با ورود معنویت به تحقیقات سازمان و مدیریت، بهبود قابل توجهی اتفاق افتاده است. برای مدتها معنویت از تحقیقات سازمان و مدیریت کنار گذاشته شده بود اما تحقیقات فزایندهای نشان داد که آن مرتبط و یکپارچه کننده بسیاری از نتایج در سطوح فردی، سازمانی و جامعه است. در تحقیقات صورت چکیده کامل
با ورود معنویت به تحقیقات سازمان و مدیریت، بهبود قابل توجهی اتفاق افتاده است. برای مدتها معنویت از تحقیقات سازمان و مدیریت کنار گذاشته شده بود اما تحقیقات فزایندهای نشان داد که آن مرتبط و یکپارچه کننده بسیاری از نتایج در سطوح فردی، سازمانی و جامعه است. در تحقیقات صورت پذیرفته بیشتر به نقش رهبر معنوی و محیط کار معنوی پرداخته شده و نقش پیروان معنوی در معادله رهبری نادیده گرفته شده است. این مطالعه با رویکردی توسعهای و با بهرهگیری از نظرات خبرگان در صدد است ویژگیهای پیروان معنوی را شناسایی و اثرات آن بر اثربخشی رهبری را مورد بررسی قرار دهد. برای بررسی نقش مؤلفههای پیرو معنوی از روش شبکه های عصبی فازی استفاده شده است و یافتههای تحقیق نشان میدهد مؤلفههای تقوا، تفکر انتقادی، مشارکت فعال، خودآگاهی و انسان دوستی میتوانند نقش قابل توجهی در تبیین اثربخشی رهبری داشته باشند. همچنین نقش مؤلفههای بلوغ و عزت نفس پیروان در اثربخشی رهبری معنادار نمی باشد.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر شناسایی ملاکهای جذب و نگهداشت منابع انسانی با تمرکز بر کارکنان پردیس فنی دانشگاه تهران بود. برای نیل به این هدف از مطالعه موردی و از روش تحقیق آمیخته تشریحی استفادهشد. جامعه آماری پژوهش شامل 356 نفر از کارکنان پردیس فنی دانشگاه تهران بودند که در بخش چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر شناسایی ملاکهای جذب و نگهداشت منابع انسانی با تمرکز بر کارکنان پردیس فنی دانشگاه تهران بود. برای نیل به این هدف از مطالعه موردی و از روش تحقیق آمیخته تشریحی استفادهشد. جامعه آماری پژوهش شامل 356 نفر از کارکنان پردیس فنی دانشگاه تهران بودند که در بخش کمی با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تعداد 185 نفر از آنها و در بخش کیفی با استفاده از نمونهگیری هدفمند گلوله برفی تعداد 10 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته در سال1391 که ضریب آلفای کرونباخ آن 89/0 بود و در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. بهمنظور تحلیل دادههای کمی از آزمون تی تک نمونهای و در بخش کیفی از تحلیل محتوای استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اولا وضعیت ملاکهای جذب و نگهداشت منابع انسانی کارکنان پایینتر از حد متوسط و میانگین فرضی پژوهش قرار دارد. ثانیا ملاکهایی که در جذب و نگهداشت منابع انسانی موردتوجه قرار میگیرد شامل سه دسته ملاکاند که عبارتاند از: شایستگی و توانایی های شخصی، مسائل اعتقادی، اخلاقی و دینی و دارا بودن امتیازات ویژه.
پرونده مقاله
یک سیستم حاکمیت شرکتی خوب عنصری کلیدی در بهینه سازی عملکرد واحد تجاری و بهترین حالت سودآوری برای سهامداران میباشد که هزینههای نمایندگی را محدود و از بقای شرکت حمایت میکند. هدف این تحقیق بیان تفاوت بین مقادیر عملکرد بهینه شرکتهای فعال در صنایع مختلف بورس اوراق بهادا چکیده کامل
یک سیستم حاکمیت شرکتی خوب عنصری کلیدی در بهینه سازی عملکرد واحد تجاری و بهترین حالت سودآوری برای سهامداران میباشد که هزینههای نمایندگی را محدود و از بقای شرکت حمایت میکند. هدف این تحقیق بیان تفاوت بین مقادیر عملکرد بهینه شرکتهای فعال در صنایع مختلف بورس اوراق بهادار تهران از طریق سازوکارهای حاکمیت شرکتی است. در این راستا 130 شرکت بورس اوراق بهادار تهران به تفکیک 10 صنعت در طی سال 1380 تا 1390 با بکارگیری الگوریتمهای فرا ابتکاری مورد بهینه سازی عملکرد با معیارهای (بازده دارایی، بازده حقوق صاحبان سهام، بازده واقعی سهام، نسبت کیوتوبین، ارزش بازار حقوق صاحبان سهام، ارزش افزوده اقتصادی، هزینه سهام عادی) قرار گرفت و مقایسه میانگینها بین عملکرد بهینه، بین ساز وکارهای حاکمیت شرکتی و بین عملکرد بهینه و سازو کارهای حاکمیت شرکتی با آزمون کروسکال والیس انجام شد. در نتیجه بکار گیری سازو کارهای حاکمیت شرکتی خوب که منجر به عملکرد بهینه شرکتها شد به سرمایه گذاران و شرکتهای فعال در بورس اوراق بهادار پیشنهاد میشود.
