اولویتبندی ترجیحات مشتریان پروازهای داخلی به کمک تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی
محورهای موضوعی : توسعه پایدارامین سلیمیان نودوشن 1 , مژده ربانی 2 , شهناز نایب زاده 3
1 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
کلید واژه: تحلیل عاملی اکتشافی, تحلیل عاملی تأییدی, ترجیحات مشتریان, پرواز داخلی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف اولویتبندی ترجیحات مشتریان پروازهای داخلی به کمک تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و با توجه به ماهیت آن، روش به کار گرفته شده از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری آن مشتریان پروازهای داخلی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران میباشد. نمونه پژوهش شامل 145 نفر است که به روش تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استاندارد که به صورت طیف ۵ گزینهای لیکرت طراحی گردیده، استفاده شده است. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ که مقدار آن 910/0 می باشد، تأیید شده است. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی توسط نرم افزار SPSS تعداد 29 متغیر قابل مشاهده که در ترجیحات مشتریان پروازهای داخلی تأثیرگذار است در 7 عامل گروه-بندی شده و سپس توسط تحلیل عاملی تأییدی در نرم افزار لیزرل، این عوامل اولویتبندی گردیدند. نتایج تحقیق نشان داد که عامل ایمنی بیشترین تأثیر و بعد تفننی پرواز کمترین تأثیر را بر ترجیحات مشتریان دارا میباشد.
The purpose of this study is to prioritize the preferences of domestic flights customers through exploratory and confirmatory factor analysis. This research is practical in terms of its purpose and according to its nature, the applied method is descriptive-survey. The statistical population of that are customers of domestic flights of Islamic Republic of Iran airlines. The research sample consisted of 145 people who were selected by simple random sampling method. To collect data, a standard questionnaire was developed using the 5 options Likert range. Validity of the questionnaire was confirmed through content validity and its reliability was confirmed by the Cronbach's alpha coefficient, which is 0.910. Using exploratory factor analysis using SPSS software, 29 variables that affect the preferences of domestic airline clients were grouped into 7 factors and then they were prioritized by confirmatory factor analysis in LISREL software. The results of this study showed that safety factor has the most impact on the customers' preferences and hobby aspect has the least impact on customer preferences.
_||_