فهرست مقالات رضوان حجازی


  • مقاله

    1 - اختیار معامله، اختیار فروش تبعی و عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری با رویکرد تفاوت‌های دوگانه
    دانش مالی تحلیل اوراق بهادار , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1400
    قراردادهای اختیار معامله برای اولین بار در سال 1973 میلادی به بازار سرمایه راه یافتند و ازآن‌پس رشد روزافزونی در بازار آن‌ها به وجود آمد؛ به‌طوری‌که در عصر فعلی اختیار معامله‌ها در بازارهای زیادی در اقصی نقاط جهان در حال مبادله و خریدوفروش هستند. در این تحقیق اختیار معا چکیده کامل
    قراردادهای اختیار معامله برای اولین بار در سال 1973 میلادی به بازار سرمایه راه یافتند و ازآن‌پس رشد روزافزونی در بازار آن‌ها به وجود آمد؛ به‌طوری‌که در عصر فعلی اختیار معامله‌ها در بازارهای زیادی در اقصی نقاط جهان در حال مبادله و خریدوفروش هستند. در این تحقیق اختیار معامله و اختیار فروش تبعی موردبررسی قرار گرفتند. بنابراین در این تحقیق به بررسی اختیار معامله، اختیار فروش تبعی و عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری با رویکرد تفاوت‌های دوگانه پرداخته شد. برای انجام این تحقیق نمونه‌ای از 38 شرکت سرمایه‌گذاری و 244 صندوق سرمایه‌گذاری بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش نمونه‌گیری انتخاب گردید. این پژوهش، برای دوره 1393 الی 1399 صورت گرفت. روش آماری مورداستفاده در این تحقیق روش رگرسیون چند متغیره به شیوه پانل دیتا و تفاوت‌های دوگانه (Difference-in-Difference) می باشد. نتایج این تحقیق نشان داد که: انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سهام و انتشار اوراق اختیار معامله سهام باعث افزایش عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌گردد و همچنین افزایش در عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در زمان‌هایی که شرکت‌ها اوراق اختیار فروش تبعی سهام منتشر نموده‌اند نسبت به زمان‌هایی که شرکت‌ها اوراق اختیار معامله منتشر نموده‌اند بیشتر است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - عوامل دستیابی به موفقیت راهبری شرکتی در بخش سلامت و پیامدهای پیاده‌سازی آن
    حسابداری مدیریت , شماره 1 , سال 17 , بهار 1403
    مقدمه: پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل موثر بر دستیابی به موفقیت در پیشبرد راهبردهای راهبری شرکتی در بخش سلامت و تبیین آثار و پیامدهای پیاده‌سازی آن انجام گردید و به تدوین مدلی جامع که شامل عوامل علی، عوامل مداخله‌گر، عوامل زمینه‌ای، راهبردها و پیامدهای ارائه الگوی راهبر چکیده کامل
    مقدمه: پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل موثر بر دستیابی به موفقیت در پیشبرد راهبردهای راهبری شرکتی در بخش سلامت و تبیین آثار و پیامدهای پیاده‌سازی آن انجام گردید و به تدوین مدلی جامع که شامل عوامل علی، عوامل مداخله‌گر، عوامل زمینه‌ای، راهبردها و پیامدهای ارائه الگوی راهبری شرکتی در بخش سلامت است، پرداخته شد. روش ها: در توالی گردآوری داده‌ها، بعد از گردآوری داده‌های کیفی از بین استراتژی‌های پژوهش کیفی از نظریه داده بنیاد استفاده گردید. مصاحبه عمیق به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار جمع‌آوری داده‌ها مورداستفاده قرار گرفت. نمونه‌گیری با روش در دسترس، آغاز شد و پس‌ازآن به روش گلوله برفی ادامه یافت در 15 مصاحبه اشباع داده‌ها حاصل گردید. در مجموع 16 مقوله و 232 مفهوم شناسایی و استخراج شدند. کدگذاری محوری مرحله دوم تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در نظریه‌پردازی زمینه‌ای است. هدف این مرحله برقراری رابطه بین مقوله‌های تولیدشده در مرحله کدگذاری باز است. برای کدگذاری محوری در این پژوهش از الگوی پارادایمی اشتراوس و کوربین استفاده‌شده است. این الگو به نظریه-پرداز کمک می‌کند تا درکی کلی از فرایند تئوریک داشته باشد. یافته ها: در مجموع الگوی به‌دست‌آمده در پژوهش حاضر به ترتیب اولویت مشتمل بر ۶ بعد، 17 مؤلفه و 106 کد است. راهبردهای مدل تحقیق عبارت‌اند از: راهبردهای توسعه منابع انسانی، راهبردهای مدیریتی و راهبردهای اجتماعی. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - تدوین چارچوب گزارشگری اجتماعی با تاکید بر ذینفعان اجتماعی
