نقش میانجی شایسته سالاری در رابطهی بین عدالت سازمانی و یادگیری سازمانی کارکنان بانک تجارت استان مازندران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیفاطمه صغری سینا 1 , سید جلال ساداتی تیله بنی 2
1 - گروه علوم تربیتی ؛ واحد نکا ؛دانشگاه آزاد اسلامی؛نکا؛ ایران
2 - دانش آموخته گارشناسی ارشد؛ آموزش منابع آموزشی؛ دانشگاه آزاد اسلامی ؛نکا؛ایران
کلید واژه: بانک تجارت, یادگیری سازمانی, عدالت سازمانی, شایستهسالاری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی شایستهسالاری در رابطهی بین عدالت سازمانی و یادگیری سازمانی کارکنان بانک تجارت استان مازندران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان بانک تجارت استان مازندران به تعداد 489 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به تفکیک جنسیت 215 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای عدالت سازمانی گرینبرگ(1990)، یادگیری سازمانی نیف (2001)، شایستهسالاری مصلحی (1391) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون بوت استرپینگ و آزمون شمول واریانس) استفاده گردید. نتایج نشان داد بین عدالت سازمانی و یادگیری سازمانی با نقش میانجی شایسته سالاری در کارکنان بانک تجارت استان مازندران رابطه وجود دارد. همچنین براساس نتایج پژوهش بین عدالت سازمانی و شایستهسالاری, شایستهسالاری و یادگیری سازمانی در کارکنان بانک تجارت استان مازندران رابطه وجود دارد.
The purpose of this study was to investigate the role of mediation of meritocracy in the relationship between organizational justice and organizational learning in Mazandaran Tejarat Bank employees. This research is applied in terms of purpose and in terms of data collection, it is descriptive and correlational. The statistical population of this research includes all employees of Mazandaran Tejarat Bank, there were 489 people. Sample size using krejcie – Morgan tables, 215 people were selected by stratified random sampling method based on gender. The data gathering tool was Greenberg's Organizational Justice Questionnaire (1990), Organizational Learning Questionnaire (2001), and Moslehie meritocracy (2012). Descriptive statistics and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation test, bootstrapping test and inclusion variance test) were used to analyze the data. The results showed that there is a relationship between organizational justice and organizational learning in Mazandaran Tejarat Bank employees with the mediating role of meritocracy. According to the results of the research, there is a relationship between organizational justices and meritocracy, meritocracy and organizational learning in Mazandaran Tejarat Bank employees.
_||_