بررسی تاثیر برنامههای محیطزیستی تلویزیون بر ارتقای آگاهی و نگرش محیطزیستی دانشجویان
محورهای موضوعی : مدیریت ، برنامه ریزی و آموزش محیط زیست
مهدیه رضائی
1
(عضو هیات علمی، گروه آموزش محیطزیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران*(مسوول مکاتبات).)
سید محمد شبیری
2
(استاد، گروه آموزش محیطزیست، دانشگاه پیام نور و رییس کرسی یونسکو در آموزش محیط زیست، تهران، ایران.)
محمدرضا سرمدی
3
(استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.)
مریم لاریجانی
4
(استادیار، گروه آموزش محیطزیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.)
کلید واژه: برنامههای محیطزیستی, نگرش محیطزیستی, آگاهی محیطزیستی, تلویزیون,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: کارکرد آموزشی رسانههای گروهی همواره مورد تأکید صاحبنظران حوزههای گوناگون بوده است و نهادهای رسمی و غیررسمی از ظرفیت آنها استفاده کردهاند. در این بین، رسانه تلویزیون به عنوان یک رسانه تصویری و صوتی از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر استفاده از برنامههای محیطزیستی تلویزیون بر ارتقای آگاهی و نگرش محیطزیستی دانشجویان است.روش بررسی: روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل میباشد. نمونه مورد مطالعه شامل 40 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مرکزی بود که به روش نمونه در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در قالب دو گروه کنترل و آزمون گروهبندی شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامهای بود که روایی محتوایی آن به صورت کمی و کیفی و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت.یافتهها: بر اساس نتایج آزمون آماری، تفاوت معنیداری در بین هر دو متغیر در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون وجود دارد. مقایسه میانگین دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون نشان داده است که میانگین متغیر در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون در هر دو متغیر، بالاتر است، نتایج آزمون تعقیبی نیز بیانگر بالاتر بودن میانگین گروه آزمایشی تلویزیون نسبت به میانگین گروه کنترل در هر دو متغیر بوده است.بحث و نتیجهگیری: بر مبنای یافتههای پژوهش، برنامههای تلویزیونی موردمطالعه، دارای تأثیر مثبت و معنیدار بر آگاهی و نگرش محیطزیستی دانشجویان به خصوص آگاهی محیطزیستی آنها با اندازه اثر بالاتر بودهاند.
Background and purpose: Educational function of the media has always been emphasized by experts in various fields, and formal and informal institutions have used their capacity. In the meantime, the medium of television as a medium of video and audio is important. The aim of this study is to evaluate the effect of environmental programs of television on the promotion of environmental awareness and attitude of university students. Research method: The research method is practical, and the data collection tool isquasi-experimental with pre-test and post-test as well as control group. The studied population consists of 40 students from Payame Noor University, Markazi Province, who are selected by convenience sampling method and randomly classified into two experimental and control groups. The data collection tool includes a questionnaire, the content validity of which is quantitatively and qualitatively confirmed and the reliability is approved by Cronbach''s alpha method. The data are analyzed by descriptive and inferential statistics.Findings: According to the results of the statistical analysis, significant differences between pre-test and post-test were observed in both variables. Comparison of the mean pre-test and post-test demonstrated that the mean of the post-test was higher in both variables. The post-hoc test also showed that the mean of TV experimental group was higher than the mean of control group in both variables.Discussion and conclusion: According to the findings, TV programs have a significantly positive effect on the environmental awareness and attitude of the students, especially their environmental awareness, which showed a higher extent of effect.
- Rezaei, M., Shobeir, S.M., Sarmadi, M. R, Larijani, M. 2016.The Effect of Environmental Radio Programs on Promotion of Students Environmental Literacy. Quarterly Journal of Environmental Education and Sustainable Development, 4(4), p.p. 41-54. (In Persian)
- Badkuby, A., Hadipour, M., Pourebrahim, SH. (2000).The status of primary school teachers in the schools of districts of Tehran regarding environmental issues and ways to improve their awareness.Journal of Environmental, No.27, p.p.36-40. (In Persian)
24. Ayre, C., Scally, A.J. 2014. Critical Values for Lawshe’s Content Validity Ratio: Revisiting the Original Methods of Calculation. Measurement and Evaluation in Counseling and Development,47(1), p.p. 79-86.
_||_
- Rezaei, M., Shobeir, S.M., Sarmadi, M. R, Larijani, M. 2016.The Effect of Environmental Radio Programs on Promotion of Students Environmental Literacy. Quarterly Journal of Environmental Education and Sustainable Development, 4(4), p.p. 41-54. (In Persian)
- Badkuby, A., Hadipour, M., Pourebrahim, SH. (2000).The status of primary school teachers in the schools of districts of Tehran regarding environmental issues and ways to improve their awareness.Journal of Environmental, No.27, p.p.36-40. (In Persian)
24. Ayre, C., Scally, A.J. 2014. Critical Values for Lawshe’s Content Validity Ratio: Revisiting the Original Methods of Calculation. Measurement and Evaluation in Counseling and Development,47(1), p.p. 79-86.