    حسابداری مدیریت , شماره 5 , سال 15 , زمستان 1401
    داشتن روابط متقابل و توجه به خواست و منافع کلیه ذینفعان، نیازمند گزارشگری اجتماعی شرکت است. ساختار ناهمگون و بدون چارچوب گزارشگری فعلی شرکت ها در خصوص مسائل پایداری مرتبط با ذینفعان اجتماعی، ضرورت ایجاد چارچوبی مبتنی بر عناصر اطلاعاتی خاص گزارشگری پایداری را نشان می ده چکیده کامل
    داشتن روابط متقابل و توجه به خواست و منافع کلیه ذینفعان، نیازمند گزارشگری اجتماعی شرکت است. ساختار ناهمگون و بدون چارچوب گزارشگری فعلی شرکت ها در خصوص مسائل پایداری مرتبط با ذینفعان اجتماعی، ضرورت ایجاد چارچوبی مبتنی بر عناصر اطلاعاتی خاص گزارشگری پایداری را نشان می دهد. هدف اصلی پژوهش حاضر، تدوین و ارائه چارچوب گزارشگری با تاکید بر گروه های مختلف ذینفع اجتماعی با عنوان گزارشگری اجتماعی است. با طراحی پرسش نامه ای حاوی 45 گویه، نظرات خبرگان در رابطه با ضرورت، مفاهیم زیرینایی، عناصر اطلاعاتی و محتوای گزارشگری اجتماعی اخذ و با استفاده از روش دلفی فازی مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به موافقت خبرگان با کلیه گویه های مرتبط با عناصر مرتبط با چارچوب گزارشگری اجتماعی، نتیجه گیری می شود که چارچوب مطلوب و مناسب از نظر آنان مشابه با عناصر اطلاعاتی چارچوب گزارشگری مالی است، اما این عناصر باید در بستر پایداری از منظر اجتماعی تعریف شوند. از میان 16 مقوله پیشنهادی جهت تعریف و ارائه محتوای گزارشگری اجتماعی نیز 12 مقوله در رابطه با کارکنان، مشتریان، محصول، جوامع محلی و حاکمیت مورد پذیرش خبرگان قرار گرفت. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - ارتباط بین مولفه‌های فرهنگی و ارزشیابی نگهداشت وجه نقد
    مدیریت فرهنگی , شماره 43 , سال 13 , بهار 1398
    مقدمه و هدف پژوهش: یکی از بحث برانگیزترین موضوع‌های مدیریت مالی، مدیریت وجه نقد است. چگونگی به کارگرفتن منابع شرکت و به ‌ویژه وجوه داخلی، تصمیمی مهم در تضاد بین سهامداران و مدیران است. وجه نقد، از منابع مهم و حیاتی هر واحد انتفاعی است. مهم‌ترین عامل سلامت اقتصادی این وا چکیده کامل
    مقدمه و هدف پژوهش: یکی از بحث برانگیزترین موضوع‌های مدیریت مالی، مدیریت وجه نقد است. چگونگی به کارگرفتن منابع شرکت و به ‌ویژه وجوه داخلی، تصمیمی مهم در تضاد بین سهامداران و مدیران است. وجه نقد، از منابع مهم و حیاتی هر واحد انتفاعی است. مهم‌ترین عامل سلامت اقتصادی این واحدها، ایجاد توازن بین وجوه نقد در دسترس و نیازهای نقدی است. با وجود اینکه اثرات فرهنگ ملی بر روی تصمیم‌گیری‌های مالی در قالب توسعه بازارهای مالی در هر کشوری انعکاس یافته است، بر این اساس، در این پژوهش به بررسی ارتباط بین ابعاد فرهنگی و ارزشیابی نگهداشت وجه نقد پرداخته شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی - پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل شرکت‌های بورسی می‌باشد و از طریق روش حذفی سیستماتیک تعداد نمونه به 110 شرکت رسیده است. به همین منظور از طریق پرسشنامه استاندارد ابعاد فرهنگی هافستد (1980)، اطلاعات مربوط به ابعاد فرهنگی جمع‌آوری و ارزشیابی نگهداشت وجه نقد از طریق یادداشت‌های توضیحی همراه صورت های مالی دریافت شده است. مقدار ضریب آلفای ‌کرونباخ (711/0) برای تمامی سوالات پرسشنامه حاکی