طراحی الگوی برندسازی موسسات حسابرسی
محورهای موضوعی : توسعه پایدارسعید پیرویسی 1 , رضوان حجازی 2 , حیدر محمدزاده سالطه 3
1 - دانشجوی دکترای، گروه حسابداری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2 - استاد، گروه حسابداری، دانشگاه خاتم، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - دانشیار، گروه حسابداری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
کلید واژه: برندسازی, موسسات حسابرسی, نظریه زمینه بنیان,
چکیده مقاله :
در دنیای اقتصاد امتیاز علامت تجاری به عنوان یک دارایی نامشهود و با ارزش است که به واحدهای تجاری اعتبار می بخشد. به منظور افزایش ارزش این دارایی باید عوامل تاثیرگذار بر روی آن را شناسایی کرد. در حال حاضر شرایط علی، مداخلهگر و زمینهای، راهبردها و پیامدهای برندسازی در موسسات حسابرسی موردبررسی قرار نگرفته است. این پژوهش، از نوع کیفی و اکتشافی است. این پژوهش بهوسیله مصاحبه با افراد خبره در حوزه مبانی نظری برندسازی موسسات حسابرسی اجراشده و با انجام 18 مصاحبه در سال 1399 به روش نمونهگیری گلوله برفی، به اشباع رسیده است. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین شرایط علی که موجب برندسازی موسسات حسابرسی میشوند، به ترتیب عبارت است از: ویژگیها و ارتباطات سیاسی، تصویر برند موسسه حسابرسی، خصوصیات ادراکی، سطح برآورد خطر، رفتار فرصت طلبانه، ارزش مشترک، کیفیت حسابرسی و جذابیت و ارتباطات و ویژگیهای حاکمیت شرکتی، ویژگیهای ساختاری شرکت، ویژگیهای رفتاری مدیران و پیچیدگی حسابداری نیز عوامل مداخلهای برای برندسازی موسسات حسابرسی در نظر گرفته میشوند. علاوه بر این شرایط ذکرشده، طبق نظر مصاحبهشوندگان، شرایطی نیز بهعنوان شرایط زمینهای برای برندسازی موسسات حسابرسی بیان کردهاند؛ این شرایط عبارت است از قوانین و استانداردها و فرهنگ عمومی کشور. یافتههای این پژوهش نشان دادند برای برندسازی موسسات حسابرسی، راهبردهایی مانند قوانین واستانداردها، استقرار نظام کنترل داخلی، آموزش مقوله، برندسازی توانایی مدیریت و سرمایه فکری مقوله برندسازی اتخاذ میشود. درنهایت الگوی منسجم نشان داد برندسازی موسسات حسابرسی پیامدهایی از قبیل افزایش اعتماد اجتماعی را در پی دارد.
In the world of economics, trademark privilege is an intangible and valuable asset that gives credit to business units. In order to increase the value of this asset, the factors affecting it must be identified. At present, the causal, intervening and contextual conditions, strategies and consequences of branding in auditing firms have not been studied. Therefore, in this research, an attempt has been made to design the branding model of auditing firms using grounded theory. This research is of qualitative and exploratory type. This research has been carried out by interviewing experts in the field of theoretical foundations of branding of auditing firms and by conducting 18 interviews in 1399 by snowball sampling method, has been saturated. The results showed that the most important causal conditions that lead to branding of audit firms are: characteristics and political communication, brand image of the audit firm, perceptual characteristics, level of risk assessment, opportunistic behavior, common value, audit quality and attractiveness and Communication and corporate governance characteristics, structural characteristics of the company, behavioral characteristics of managers and accounting complexity are also considered as intervention factors for branding of audit firms. In addition to these conditions, according to the interviewees, they also stated conditions as a basis for branding audit firms; These conditions are the laws and standards and the general culture of the country. Findings of this study showed that for branding audit firms, strategies such as rules and standards,
_||_