تأثیر برنامه های آموزش خانواده بر تقویت تفکر انتقادی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: تفکر انتقادی, ارزشیابی, برنامه های آموزش خانواده, استدلال گرایی, پرسشگری, خود تنظیمی, شک گرایی,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که هدف از انجام آن تعیین تأثیر برنامه های آموزش خانواده بر تفکر انتقادی دانش آموزان ابتدایی شهر تهران بود. روش تحقیق توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود که با استفاده از فرمول برآورد نمونه بر مبنای جدول تعیین حجم نمونه کرجسی مورگان از بین جامعه آماری 388261نفر357 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی و خوشه ای تک مرحله ای انتخاب شد ، ابزاراندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته بود که در2بخش تنظیم شد.بخش اول مربوط به آموزش خانواده که شامل 5 سوال و بخش دوم مربوط به تفکر انتقادی که شامل 32سوال بود برای تدوین آن مبانی نظری و تحقیقاتی به دقت مطالعه و تعداد 40زیر مؤلفه استخراج و پس از مشاوره با افراد صاحب نظر (10نفر), 4مؤلفه اصلی با عنوان پرسشگری(جستجوگری)، ارزشیابی(استدلال گری)، خود تنظیمی(خود کنترلی) و شک گرایی(خود جهت دهی) در32زیر مؤلفه تدوین شد و از نظر استاد مشاور و راهنما روایی آن نیز تأییدشدو پایایی آن با ضریب 873/0 برای بخش آموزش خانواده و با ضریب 812/0 برای بخش تفکر انتقادی از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. و پس از استخراج اطلاعات داده ها جمع آوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.به نظر والدین نتایج نشان داد... برنامه های آموزش خانواده بر بهبود تفکر انتقادی و پرسش گری (جستجو گری) و استدلال گرایی (ارزشیابی) وخود تنظیمی (خود کنترلی) دانش آموزان تأثیر دارد و بر خود جهت دهی (شک گرایی) دانش آموزان تأثیر ندارد.
The aim of this study was to determine the effect of family education programs on critical thinking of elementary school students in Tehran. The present study describes a survey that uses a formula to estimate the sample of based on the determination of sample size Krjsy Morgan of the population of 388261 people 357 people as a sample at random and clustered single- step is selected, the tool measurement questionnaire which is made up of two parts. The first part of the family, including five questions and the second part of critical thinking, which consisted of 32 questions is to develop theoretical foundations and research carefully and 40 sub-components extraction and after consultation with experts (10 people) 4 principal component as distributed (SEO), evaluation (arguing gray), self-regulation (control) and a skeptic (its orientation) and 32 sub-component was prepared and the advisor and help validity determined neither its reliability factor of 0/873 for family education and a factor of 0/812 for critical thinking through Krnbakh alpha coefficient was confirmed. After exteracting the required information and statistical data using descriptive statistics (frequency tables, mean, median, posing, fashion, variance, standarad deviation and standard deviation of size distribution parameters and coefficients of variation and strain …) and inferential statistics (including the independent T-test and test groups Leuven) and were analyzed. The results showed that the parents … 1) Family education programs have an impact on improving students`s critical thinking. 2) Family education programs on their orientation (skeptic) does not affect students. 3) Education programs on family, oriented reasoning (evaluation) has an effect on students. 4) Family education programs on self-regulation (control) has an effects on students. 5) Family education programs on inquiry (search casting) has an effect on students.