نقش واسطهای خودکارآمدی، اضطراب و سبکهای مقابله در رابطه میان اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی آمار
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشاحمد رستگار 1 * , محمدحسن صیف 2 , سعید مظلومیان 3 , سعید طالبی 4 , رضا قربان جهرمی 5
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
5 - دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران
کلید واژه: اهداف پیشرفت, اضطراب آمار, خودکارآمدی آمار, سبکهای مقابله,
چکیده مقاله :
با هدف بررسی رابطه اهداف پیشرفت، اضطراب، خودکارآمدی و سبکهای مقابله با پیشرفت تحصیلی در درس آمار 323 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور استان فارس به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به پرسشنامهای متشکل از مقیاسهای اهداف پیشرفت، اضطراب آمار، خودکارآمدی آمار و سبکهای مقابله پاسخ دادند. جهت تعیین پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ و جهت تعیین اعتبار سازه نیز از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که اهداف اجتناب- عملکرد از طریق واسطهگری اضطراب آمار، خودکارآمدی آمار و سبکهای مقابله به صورت غیر مستقیم و منفی و اهداف تبحری از طریق واسطهگری اضطراب آمار، خودکارآمدی آمار و سبکهای مقابله به صورت غیر مستقیم و مثبت بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس آمار تاثیر میگذارند. اثر غیر مستقیم اهداف رویکرد- عملکرد بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس آمار از طریق اضطراب آمار، خودکارآمدی آمار و سبکهای مقابله مورد تایید قرار نگرفت. ضمنا اهداف اجتناب- عملکرد بر پیشرفت تحصیلی در درس آمار دارای اثر مستقیم و منفی نیز میباشد.
The aim of investigating the relationship of achievement goals, statistics anxiety, statistics self-efficacy and coping styles to statistics achievement, 323 students from Fars Payame Noor University were chosen through multi-stage cluster sampling and answered to a questionnaire consisted of achievement goals, statistics anxiety, statistics self-efficacy and coping styles scales. Cronbach’s alpha coefficient was used to determine instruments’ reliability and confirmatory factor analysis was applied to determine construct validity. The results of path analysis showed that performance-avoidance goals affect students’ statistics achievement indirectly and negatively, through the mediating role of statistics anxiety, statistics self-efficacy and coping styles. Moreover, mastery goals affect students’ statistics achievement indirectly and positively, through the mediating role of statistics anxiety, statistics self-efficacy and coping styles. However, the indirect effect of performance-approach goals on students’ statistics achievement through the mediation of statistics anxiety, statistics self-efficacy and coping styles was not confirmed. It is worth saying that performance-avoidance goals have also direct negative effect on statistics achievement.