فهرست مقالات مهدی محبعلی پور


  • مقاله

    1 - عوامل دستیابی به موفقیت راهبری شرکتی در بخش سلامت و پیامدهای پیاده‌سازی آن
    حسابداری مدیریت , شماره 1 , سال 17 , بهار 1403
    مقدمه: پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل موثر بر دستیابی به موفقیت در پیشبرد راهبردهای راهبری شرکتی در بخش سلامت و تبیین آثار و پیامدهای پیاده‌سازی آن انجام گردید و به تدوین مدلی جامع که شامل عوامل علی، عوامل مداخله‌گر، عوامل زمینه‌ای، راهبردها و پیامدهای ارائه الگوی راهبر چکیده کامل
    مقدمه: پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل موثر بر دستیابی به موفقیت در پیشبرد راهبردهای راهبری شرکتی در بخش سلامت و تبیین آثار و پیامدهای پیاده‌سازی آن انجام گردید و به تدوین مدلی جامع که شامل عوامل علی، عوامل مداخله‌گر، عوامل زمینه‌ای، راهبردها و پیامدهای ارائه الگوی راهبری شرکتی در بخش سلامت است، پرداخته شد. روش ها: در توالی گردآوری داده‌ها، بعد از گردآوری داده‌های کیفی از بین استراتژی‌های پژوهش کیفی از نظریه داده بنیاد استفاده گردید. مصاحبه عمیق به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار جمع‌آوری داده‌ها مورداستفاده قرار گرفت. نمونه‌گیری با روش در دسترس، آغاز شد و پس‌ازآن به روش گلوله برفی ادامه یافت در 15 مصاحبه اشباع داده‌ها حاصل گردید. در مجموع 16 مقوله و 232 مفهوم شناسایی و استخراج شدند. کدگذاری محوری مرحله دوم تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در نظریه‌پردازی زمینه‌ای است. هدف این مرحله برقراری رابطه بین مقوله‌های تولیدشده در مرحله کدگذاری باز است. برای کدگذاری محوری در این پژوهش از الگوی پارادایمی اشتراوس و کوربین استفاده‌شده است. این الگو به نظریه-پرداز کمک می‌کند تا درکی کلی از فرایند تئوریک داشته باشد. یافته ها: در مجموع الگوی به‌دست‌آمده در پژوهش حاضر به ترتیب اولویت مشتمل بر ۶ بعد، 17 مؤلفه و 106 کد است. راهبردهای مدل تحقیق عبارت‌اند از: راهبردهای توسعه منابع انسانی، راهبردهای مدیریتی و راهبردهای اجتماعی. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تأثیر سرمایه اجتماعی بر هزینه سرمایه با تأکید بر عدم تقارن اطلاعاتی
    پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1399
    هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر افشای سرمایه اجتماعی بر هزینه سرمایه در شرکت‌های با عدم تقارن اطلاعاتی می‌باشد. در این راستا تعداد 110 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش نمونه‌گیری حذفی انتخاب گردید. برای اندازه‌گیری افشای سرمایه اجتماعی از سه شاخص چکیده کامل
    هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر افشای سرمایه اجتماعی بر هزینه سرمایه در شرکت‌های با عدم تقارن اطلاعاتی می‌باشد. در این راستا تعداد 110 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش نمونه‌گیری حذفی انتخاب گردید. برای اندازه‌گیری افشای سرمایه اجتماعی از سه شاخص سرمایه شناختی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه‌ای و برای سنجش عدم تقارن اطلاعاتی از شاخص هزینه تبلیغات استفاده شده است. از روش داده‌های ترکیبی برای آزمون فرضیه‌های پژوهش استفاده می‌شود. یافته‌ها نشان داد که افشای سرمایه اجتماعی بر هزینه سرمایه تأثیر منفی و معنی‌داری دارد. بدین معنا که تأکید بر ارزش‌های اجتماعی موجب کاهش هزینه سرمایه می‌باشد. همچنین نتایج نشان داد که تأثیر منفی افشای سرمایه اجتماعی بر هزینه سرمایه در شرکت‌های با عدم تقارن اطلاعاتی بالا، شدیدتر است، در حالی که افشای سرمایه اجتماعی بر هزینه سرمایه در شرکت‌های با عدم تقارن اطلاعاتی تأثیر ندارد. در حقیقت، سرمایه اجتماعی در محیط‌هایی که تضاد منافع زیاد است کارکرد بهتری دارد. The purpose of this study was to investigate the effect of social capital on cost of capital in companies with emphasize on asymmetric information. In this regard, 110 listed companies were selected on Tehran Stock Exchange. In order to measure social capital, three capitalistic, structural capital and capital-related indexes have been used to and for measuring the information asymmetry of the advertising cost index. The panel data method is used to test of research hypotheses. The results showed that social capital had a negative and significant effect on capital expenditure. That is, the emphasis on social values reduces the cost of capital. The results also showed that the impact negative of social capital on costs of capital is higher in companies with high information asymmetries, while social capital does not affect the cost of capital in companies with low asymmetric information. In fact, social capital works better in environments where there is a conflict of interest. پرونده مقاله