پرونده مقاله
فرهنگ سازمانی پیش برنده الگویی از ارزشهای مشترک، اعتقادها و عادت ها و هنجارها در سازمان میباشد که بر استراتژی سازمان تأثیرگذار است. در عصر دانایی، با افزایش نوآوری و توسعه بازارهای نوظهور، رواج فناوری های برتر و زنده و گسترش کسب و کار الکترونیکی، شرط توفیق، بهرهگیری چکیده کامل
فرهنگ سازمانی پیش برنده الگویی از ارزشهای مشترک، اعتقادها و عادت ها و هنجارها در سازمان میباشد که بر استراتژی سازمان تأثیرگذار است. در عصر دانایی، با افزایش نوآوری و توسعه بازارهای نوظهور، رواج فناوری های برتر و زنده و گسترش کسب و کار الکترونیکی، شرط توفیق، بهرهگیری از فرصتها و رویارویی با چالشهای پیشرواست. تمام این موارد ایجاب مینماید که فرهنگسازمانی و استراتژی آن به خوبی شناخته و بررسی شوند تا بتوان با شناخت فرهنگ و همسویی آن با استراتژی های مناسب در سازمان در دنیای رقابتی پیروز گردید. این پژوهش رابطه فرهنگسازمانی با استراتژیهای سازمان در شرکت راهسازی گوهررود مورد بررسی قرار گرفته است که در این رابطه یک مدل مفهومی ارائه شد و جهت آزمون آن یک فرصیه اصلی با عنوان رابطه فرهنگ با استراتژی و چهار فرضیه جانبی رابطه فرهنگ با جهانی شدن، رابطه فرهنگ با مشتری مداری، رابطه فرهنگ با مدل های چندوجهی کسب و کار و رابطه فرهنگ با اشتراک مساعی در سازمان تدوین و مورد بررسی قرار گرفت که سه فرضیه اول با امتیاز بالا و فرضیه آخر با امتیاز بسیار ضعیف مورد تایید قرار گرفت. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است، جامعه آماری تحقیق کارکنان شاغل در سازمانهای گوهر رود و شرکتهای تابعه آن میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه است که روایی و پایایی آن سنجیده شد. در مرحله اول 317 پرسشنامه در سطح کارکنان شرکت و در مرحله دوم 30 پرسشنامه در سطح مدیران عالی توزیع گردید. این پژوهش شامل یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه جانبی میباشد. برای ارزیابی فرهنگسازمانی از مدل پیشنهادی گلوب استفاده گردید. با استفاده از تحلیل پرسشنامه اول مشخص شد که فرهنگ غالب سازمان مورد مطالعه فرهنگ مشارکتی میباشد. همچنین نتایج نشان داد که رابطه فرهنگ سازمانی با استراتژی سازمان بیشتر از میزان متوسط میباشد، پیشنهاد گردید با توجه به بالا بودن میزان تفاوت قدرت در سازمان گوهررود، شاخص هایی برای شناسایی و کاهش آن در سازمان شناسایی گردد.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش، مطالعه ارتباط بین گرایش به دولت الکترونیکی با چابکی سازمانی در شرکت گاز استان تهران است. برای این منظور یک فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی تدوین شد. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شرکت گاز استان تهران است که از میان آن و با استفاده از فرمول نمونه گیری از جامع چکیده کامل
هدف از این پژوهش، مطالعه ارتباط بین گرایش به دولت الکترونیکی با چابکی سازمانی در شرکت گاز استان تهران است. برای این منظور یک فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی تدوین شد. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شرکت گاز استان تهران است که از میان آن و با استفاده از فرمول نمونه گیری از جامعه محدود، تعداد 120 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد گرایش به دولت الکترونیکی تورس و همکاران و پرسشنامه محقق ساخته چابکی سازمانی استفاده گردید. روایی پرسشنامه ها توسط خبرگان و کارشناسان جامعه مورد پژوهش تأیید شد. همچنین با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه گرایش به دولت الکترونیکی برابر با 87/ و پرسشنامه چابکی سازمانی برابر با 92/ تعیین شد. تحلیل داده های جمع آوری شده در محیط نرم افزاری SPSS صورت گرفت. از آزمون های همبستگی پیرسون، فریدمن و آزمون دوجمله ای به ترتیب برای بررسی فرضیه ها، رتبه بندی ابعاد چابکی سازمان و بررسی وضعیت متغیرها استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که گرایش به دولت الکترونیکی با تمام مؤلفه های چابکی (رهبری سازمانی، تغییر سازمانی، فرهنگ سازمانی، خدمت مشتریان و مدیریت عملکرد) و در نتیجه چابکی سازمانی ارتباط دارد.