از قابلیت اطمینان مناسب پرسشنامه می‌باشد. با پیروی از پژوهش اورلووا و همکاران (2017)، برای اندازه‌گیری ابعاد فرهنگی از دو معیار سطح فردگرایی و اجتناب از عدم‌اطمینان و برای سنجش ارزشیابی نگهداشت وجه نقد از مدل تعدیل شده فالکندر و وانگ (2006) توسط پینکوویتز و همکاران (2006) استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد بین ابعاد فرهنگی و ارزشیابی نگهداشت وجه نقد ارتباط وجود ندارد و این ارتباط حتی با لحاظ نمودن شاخص‌های اقتصادی و توسعه مالی نیز مورد تأئید قرار نگرفت. هم‌چنین، ارتباط بین ابعاد فرهنگی و ارزشیابی نگهداشت وجه نقد در شرکت‌های دارای اندازه بزرگتر نسبت به شرکت‌های کوچکتر متفاوت نمی‌باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - Stock Price Momentum Modeling: A Grounded Theory Approach
    Advances in Mathematical Finance and Applications , شماره 2 , سال 5 , بهار 2020
    Recently, understanding the anomalies in financial markets have severely chal-lenged the efficient market hypothesis (EMH). The price momentum is one of the anomalies described as the unexplained short-term return by Fama and French (1996). The present research strives چکیده کامل
    Recently, understanding the anomalies in financial markets have severely chal-lenged the efficient market hypothesis (EMH). The price momentum is one of the anomalies described as the unexplained short-term return by Fama and French (1996). The present research strives for modeling the price momentum of winner stock in the Iranian capital market. The grounded theory method was used to explain this phenomenon. To this end, in-depth interviews were held with 32 experts operating in the professional and academic fields in 2018. The collected data was encoded in three steps, and the results were presented as a conceptual paradigm. The research findings identified the momentum causal factors in the behavioral level, the background factors in the social, macroeconomics, and mar-ket levels, the intervening factors in the global economics, macroeconomics, mar-ket, and company levels, and the strategies in the social, macroeconomics, market, the investment and finances institutions, and consequences factors in market level. The research findings suggest that the winner stock price momentum phenomenon should not be considered a speculation opportunity. Rather, it is an anomaly that has to be regulated with the proposed strategies according to the experts. The consequences of the adoption of these strategies include the stable and normal income for the market actors, the decrease in the loss inflicted on natural persons due to the market volatility, the management of anomalies, more effective attrac-tion and allocation of liquid capitals, the reduced credit risk of brokerages, and the acceleration of liquidation in the market. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - Financial Performance Evaluation of Companies Using Decision Trees Algorithm and Multi-Criteria Decision-Making Techniques with an Emphasis on Investor’s Risk-Taking Behavior
    Advances in Mathematical Finance and Applications , شماره 4 , سال 6 , تابستان 2021
    Evaluating the performance of companies using their financial ratios is a challenging task that is expected to become more straightforward by reducing the dimensionality of the data. The purpose of this study is to evaluate the performance of companies using a hybrid mo چکیده کامل
