طراحی مدل استراتژیهای کارآفرینانه تأمین مالی شرکتهای دانشبنیان در ایران
محورهای موضوعی : مدیریتزهرا یاری لیچائی 1 , غلامحسین حسینی نیا 2 , داود ثمری 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2 - دانشیار، گروه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه علوم کشاورزی و صنایع غذایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: استراتژی&rlm, های کارآفرینانه, تأمین مالی, طراحی مدل, شرکت&rlm, های دانشبنیان,
چکیده مقاله :
معمولاً استراتژیهایی که نهادها وضع می نمایند بر عملکرد بنگاه تأثیر میگذارد لذا توجه کمتری به استراتژیهایی همچون وضع مالیات ها، استراتژی های تشویقی، حفظ مالکیت کسبوکار و ذهنیت آنها به رشد پایدار و مداوم استارت آپ ها و ...در تأمین مالی شده است. مقاله حاضر با هدف طراحی مدل استراتژیهای کارآفرینانه تأمین مالی انجامشده است. روش پژوهش از نوع کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها، دارای رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) از نوع اکتشافی میباشد. در بخش کمی تحقیق با استفاده از داده های گردآوری شده از طریق پرسشنامه ای که بر اساس شاخص های شناسایی مدل استراتژی های کارآفرینانه تأمین مالی طراحی شده و در بین جامعه مورد مطالعه توزیع و از لحاظ کمی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. بهمنظور تحلیل آماری از روش معادلات ساختاری و نرمافزارهای، SPSS و SMART-PL استفاده گردید. در بخش کیفی پس از بررسی و تحلیل مضمون کلیه مصاحبه ها مدل پیشنهادی استراتژی های کارآفرینانه تامین مالی شرکت های دانش بنیان در ایران شامل هشت مولفه اصلی از جمله: عوامل زمینه ای مرتبط با منابع بالقوه تامین مالی ، عوامل قانونی و بالادستی، عوامل ارتباطی و بین المللی، عوامل منطقه ای و تحریم ها، ویژگی های فردی کارآفرین، نوآوری، عوامل مرتبط با کسب و کار و عوامل مدیریتی می باشد.
Usually, the strategies established by institutions affect the company's performance, so less attention is paid to systems such as taxation, incentive strategies, maintaining business ownership, and their mentality towards sustainable and continuous growth of startups. This article aims to design a model of entrepreneurial financing strategies. The research method applied has a mixed approach (qualitative-quantitative) of an exploratory type. In the quantitative part of the research, the data collected through a questionnaire designed based on the identification indicators of the entrepreneurial financing strategies model and distributed among the studied community were quantitatively analyzed statistically. For statistical analysis, the structural equation method and SPSS and SMART-PL software were used. In the qualitative section, after reviewing and analyzing the content of all interviews, the proposed model of entrepreneurial financing strategies for knowledge-based companies in Iran includes eight main components, including contextual factors related to potential sources of financing, legal and upstream factors, communication factors, international, regional factors, and sanctions, entrepreneur's characteristics, innovation, business-related factors and, management factors.