range and dimensions. Identifying the environmental identity in any society will be the first step in planning to enhance the environmental identity of individuals and, consequently, change behavior towards the environment to prevent its destruction.Material and Methodology: Using Morgan’s Table and Convenience Sampling, in this quantative research, 280 freshman and postgraduate students in English language and literature at Hakim Sabzevari University of Sabzevar, Lorestan University, Khayyam University of Mashhad, Islamic Azad University, Torbat Heydarieh Branch and the Tabaran Institute of Higher Education of Mashhad were asked to answer Susan Clayton's Environmental Identity questionnaire. The questionnaire consisted of 24 questions that students answered in 40 minutes. Data were entered into SPSS software. To analyze the data, the independent samples t-test, and one-way ANOVA were used, and the views of the two groups were compared.Findings: Findings showed that education and age of people had no effect on their attitude towards the environment and their environmental identity, but their gender had an effect on their attitude towards the environment and, consequently, their environmental identity.Discussion and Conclusion: It may claim that when planning for an environmental protection program, the gender of people should be considered as a significant variable because the gender of individuals has an impact on formation of their environmental identity. Although the variables of age and education in this study did not show significant differences in the environmental identity of the participants, this does not mean that they should be ignored in environmental planning.
_||_