    Evaluating the performance of companies using their financial ratios is a challenging task that is expected to become more straightforward by reducing the dimensionality of the data. The purpose of this study is to evaluate the performance of companies using a hybrid model for investment-related decision making through which the mean value of various financial ratios are calculated based on the investor's risk-taking behavior so that the number of all criteria is reduced to one single value for each alternative. To do so, a sample of 172 companies listed in Tehran Stock Ex-change was selected from 2008 to -2018. Firstly, the financial ratios were prioritized using decision trees regression analysis (type CART) and TOPSIS Technique. The results showed that Gross Profit Margin and Debt to Equity Ratio are the most and the least important factors, respectively. Then, using OWA (Ordered Weighted Averaging Aggregation) operator, the role of investor’s risk-taking behavior was investigated, and the results showed that investor’s risk-taking behavior changes the outcome of the decision-making process significantly. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - طراحی الگوی برندسازی موسسات حسابرسی
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1400
    در دنیای اقتصاد امتیاز علامت تجاری به عنوان یک دارایی نامشهود و با ارزش است که به واحدهای تجاری اعتبار می بخشد. به منظور افزایش ارزش این دارایی باید عوامل تاثیرگذار بر روی آن را شناسایی کرد. در حال حاضر شرایط علی، مداخله‌گر و زمینه‌ای، راهبردها و پیامدهای برندسازی در مو چکیده کامل
    در دنیای اقتصاد امتیاز علامت تجاری به عنوان یک دارایی نامشهود و با ارزش است که به واحدهای تجاری اعتبار می بخشد. به منظور افزایش ارزش این دارایی باید عوامل تاثیرگذار بر روی آن را شناسایی کرد. در حال حاضر شرایط علی، مداخله‌گر و زمینه‌ای، راهبردها و پیامدهای برندسازی در موسسات حسابرسی موردبررسی قرار نگرفته است. این پژوهش، از نوع کیفی و اکتشافی است. این پژوهش به‌وسیله مصاحبه با افراد خبره در حوزه مبانی نظری برندسازی موسسات حسابرسی اجراشده و با انجام 18 مصاحبه در سال 1399 به روش نمونه‌گیری گلوله برفی، به اشباع رسیده است. نتایج پژوهش نشان داد که مهم‌ترین شرایط علی که موجب برندسازی موسسات حسابرسی می‌شوند، به ترتیب عبارت است از: ویژگی‌ها و ارتباطات سیاسی، تصویر برند موسسه حسابرسی، خصوصیات ادراکی، سطح برآورد خطر، رفتار فرصت طلبانه، ارزش مشترک، کیفیت حسابرسی و جذابیت و ارتباطات و ویژگی‌های حاکمیت شرکتی، ویژگی‌های ساختاری شرکت، ویژگی‌های رفتاری مدیران و پیچیدگی حسابداری نیز عوامل مداخله‌ای برای برندسازی موسسات حسابرسی در نظر گرفته می‌شوند. علاوه بر این شرایط ذکرشده، طبق نظر مصاحبه‌شوندگان، شرایطی نیز به‌عنوان شرایط زمینه‌ای برای برندسازی موسسات حسابرسی بیان کرده‌اند؛ این شرایط عبارت است از قوانین و استانداردها و فرهنگ عمومی کشور. یافته‌های این پژوهش نشان دادند برای برندسازی موسسات حسابرسی، راهبردهایی مانند قوانین واستانداردها، استقرار نظام کنترل داخلی، آموزش مقوله، برندسازی توانایی مدیریت و سرمایه فکری مقوله برندسازی اتخاذ می‌شود. درنهایت الگوی منسجم نشان داد برندسازی موسسات حسابرسی پیامدهایی از قبیل افزایش اعتماد اجتماعی را در پی دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - پیش بینی چرخه عمر و ارزیابی عملکرد مالی شرکت‌ها با استفاده از الگوریتم درخت تصمیم و تکنیک های تصمیم‌گیری چند معیاره
    پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی , شماره 1 , سال 15 , بهار 1402
    چکیده انتخاب بهینه یک شرکت برای سرمایه گذاری با توجه به نسبت های مالی آن چالشی است که انتظار می رود با کاهش ابعاد داده ها تا حدودی ساده شود. تشخیص دقیق اهمیت نسبی معیارها در هر شرکتی برای بسیاری از تصمیم گیرندگان و سرمایه گذاران امر ساده‌ای نیست. هدف از این پژوهش ارائه چکیده کامل
    چکیده انتخاب بهینه یک شرکت برای سرمایه گذاری با توجه به نسبت های مالی آن چالشی است که انتظار می رود با کاهش ابعاد داده ها تا حدودی ساده شود. تشخیص دقیق اهمیت نسبی معیارها در هر شرکتی برای بسیاری از تصمیم گیرندگان و سرمایه گذاران امر ساده‌ای نیست. هدف از این پژوهش ارائه روش هایی برای تصمیم گیری است که با حداقل دانش مالی تخصصی قابل اجرا باشد. بدین منظور، نمونه ای متشکل از 172 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به صورت سال-شرکت، مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا، نسبت‌های مالی با استفاده از تحلیل رگرسیون درخت تصمیم برای پیش‌بینی چرخه عمر اولویت‌بندی شدند. نسبت‌های مالی به عنوان متغیر مستقل و داده‌های صورت جریان وجوه نقد به عنوان متغیر وابسته مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته‌اند. به منظور پیاده سازی دقیق مدل‌های ارائه شده از محیط کدنویسی نرم افزار متلب استفاده شد. نتایج نشان داد که نسبت کفایت نقد و نسبت بدهی به ارزش ویژه به ترتیب بیشترین و کمترین اهمیت را دارند. سپس با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی نسبت های مالی برای ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها اولویت بندی شدند که نسبت‌های اهرمی و نسبت‌های سودآوری به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین رتبه را به خود اختصاص دادند. نتایج این پژوهش می‌تواند جهت ایجاد تصویر روشنی از عملکرد مالی شرکت‌ها توسط تمامی سرمایه گذاران در بورس اورق بهادار، مورد توجه قرار گیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - بررسی اثرگذاری اطلاعات مالی بر تکانه بازده سهام در پرتفوی‌های برنده و بازنده با استفاده از روش‌های داده‌کاوی: شبکه‌های عصبی و درخت تصمیم
    مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1400
    این پژوهش به بررسی اثرگذاری اطلاعات مالی بر تکانه بازده سهام در پرتفوی‌های برنده و بازنده با استفاده از روش‌های داده-کاوی(شبکه‌های عصبی و درخت تصمیم) در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. تحلیل اطلاعات مالی مورد استفاده در سه گروه کلی شامل: متغ چکیده کامل
    این پژوهش به بررسی اثرگذاری اطلاعات مالی بر تکانه بازده سهام در پرتفوی‌های برنده و بازنده با استفاده از روش‌های داده-کاوی(شبکه‌های عصبی و درخت تصمیم) در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. تحلیل اطلاعات مالی مورد استفاده در سه گروه کلی شامل: متغیرهای سودآوری (بازده دارایی‌ها، جریانات نقدی، اقلام تعهدی و رشد سودآوری)، متغیرهای اهرم و نقدینگی (اهرم مالی، نسبت نقدینگی و انتشار سهام) و متغیرهای کارایی عملیاتی(حاشیه سود و گردش دارایی‌ها) طبقه‌بندی شد. این پژوهش با استفاده از نمونه‌ای شامل 130 شرکت پذیرفته شده در‌ بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی سال-های 1387 تا 1398 انجام گرفته است.نتایج بدست آمده از مدل‌های داده‌کاوی نشان می‌دهد که متغیرهای مربوط به سودآوری شرکت بیشترین تاثیرگذاری را بر بازده آتی سهام در هر دو پرتفوی برنده و بازنده داشته‌ است. این نتیجه برای سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادار رهنمود بسیار مهمی در پی دارد، سرمایه‌گذاران باید در زمان انتخاب سهام مد نظر خود حتما شرکت‌های با سودآوری مناسب را براساس شاخص‌های ساده‌ای که در این پژوهش معرفی گردید انتخاب نمایند. پرونده مقاله