پرونده مقاله
عمل خرید به تنهایی ابعاد مختلفی دارد. خرید در عبارات مختلف مفهوم متفاوتی دارد؛ عباراتی همچون چه کسی خرید می کند؟ برای چه مردم خرید می کنند؟ چه وقتی را برای خرید کردن انتخاب می کنند؟ از کجا خرید می کنند؟ چرا خرید می کنند؟ و انگیزه آنها برای رفتن به خرید چیست؟ مطالعات مخت چکیده کامل
عمل خرید به تنهایی ابعاد مختلفی دارد. خرید در عبارات مختلف مفهوم متفاوتی دارد؛ عباراتی همچون چه کسی خرید می کند؟ برای چه مردم خرید می کنند؟ چه وقتی را برای خرید کردن انتخاب می کنند؟ از کجا خرید می کنند؟ چرا خرید می کنند؟ و انگیزه آنها برای رفتن به خرید چیست؟ مطالعات مختلف جواب های متفاوتی را نیز پیشنهاد می کنند. بحث ما سوال آخر را مد نظر قرار داده است. از آنجا که فعالیت خرید ابعاد بسیاری دارد، یک تحقیق مناسب باید با متمرکز شدن بر یک جنبه مشخص بازه تحقیقات خود را محدود کند تا بتواند نتایجی با دقت بیشتری ارائه دهد. انگیزه خرید، یکی از مفاهیم اصلی در حوزه رفتار خرید مشتری است این پژوهش دلایل خرید کردن مصرف کنندگان در ایران را بررسی میکند، نگرش 400 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر قزوین در مورد انگیزه خرید مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله از تحلیل عاملی برای کشف متغیرهایی که بر انگیزه خرید مصرف کنندگان ایرانی تاثیرگذارند استفاده شده است.
پرونده مقاله
در این مقاله سعی شده تا با بهبود الگوریتم رقابتی کلونی استعمارگران ( ICA ) در قالب مساله فروشنده دوره گرد (TSP)، پاسخ مسأله بهبود یابد و میزان میزان این بهبود مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. با افزودن عملگر یادگیری، استعمارگران از کلونیهایی که تا حد مطلوبی پیشرفت حاصل نم چکیده کامل
در این مقاله سعی شده تا با بهبود الگوریتم رقابتی کلونی استعمارگران ( ICA ) در قالب مساله فروشنده دوره گرد (TSP)، پاسخ مسأله بهبود یابد و میزان میزان این بهبود مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. با افزودن عملگر یادگیری، استعمارگران از کلونیهایی که تا حد مطلوبی پیشرفت حاصل نموده اند، خواصی را در جهتهایی یاد می گیرند که باعث بهبود پاسخ مسأله شود. با توجه به یادگیری کنترل شده استعمارگران از کلونیهای مطلوب میزان بهبود پاسخ بیشتر از زمانی است که کلونیها بصورت غیر کنترل شده از استعمارگران خود خواصی را برداشت می نمایند. در این مقاله سعی شده تا عملکرد عملگر یادگیری را با مثال های متعدد از TSPLIB نمایش دهد و بیان نماید که الگوریتم رقابتی کلونی استعمارگران با عملگر یادگیری استعمارگران نتایج بهتری را هم در کیفیت پاسخ و هم در زمان حل نسبت به زمانی که این عملگر استفاده نشود، ارائه می دهد.
پرونده مقاله
امروزه بسیاری از سازمان ها دستخوش تغییراند. رهبری یک سازمان برای انطباق با تغییرات و به منظور بقا و رشد در محیط های جدید، ویژگی های خاصی را می طلبد که عموماً مدیران برای پاسخ به آنها با مشکلات بسیاری مواجه می شوند. یکی از مهمترین خصیصهها که می تواند به رهبران و مدیران چکیده کامل
امروزه بسیاری از سازمان ها دستخوش تغییراند. رهبری یک سازمان برای انطباق با تغییرات و به منظور بقا و رشد در محیط های جدید، ویژگی های خاصی را می طلبد که عموماً مدیران برای پاسخ به آنها با مشکلات بسیاری مواجه می شوند. یکی از مهمترین خصیصهها که می تواند به رهبران و مدیران در پاسخ به این تغییرات کمک کند، هوش هیجانی و هوش اجتماعی است. بنا به اهمیت موضوع، در این پژوهش به بررسی تأثیر هوش هیجانی و هوش اجتماعی بر سبک رهبری مدیران پرداخته شده است. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی – کاربردی است. برای سنجش هوش هیجانی از پرسشنامه استاندارد شرینگ سال1996، برای سنجش هوش اجتماعی از پرسشنامه سیلورا سال 2001 و برای سنجش سبکهای رهبری چندگانه نیز از پرسشنامه MLQ استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر 140 نفر از مدیران استانداری استان کرمانشاه هستند. با استفاده از فرمول آماری کوکران تعداد 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. نتایج نشان داد که هوش اجتماعی و هوش هیجانی بر سبک رهبری مدیران اثر مستقیم و مثبت دارند.
پرونده مقاله