بررسی وضعیت موجود اثربخشی کارکردهای دانشگاه فرهنگیان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیحمید شاطری باقیآبادی 1 , محمدنقی ایمانی 2 , سید رسول حسینی 3
1 - گروه علوم تربیتی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
3 - گروه علوم تربیتی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
کلید واژه: واژگان کلیدی: اثربخشی, دانشگاه فرهنگیان, کارکردهای دانشگاه,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی وضعیت موجود اثربخشی کارکردهای دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 779 نفر بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 227 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه از نمونهگیری تصادفی طبقهای خوشهای و ساده استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس 5 درجهای لیکرت بود که روایی آن به کمک روایی صوری و محتوایی و تشخیصی و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل آماری از t تک نمونهای استفاده شد. نتایج نشان داد که سطح معناداری در همه مولفهها (بغیر از مولفههای منابع و ارتباطات) کمتر از 0.05 میباشد و بنابراین فرض صفر با 95 درصد اطمینان برای این مولفهها رد و فرض پژوهش تأیید میشود. به عبارت دیگر، وضعیت این مولفهها در حد مطلوب است. برای مولفههای منابع و ارتباطات با توجه به اینکه اختلاف میانگین آنها از عدد 3 اختلاف ناچیزی دارد، میتوان گفت وضعیت این مولفهها در حد متوسط میباشد.
The aim of this study was to investigate the current status of the effectiveness of Farhangian University functions. The statistical population included 779 faculty members of Farhangian University in the academic year 1397-98. The sample size was estimated at 227 based on the Cochran's formula. Cluster and simple stratified random sampling was used to select the sample. Data collection tool was a researcher-made questionnaire on a 5-point Likert scale, the validity of which was assessed by face, content and diagnostic validity and its reliability by Cronbach's alpha method. One-sample t-test was used for statistical analysis. The results showed that the significance level in all components (except the components of resources and communication) is less than 0.05 and therefore the null hypothesis is rejected with 95% confidence for these components and the research hypothesis is confirmed. In other words, the condition of these components is optimal. For the components of resources and communication, considering that their average difference is slightly different from the number 3, it can be said that the status of these components is moderate.
_||_