پژوهش پیرامون رابطه تأثیر و تأثری نگرشهای شغلی و ارتباط آنها با عملکردکارکنان
محورهای موضوعی : مدیریتاکبر حسن پور 1 , غلامرضا معمارزاده 2 , مونا انبارلویی 3
1 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
2 - دانشیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
3 - کارشناس ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین،ایران (عهده دار مکاتبات)
کلید واژه: رضایت شغلی, عملکرد کارکنان, تعهد سازمانی, نگرش شغلی, وابستگی شغلی,
چکیده مقاله :
نگرش شغلی مفهومی است که تصورات مثبت و منفی فرد درباره کار و جنبه های مختلف محیط کاریاش را نشان میدهد. وجود نگرش خوب و مثبت در کسب موفقیتهای فردی و سازمانی اهمیت دارد. پژوهش در مورد نگرش کارکنان سازمان موجب میشود تا مدیران از نظرات و انتظارات آنها نسبت به شغل خود، وظایف محوله و جو سازمان آگاه شوند و دریابند که آیا سیاست و رویه ای که به اجرا در میآورند از دید کارکنان منصفانه است یا خیر؟ مدیران باید به نگرش کارکنان توجه خاصی داشته باشند زیرا این نگرشها بر رفتار افراد در سازمان تأثیر میگذارد و مدیران میتوانند رفتار آنها را پیش بینی کنند. در این راستا این مقاله به دنبال بررسی رابطه تأثیر و تأثری نگرشهای شغلی (وابستگی شغلی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی) و ارتباط آنها با عملکرد کارکنان است. این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری آن کلیه کارکنان دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین است که از بین آنها 121 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج حاکی از آن است که هر یک از انواع نگرشهای شغلی بر عملکرد کارکنان تأثیر مستقیم و معنی داری دارد. وابستگی شغلی از دو نوع دیگر نگرش تأثیر بیشتری بر عملکرد کارکنان دارد. به علاوه وابستگی شغلی روی تعهد سازمانی و رضایت شغلی تأثیر مستقیم و معنی داری دارد و تعهد سازمانی هم تأثیر مستقیم و معنی داری روی رضایت شغلی دارد.
The job attitude is a concept that indicates positive and negative perception of individual about work and various aspect of workplace. A positive and good attitude is important for individual and organizational success. Research about employee, s attitude makes managers aware of their subordinates, attitude about himself and find out whether policies and procedures that are implemented is fair or not? Managers should have more attention to employee, s attitude because it affects on individual, s behavior in organization and they could predict it. For that aim, this study examined the impression and being impressed relation of job attitudes (job involvement, organizational commitment, and job satisfaction) and their connection with employee performance. This research has been done with descriptive-correlation method. Its statistical population involved all employees of Imam khomeini international university in qazvin. Of which 121 people were selected by simple random sampling. Findings reveal that each of job attitudes has a significant and direct impact on employee performance. Job involvement has much influence on employee performance than others. Furthermore, job involvement has a significant and direct impact on organizational commitment and job satisfaction. Organizational commitment has significant impact on job satisfaction.