تعیین نقش استراتژی بر مدیریت عملکرد سازمانهای فرهنگی
محورهای موضوعی : مدیریتمنصور نوروزی 1 , ایرج سلطانی 2 , اکبر اعتباریان 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی ، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران(عهده دار مکاتبات)
2 - استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان) دانشگاه آزاد اسلامی،اصفهان، ایران
کلید واژه: عملکرد, مدیریت عملکرد, سازمان فرهنگی, استراتژی نوظهور,
چکیده مقاله :
سازمانهای فرهنگی دارای ویژگیهایی هستند که آنها را از سایر سازمانها مجزا کرده و به طبع آن، استفاده از الگوها و مدلهای مرسوم در مدیریت عملکرد برای آنها نمیتواند منتهی به نتیجه مناسب گردد. تحقیق حاضر باهدف شناسایی نقش استراتژی و مؤلفههای کلیدی مؤثر آن بر مدیریت سازمانهای فرهنگی و تعیین ارزش و اولویت هر مؤلفه انجام شد. روش تحقیق بهصورت آمیخته کیفی و کمی انجام گردید. مرحله کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی منابع و مقالات ارائهشده در سالهای 2014 و 1393 به بعد انجام شد و مرحله کمی از روش دلفی فازی انجام شد که جامعه آماری آن را تعداد 50 نفر از استادان، مدیران و کارشناسان فرهنگی تشکیل داده و حجم نمونه برابر 12 نفر واجدین شرایط دلفی بودند. تجزیهوتحلیل دادههای کیفی بر اساس مراحل تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری و مقولهبندی دادهها استفاده گردید. نتایج حاصل از تحلیل محتوا بهصورت دلفی فازی در معرض نظرات خبرگان قرار گرفت و با روشهای دلفی فازی مثلثی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و اولویتبندی گردید. نتایج بیانگر این است که استراتژی در سازمانهای فرهنگی از نوع استراتژی خودجوش (نوظهور) است و کنشها، اهداف و مأموریتهای سازمان را تبیین مینمایند. از طرفی داشتن استراتژی برای این سازمانها داری نقش نمادین قدرت و عقلانیت است. سایر مؤلفههای کلیدی استراتژی به ترتیب میزان تأثیرگذاری بر عملکرد سازمانهای فرهنگی عبارت از: تدوین استراتژی (29/6)، ارزیابی استراتژی (19/6) و اجرای استراتژی (95/5) هستند.
Cultural organizations have features that use conventional patterns and models of performance management for them can not lead to appropriate results. The purpose of this study was to identify the role of strategy and its key components in managing cultural organizations and determining the value and priority of each component. The research method was mixed. The qualitative stage of the qualitative content analysis methodology was provided from 2014 onward and a small phase of the Delphi fuzzy method, the statistical community of which consisted of 50 professors, managers and cultural experts, and sample size equal to 12 eligible Delphi. Qualitative data analysis was performed on the basis of qualitative content analysis and its results were subjected to fuzzy delphi by experts and analyzed by triangular fuzzy Delphi method. The results indicate that strategies in cultural organizations are a kind of new strategy and explain the activities, goals and missions of the organization. On the other hand, having a strategy for these organizations is the symbolic role of power and rationality. Other key components of the strategy are, respectively, the impact on the performance of cultural organizations: strategy formulation (6.29), strategy evaluation (6.19), and strategy implementation (5.94).
_||_