ترسیم و تحلیل نقشه همواژگانی کارآفرینی دیجیتال در دانشگاههای هنر
محورهای موضوعی : مدیریتاصغر پناهزاده 1 , سهیلا خویشتن دار 2 , فرهاد نژاد حاجی علی ایرانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاداسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهده دار مکاتبات)
3 - استادیار ، گروه مدیریت دولتی ، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی،بناب،ایران
کلید واژه: کارآفرینی دیجیتال, تحلیل همواژگانی, علمسنجی, خوشهبندی تحقیقات,
چکیده مقاله :
کارآفرینی دیجیتال رویکرد کارآفرینانه متناسب با عصر تحولات دیجیتال است که با سرعت فزایندهای به گفتمان غالب در زمینه کارآفرینی تبدیل شده است. نظر به غنای مطالعات و پیشینه پژوهشی پیرامون کارآفرینی دیجیتال استفاده از روشهای علمسنجی و تحلیل همواژگانی میتواند به ارائه تصویری کامل و فراگیر از این حوزه کمک نماید. بنابراین مطالعه حاضر با هدف ترسیم نقشه همواژگانی کارآفرینی دیجیتال انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با رویکرد علم سنجی است که به روش تحلیل همواژگانی به تحلیل دادهها می پردازد. دادهها از پایگاه Science Direct طی سالهای 2015 تا پایان سال 2022 گردآوری شده وبرای ترسیم نقشه هم واژگانی از نرمافزار VOSviewer استفاده شده است. در مجموع 19 کلیدواژه، 4 خوشه و 68 لینک با قدرت ارتباط 152 شناسایی شده است. مفاهیم کارآفرینی دیجیتال، مدیریت دانش، کلان داده، هوش تجاری، مدیریت استراتژیک، یادگیری سازمانی، شبکههای اجتماعی، مزیت رقابتی و بهینهسازی پرکاربردترین واژههای این حوزه هستند. بنا بر این دانشگاههای هنر از طریق نگاهی استراتژیک با استفاده از تحلیل کلان داده و فعالیت در بستر شبکههای اجتماعی زمینه را برای کارآفرینی دیجیتال فراهم کنند. مدیریت دانش در این میان نقشی اساسی ایفا میکند و میتواند مزیت رقابتی دانشگاه را از طریق کارآفرینی دیجیتال تضمین نماید.
Digital entrepreneurship is an entrepreneurial approach that is suitable for the digital age and has become a dominant discourse in the field of entrepreneurship due to its increasing speed. Given the richness of studies and research background on digital entrepreneurship, the use of scientific methods and co-occurrence analysis can provide a comprehensive and pervasive picture of this field. Therefore, this study aims to draw a co-occurrence map of digital entrepreneurship. This applied research uses a scientific approach and analyzes data using co-occurrence analysis. The data was collected from the Science Direct database from 2015 to the end of 2022, and VOSviewer software was used to draw the co-occurrence map. In total, 19 keywords, 4 clusters, and 68 links with a strength of 152 were identified. The concepts of digital entrepreneurship, knowledge management, big data, business intelligence, strategic management, organizational learning, social networks, competitive advantage, and optimization are the most common words in this field. Therefore, art universities can provide a platform for digital entrepreneurship through a strategic approach using big data analysis and activities on social networks. Knowledge management plays a fundamental role in this regard and can guarantee the competitive advantage of universities through digital entrepreneurship