  • مقاله

    10 - ارزیابی تطابق سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری شهرداری تهران با اصول استاندارد ایزو 9241
    قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1402
    چکیده مقاله حاضر با هدف ارزیابی مقایسه ای کاربردپذیری نرم‌افزار جامع مالی شهرداری تهران (فایننس) با استفاده از مقیاس کاربردپذیری و تأثیر چهار عامل (جنسیت، سن، سابقه کار حرفه‌ای و شغل) صورت پذیرفت. این پژوهش در گروه پژوهش‌های توصیفی، مقطعی و پیمایشی قرار می‌گیرد. اطلاعا چکیده کامل
    چکیده مقاله حاضر با هدف ارزیابی مقایسه ای کاربردپذیری نرم‌افزار جامع مالی شهرداری تهران (فایننس) با استفاده از مقیاس کاربردپذیری و تأثیر چهار عامل (جنسیت، سن، سابقه کار حرفه‌ای و شغل) صورت پذیرفت. این پژوهش در گروه پژوهش‌های توصیفی، مقطعی و پیمایشی قرار می‌گیرد. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه‌های توزیع شده بین کاربران شاغل در شهرداری تهران در سال 1401جمع‌آوری شده است. سؤالات پرسشنامه در هفت گروه طبقه‌بندی شدند که هر گروه مبین هر یک از معیارهای کاربردپذیری در استانداردایزو 9241-10 بود. داده‌ها با اجرای آزمون‌های تی مستقل، تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد چهار عامل (جنسیت، سن، سابقه کار حرفه‌ای و شغل) بر درک کاربران از میزان تطابق کاربردپذیری نرم‌افزار جامع مالی شهرداری تهران طبق اصول هفت گانه استانداردایزو 9241-10 تأثیر معناداری می‌گذارند. به طور کلی ارزیابی کاربران درباره میزان تطابق نرم‌افزار جامع مالی شهرداری تهران با استانداردایزو 9241-10 متفاوت است و توجه بیشتر در حوزة ارتقاء نرم‌افزار به ویژه توسعه قابلیت گزارشگری و سطوح حساب‌ها، راهبری و آموزش نرم‌افزار برابر نیاز کاربران و مدیریت شهری را می‌طلبد. پرونده مقاله

  • مقاله

    11 - تبیین شتاب قیمت سهام برنده در ایران
    پیشرفت های مالی و سرمایه گذاری , شماره 2 , سال 2 , تابستان 1400
    اخیراً شناخت رفتارهای خلاف قاعده در بازارهای مالی، فرض کارایی را شدیداً به چالش کشانده است. شتاب قیمت یکی از آن خلاف قاعده‌هایی است که فاما و فرنچ (1996) از آن به عنوان "بازده کوتاه‌مدت توضیح داده نشده" یاد کردند. هدف این پژوهش الگوسازی پدیده شتاب سهام برنده در بازار سر چکیده کامل
    اخیراً شناخت رفتارهای خلاف قاعده در بازارهای مالی، فرض کارایی را شدیداً به چالش کشانده است. شتاب قیمت یکی از آن خلاف قاعده‌هایی است که فاما و فرنچ (1996) از آن به عنوان "بازده کوتاه‌مدت توضیح داده نشده" یاد کردند. هدف این پژوهش الگوسازی پدیده شتاب سهام برنده در بازار سرمایه ایران می‌باشد. به منظور توضیح پدیده مذکور از روش کیفی نظریه برخاسته از داده و ابزار مصاحبه استفاده گردید. بدین صورت، با 32 نفر از صاحب‌نظران فعال در دو طیف حرفه‌ای و دانشگاهی در سال 1397 مصاحبه‌های عمیق انجام گرفت. در این پژوهش داده‌های گردآوری شده در سه مرحله کد‌گذاری، سپس نتایح به صورت الگوی پارادایمی کمی شده با روش رتبه بندی سلسله مراتب فازی و روایت یک داستان ارایه گردیده است. یافته‌های پژوهش، عوامل عِلی شتاب را در سطح رفتاری؛ عوامل بستری را در سه سطح جامعه، اقتصاد کلان و بازار؛ عوامل مداخله‌گر را در چهار سطح اقتصاد جهانی، اقتصاد کلان، بازار و شرکت؛ راهبردها نیز در چهار سطح جامعه، اقتصاد کلان، بازار و نهاد‌های سرمایه‌گذاری و مالی و پیامدها در سطح بازار، کشف کردند.نتایج پژوهش نشان می دهد به‌منظور توسعه بازار نباید به پدیده شتاب سهام برنده به‌عنوان یک فرصت سفته‌بازی نگاه کرد بلکه خلاف قاعده‌ای است که از نظر خبرگان با راهبردهای ارایه شده، می ‌بایست تعدیل گردد. پرونده مقاله